فائزون|۱ آبان ۱۳۶۶

کدخبر : 14726 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۱۶|۱۳:۲۲

تاریخ شمسی

1 آبان 1366

تاریخ قمری

29 صفر 1408

تاریخ میلادی

23 اکتبر 1987
 
خلاصه روز: 

- به تعویق افتادن عملیات در غرب منطقه ماووت تا 1366/8/24 پس از بررسی وضعیت دشمن، وضعیت منطقه عملیاتی، اوضاع یگان‌های مستقر در منطقه و مشاوره و کسب تکلیف از فرمانده کل سپاه و فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا. تأکید فرمانده قرارگاه رمضان بر اجرای هر چه زود‌تر عملیات به دلیل بدتر شدن اوضاع جوّی، ترخیص نیروها، هشیارتر شدن دشمن و تأثیر منفی در همکاریِ اتحادیه میهنی کردستان عراق.

- ابلاغ دستورالعمل قرارگاه نجف به یگان‌های تحت امر درباره احداث پل روی رودخانه قلاچولان، شروع به کار نیروهای شناسایی، تخلیه نکردن امکانات و استتار آن و عملیات لشکر32 و تیپ48 روی ارتفاع برده‌هوش. جلسه فرمانده قرارگاه تاکتیکی فتح با جلال طالبانی درباره مشکلات و مسائل نیروهای اتحادیه و لشکر9 بدر و تیپ پاسداران و علل تعویق عملیات و نحوه استقرار نیروها در روستاهای عراق.

- سخنان هاشمی‌رفسنجانی در نماز جمعه تهران درباره‌ی اوضاع جنگ و منطقه، اهداف امریکا و پیامدهای حضور نظامی آن در منطقه، راه‌های پایان دادن به بحران خلیج‌فارس و پیشنهاد به کویت برای اعلام بی‌طرفی در جنگ. توجه رسانه‌های غربی به پیشنهاد آقای هاشمی.

- مدیرکل سیاسی وزارت خارجه ایران، در آلمان مواضع ایران در برابر تحولات منطقه و جنگ و آثار منفی حضور نظامی امریکا در خلیج‌فارس را تشریح کرد.

- اخطار ناوهای امریکایی به هواپیماهای گشتی ایران در آسمان دریای عمان و نزدیک شدن هواپیماها تا فاصله 10 مایلی ناوها. اخطار ناو انگلیسی به هواپیمای گشتی ایران.

- اعزام پنج دلفین تربیت شده امریکایی به خلیج‌فارس برای کمک به جست‌وجوی مین.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- تلاش قدرت‌های بزرگ برای فروش سلاح به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس به دنبال تشدید بحران در منطقه. گزارش رسانه‌های غربی در این‌باره.

- افزایش جزئی بهای نفت خام در پی حمله موشکی به بندرالاحمدی کویت و تلاش این کشور برای حفظ میزان صادرات نفت خود.

- توجه دبیرکل سازمان ملل و کشورهای عراق، قطر، یمن شمالی، یمن جنوبی و عربستان به خطر گسترش جنگ و توانایی ایران در مقابله با کشورهای طرفدار عراق در پی حمله موشکی به بندر الاحمدی کویت و تأکید آنان بر پایان دادن به جنگ ایران و عراق. تفسیر رادیو بی.بی.سی درباره مواضع کشورهای حاشیه خلیج‌فارس. قرارداد محرمانه مصر با کویت برای دفاع در برابر حملات ایران.

- انتقاد گورباچف از سیاست‌های امریکا در خلیج‌فارس در دیدار با وزیر خارجه امریکا و هشدار به امریکا درباره احتمال تیره شدن روابط دو کشور.

- فشار امریکا به ژاپن برای پیوستن به طرح تحریم خرید نفت ایران. بررسی بحران خلیج‌فارس در سرمقاله روزنامه ژاپنی یومیوری شیمبون.

- افزایش واردات نفت ژاپن از منطقه خلیج‌فارس. گزارش رادیو بی.بی.سی درباره تداوم صدور نفت از منطقه خلیج‌فارس. گزارش خبرگزاری خلیج درباره تولید نفت عراق بیش‌تر از سهمیه خود در اوپک.

- گزارش هفته‌نامه اکونومیست درباره وضعیت تسلیحاتی ایران. گزارش خبرگزاری فرانسه و روزنامه تایمز‌مالی درباره وضعیت تسلیحاتی عراق.

ارسال نظر






captcha
ارسال