فائزون|۱۰ مهر ۱۳۶۲

کدخبر : 14723 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۱۶|۱۳:۰۳

تاریخ شمسی

10 مهر 1362

تاریخ قمری

24 ذی‌الحجه 1403

تاریخ میلادی

2 اکتبر 1983
 
خلاصه روز: 

- باتوجه‌به قطعی‌شدن اجرای عملیات والفجر4 و 5، غلامعلی رشید در نشستی به تشریح این دو عملیات برای اعضای ستادی قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) پرداخت. گزارش واحدهای قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) از اقدامات، مشکلات و میزان آمادگی‌شان برای اجرای عملیات.

- جلسه عناصر اطلاعاتی و رزمی لشکر27 محمد‌ رسول‌الله(ص) با قائم‌مقام فرماندهی کل سپاه در قرارگاه نجف. بررسی آخرین وضعیت ارتفاعات کلیدی منطقه و مشکلات اجرای عملیات والفجر5 در جلسه امروز قرارگاه نجف، اجرای این عملیات را در هاله‌ای از ابهام فروبرد. صعب‌العبور بودن منطقه، فقدان جاده، نحوة تأمین نیروها، نبود مهتاب و انسداد برخی معابر در محور بمو و زیمناکوه از اهم مشکلات مطرح‌شده در این جلسه بود.

 

 

 

 

 

 

 

- بررسی دلایل و لزوم تأخیر در اجرای عملیات دربندیخان در جلسه اختصاصی فرماندهان قرارگاه‌های خاتم‌الانبیا(ص) و نجف. در پایان مقرر شد توقف ادامه آماده‌سازی عملیات والفجر5 در منطقه دربندیخان به‌تدریج اعلام شود.

- درپی قطعی‌شدن اجرای عملیات والفجر4 در دهانه شیلر، فرماندهان قرارگاه مقدم حمزه در جلساتی به ابلاغ مأموریت و سازمان رزم جدید یگان‌های تحت امر خود و ارزیابی میزان آمادگی واحدهای ستادی پرداختند. در طرح جدید مانور، عملیات در دو مرحله اجرا خواهد شد؛ واحدهای ستادی قرارگاه مقدم حمزه در مریوان در جلسه‌ای درباره اقدامات و مشکلات بخش خود به فرمانده این قرارگاه گزارش دادند.

- جلسه فرماندهان ارشد سپاه با عناصر تیپ امام حسن(ع) به‌منظور ارزیابی عملیات انهدامی سایت و رادار موشکی فاو با نام عملیات والفجر6 در شمال خلیج‌فارس. در این جلسه گزارشی از شناسایی‌ها، اقدامات و مشکلات پیش‌ رو به فرماندهی کل سپاه و معاونت عملیات ستاد مرکزی سپاه ارائه شد این عملیات در محدوده تقریبی رأس‌البیشه تا شهرک فاو و با هدف انهدام کلی تأسیسات فاو و مواضع رأس‌البیشه از راه هوا و دریا اجرا خواهد شد.

- پاک‌سازی روستای کرویان سقز به‌همت یگان جندالله؛ درگیری نیروهای خودی و افراد حزب دمکرات در روستای یازی‌بلاغ؛ دستگیری 8 عضو حزب دمکرات در روستای میرآباد اشنویه؛ یکی از اعضای سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در تهران دستگیر شد.

- وزرای امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس در نیویورک در جلسه‌ای به ریاست وزیر امور خارجه بحرین راجع به جنگ ایران و عراق، اوضاع لبنان و مسائل غرب آسیا بحث و گفت‌وگو کردند؛ برگزاری دومین همایش همبستگی جوانان عرب در بغداد و اعلام حمایت رؤسای هیئت‌های فلسطین، لبنان، سودان، اردن، مراکش و سومالی از عراق در جنگ با ایران.

- سخنان رئیس‌جمهور در مراسم فارغ‌التحصیلی دانشجویان دانشکده نیروی هوایی ارتش درمورد دستاوردهای دوره‌های آموزشی، عملکرد نیروی هوایی، قطع کمک‌های خارجی در اوایل انقلاب و تبیین تفاوت‌های ارتش در قبل و بعد از انقلاب.

- هاشمی رفسنجانی در جلسه مجلس شورای اسلامی تهاجم موشکی عراق به دزفول و اندیمشک را محکوم کرد؛ در جلسه امروز هیئت دولت آخرین رویدادها و تحولات خارجی و داخلی و تهاجم موشکی به دو شهر اندیمشک و دزفول مورد بررسی قرار گرفت. انتقاد نخست‌وزیر از سکوت جانبدارانه جمعیت‌های حقوق بشری دنیا در قبال فجایع بشری؛ نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور مجلس خواستار رسیدگی به وضعیت مردم مناطق ویران‌شده این دو شهر شد؛ بازدید تعدادی از خبرنگاران خارجی از محل اصابت موشک‌های عراقی در دزفول و اندیمشک.

- به نوشته روزنامه لوکوتیدین (چاپ فرانسه) دولت فرانسه قطعات هواپیماهای سوپراتاندارد را به‌صورت قطعات مجزا به عراق تحویل خواهد داد. تحلیل‌گران نظامی در مصاحبه با رویتر به بررسی پیامد تحویل این هواپیماها و استفاده عراق از موشک اگزوسه پرداختند.

- نشریه الکفاح العربی (چاپ لبنان) ضمن بررسی دیدار اخیر نماینده وزارت امور خارجه عراق با مقامات امریکایی هدف این دیدار را افزایش نقش امریکا در جنگ ایران و عراق ذکر کرد.

- بیانیه سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در واکنش به تهدید ایران برای جلوگیری از ارسال کمک‌های نظامی به عراق از راه خلیج‌فارس.

- دیدار سخنگوی مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق با رئیس‌جمهور ایران.

- مذاکرة هیئت اقتصادی اتریش با معاون اقتصادی و بازرگانی وزارت صنایع سنگین و معاون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.

ارسال نظر






captcha
ارسال