فائزون|۱۰ مهر ۱۳۶۶

کدخبر : 14720 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۱۶|۱۲:۵۷

تاریخ شمسی

10 مهر 1366

تاریخ قمری

8 صفر 1408

تاریخ میلادی

2 اکتبر 1987
 
خلاصه روز: 

- برگزاری دو جلسه در قرارگاه شهید بروجردی بانه برای بررسی فعالیت‌های گروه‌های ضدانقلاب و هماهنگی بین قرارگاه‌های سپاه مستقر در جبهه شمال‌غرب و مناطق آزاد شده عراق.

- تبادل آتش خمپاره و توپخانه بین نیروهای ایران و عراق در جبهه‌های غرب و جنوب. تقویت نیروهای عراقی مستقر در منطقه میمک شمالی و ارتفاعات کهنه‌ریگ. ادعای نماینده عراق در سازمان ملل درباره گلوله‌باران برخی از نقاط عراق. استفاده هلی‌کوپترهای عراق از فضای کویت برای تردد به اسکله‌های البکر و العمیه.

- عملیات نفوذی عناصر حزب دمکرات در دیواندره. درگیری نیروهای خودی با افراد ضدانقلاب در غرب سنندج. تحرکات اخیر گروه کومه‌له در دیواندره و پیامد‌های آن.

- حمله هوایی عراق به تأسیسات نفتی کرنج آغاجاری و مارون3 اهواز 16 مجروح و آتش‌سوزی در پی داشت.

- حمله هواپیمای عراقی به یک نفتکش قبرسی آسیب زد و یک کشتی صیادی ایرانی را در خلیج فارس غرق کرد. حمله قایق‌های تندرو یک نفتکش هندی را دچار حریق کرد.

- آمار بیمه لویدز لندن درباره کشتی‌هایی که در خلیج فارس هدف حمله ایران و عراق قرار گرفته‌اند.

 

 

 

 

 

 

 

 

- حمایت ضمنی امریکا از حملات هوایی عراق علیه کشتی‌های تجاری و مناطق مسکونی و صنعتی و اقتصادی ایران. ابراز رضایت سفیر عراق در واشنگتن از موضع امریکا.

- دولت ژاپن تردد کشتی‌های ژاپنی را در خلیج فارس منع کرد و به ایران برای حمله به دو نفتکش ژاپنی اعتراض کرد تحلیل رادیو بی.بی.سی از مواضع ژاپن در خلیج فارس.

- اعتراض شدید دولت استرالیا به حمله عراق به کشتی ماهی‌گیری استرالیا در خلیج فارس و درخواست عدم تکرار این گونه حملات.

- سخنان هاشمی‌رفسنجانی در خطبه‌های نماز جمعه تهران درباره مسائل خلیج فارس، تلاش‌های صلح، عملکرد و اهداف امریکا و اروپا در منطقه و درخواست از جوانان برای حضور در جبهه‌ها و آمادگی برای رویارویی با امریکا.

- بازتاب سخنان هاشمی‌رفسنجانی در رسانه‌های دنیا: تلویزیون بی.بی.سی از آن به عنوان سخنرانی آتشین یاد کرد. مطبوعات انگلستان خطبه‌های نمازجمعه تهران را جنگجویانه‌ترین بیانیه ایران علیه امریکا و نشانه افزایش تشنج در منطقه عنوان کردند. رویتر: سخنان هاشمی قیمت‌ها را بالا برد.

- طرح تشکیل کمیسیونی در سازمان ملل برای تعیین علل آغاز جنگ هم‌زمان با برقراری آتش‌بس بنا به پیشنهاد ایران. پیگیری تهیه قطعنامه دیگری در شورای امنیت که برخی نکات مورد درخواست ایران در آن گنجانده شود.

- عراق پیشنهاد شوروی درباره برقراری آتش‌بس و تشکیل هم‌زمان کمیسیونی برای تعیین آغازگر جنگ را رد کرد.

- سخنان هیگ، اولین وزیرخارجه ریگان، درباره متجاوز بودن عراق، حمایت امریکا از عراق و مخالفت با نصب پرچم امریکا روی کشتی‌های کویتی.

- قطع روابط دیپلماتیک ایران و عراق. ترکیه مسئولیت حفاظت از منافع دو کشور را پذیرفت.

ارسال نظر






captcha
ارسال