فائزون|۱۰ مهر ۱۳۶۱

کدخبر : 14724 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۱۶|۱۳:۰۸

تاریخ شمسی

10 مهر 1361

تاریخ قمری

14 ذی‌الحجه 1402

تاریخ میلادی

2 اکتبر 1982
 
خلاصه روز: 

- اجرای عملیات تکمیلی مسلم‌ بن عقیل، تصرف ارتفاع کرم‌ژیله، بخشی از ارتفاع سلمان‌کشته و تصرف پاسگاه دوله‌شریف به‌دست نیروهای خودی.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- خبرگزاری عراق پس از دو روز تأخیر خبر پیشروی نیروهای ایران را اعلام کرد؛ خبر خبرگزاری فرانسه درباره حضور صدام حسین در شهر مندلی عراق و بازدید از مواضع نظامی.

- دومین اطلاعیه‌ی مشترک ارتش و سپاه درباره‌ی نتایج عملیات مسلم‌ بن عقیل.

- جلسه‌ی سه نفره رئیس‌جمهور، رئیس مجلس و سیداحمد خمینی در منزل امام و گفت‌‌وگو درباره‌ی مسائل مختلف کشور.

- گفت‌وگوی اختصاصی فرمانده نیروی زمینی ارتش با خبرنگار روزنامه‌ی جمهوری اسلامی در منطقه‌ی عملیاتی و تشریح چگونگی اجرای عملیات مسلم‌ بن عقیل و اهمیت آن.

- به دنبال پیروزی‌های به‌دست آمده نیروهای خودی، رادیو‌های بی.بی.سی، قاهره و روزنامه‌های نیویورک تایمز و فیگارو در گزارش‌هایی جداگانه عملیات مسلم‌بن عقیل را ارزیابی کردند.

- سفر وزیر خارجه‌ی عراق به نیویورک برای شرکت در جلسه‌ی اضطراری شورای امنیت؛ فراخوان سفیران کشورهای عربی در بغداد به وزارت خارجه‌ی عراق برای بحث درباره‌ی اجرای مفاد قطعنامه‌ی اجلاس فاس؛ ارسال پیام‌های فوری وزارت خارجه‌ی عراق به اتحادیه‌ی عرب، جنبش غیرمتعهدها، سازمان وحدت افریقا و سازمان کنفرانس اسلامی در پی حمله‌ی جدید ایران.

- تأکید وزیر دفاع کویت و رئیس‌جمهور یمن شمالی بر اجرای تعهدات اعراب در خصوص پیمان فاس درپی درخواست عراق از کشورهای عربی؛ خبر وزیر دفاع کویت مبنی‌بر تشکیل جلسه‌ی وزیران دفاع کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس در هفته‌های آتی در ریاض.

- اجرای مرحله‌ی چهارم عملیات حسن‌ بن علی(ع) در منطقه‌ی میمک، 150 تن از نیروهای دشمن کشته شدند و مقدار قابل توجهی مهمات و ادوات جنگی منهدم شد.

- حملۀ موشکی یک هلی‌کوپتر عراقی به یک رزم‌ ناو نیروی دریایی ارتش در 24 کیلومتری خارک، 20 نفر شهید یا ناپدید شدند؛ ادعای سخن‌گوی نظامی عراق مبنی‌بر هدف قرار گرفتن دو هدف دریایی ایران در منطقة انتظار مقابل بندر بوشهر.

- ویرانی چند خانه‌ی مسکونی و شهادت یک نفر و مجروحیت 19 نفر در گلوله‌باران شهر آبادان؛ 25 نفر در بمباران مناطق غیرنظامی گیلان‌غرب شهید یا مجروح شدند.

- گزارش واحد بهداری تیپ ثارالله از پخش گازهای سمی شیمیایی از نوع تنفسی در منطقه‌ی پاسگاه زید.

- حمله‌ی پیشمرگان قیاد موقت (بازرانی‌ها) به کارخانه‌ی دخانیات شهر حلبچه.

- برخورد یک مینی‌بوس و یک تراکتور با دو مین در منطقه‌ی سلماس؛ پاک‌سازی 6 روستا در محور صائین‌دژ ـ میاندوآب ـ بوکان؛ درگیری بین نیروهای خودی و عناصر مسلح غیرقانونی در شمال مهاباد؛ ادامه‌ی درگیری نیروهای خودی و حزب دمکرات در محور مهاباد ـ پسوه.

- ادامه‌ی برخورد نیروهای امنیتی ایران با عناصر گروه‌های تروریستی، دستگیری 10 نفر از عناصر سازمان مجاهدین خلق در شهرهای تهران، انزلی، اندیمشک و بابل؛ دستگیری 11 تن از عناصر سازمان چریک‌های فدایی خلق (اقلیت) در تهران در سه روز اخیر؛ دستگیری 6 تن از اعضای اتحادیه‌ی کمونیست‌ها در لنگرود؛ دستگیری 24 نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق از 5 مهر تا 10 مهر که در بین آنان تعدادی از مسئولان سازمان نیز دیده می‌شود.

- پیام امام خمینی به مناسبت فاجعه‌ی دلخراش بمب‌گذاری در خیابان ناصر خسرو تهران، در این پیام با اشاره به انگیزه‌ی عاملان این انفجار که انحراف اذهان جهانیان از پیروزی ایران در عملیات‌های اخیر عنوان شده، آمده است که دشمنان ایران اسلامی قدرت اسلام و ایمان را نشناخته و با انگیزه‌های حیوانی و غربی خود ملت اسلام را می‌سنجند.

- دیدار نخست‌وزیر به همراه وزیر بهداری از مجروحان بمب‌گذاری ناصرخسرو در بیمارستان طرفه‌ی تهران، حکم نخست‌وزیر به دکتر شیبانی به عنوان مسئول اجرای فرمان امام مبنی‌بر رسیدگی به خانواده‌ی شهدا و مجروحان انفجار اخیر؛ توضیحات وزیر کشور در مورد انفجار بمب خیابان ناصرخسرو در یک مصاحبه‌ی مطبوعاتی؛ توضیحات رئیس شهربانی جمهوری اسلامی و وزیر پست و تلگراف و تلفن درباره‌ی انفجار خیابان ناصرخسرو؛ اطلاعیه‌ی سپاه در محکومیت انفجار خیابان ناصر خسرو؛ مقاله‌ی روزنامه کیهان در ستون "یادداشت روز" درباره‌ی واکنش مردم به انفجار خیابان ناصرخسرو.

- سازمان مجاهدین خلق در اطلاعیه‌ای انفجار بمب در ناصرخسرو را به مقامات ایرانی نسبت داد.

- حزب کمونیست اسپانیا ضمن محکوم کردن انفجار ناصرخسرو حمایت بی‌قید و شرط خود را از انقلاب ایران اعلام کرد.

- سخنان رئیس‌جمهور در جمع فارغ‌التحصیلان نخستین دوره‌ی دانشکده‌ی فرماندهی و ستاد نیروی هوایی ارتش ایران، اشاره به حوادث منطقه و خلیج‌فارس و ارتباط آن با حضور امریکا در منطقه و جنایات صهیونیست‌ها، بیان خصوصیات و اهداف انقلاب ایران، خودداری از گلوله‌باران شهرها و روستاهای عراق به‌رغم توانایی توپخانه‌های دوربُرد ایران از مهم‌ترین محورهای سخنان رئیس‌جمهور بود.

- دیدار نخست‌وزیر با سرپرست و اعضای واحد بسیج سپاه پاسداران سراسر کشور و اشاره به نقش ارتش بیست میلیونی و بسیج در ادامه‌ی مبارزات ملت ایران علیه قدرت‌های استکباری.

- پیام رئیس‌جمهور به سران کشورهای اسلامی و درخواست تحریم کالاهای امریکایی برای مبارزه‌ای سیاسی ـ اقتصادی علیه امریکا و صهیونیسم در پی کشتار فجیع فلسطینی‌ها و لبنانی‌ها در بیروت.

- آزادی 6 دانشجوی ایرانی از زندان‌های آلمان در پی مذاکرات نائب رئیس دوم مجلس با مقامات وزارت خارجه‌ی آلمان غربی.

 -خبر روزنامه‌ی جمهوری اسلامی از تکمیل ورود نیروهای چند ملیتی (امریکا، فرانسه و ایتالیا) به بیروت و جزئیات قرارداد لبنان و اسرائیل درباره‌ی خروج نیروهای اسرائیلی از فرودگاه بیروت.

ارسال نظر






captcha
ارسال