فائزون|۹ مهر ۱۳۶۱

کدخبر : 14718 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۱۶|۱۲:۴۵

تاریخ شمسی

9 مهر 1361

تاریخ قمری

13 ذی‌الحجه 1402

تاریخ میلادی

1 اکتبر 1982
 
خلاصه روز: 

- آغاز عملیات مسلم‌ بن عقیل در منطقه‌ی عمومی سومار و تصرف و تأمین اهداف عمده‌ی عملیات در ساعات اولیه.

- تثبیت مواضع تصرف‌ شده در عملیات مسلم‌ بن عقیل در روز اول عملیات.

- گزارشی درباره‌ی چگونگی غافلگیر شدن دشمن در عملیات مسلم‌ بن عقیل به رغم هوشیاری اولیه‌ی دشمن در خصوص اجرای عملیات.

- وحشت عراق از نزدیکی منطقه‌ی عملیاتی مسلم‌ بن عقیل به پایتخت این کشور و صدور حکم اعدام شماری از نظامیان به دلیل ضعف عملکردشان ازطرف صدام.

- غلامرضا احمدی مسئول طرح و برنامه‌ی قرارگاه ظفر، در گفت‌وگو با راوی این قرارگاه اهداف عملیات مسلم‌ بن عقیل را تشریح کرد.

- تحرکات دیپلماتیک عراق در پی اجرای عملیات مسلم‌ بن عقیل، درخواست رسمی دولت عراق از شورای امنیت برای تشکیل جلسه‌ای به‌منظور بررسی اوضاع وخیم منطقه؛ ملاقات وزیر خارجه‌ی عراق با رؤسای هیئت‌های نمایندگی کشورهای عضو دائم شورای امنیت در بغداد؛ موافقت شورای امنیت برای تشکیل جلسه در روز دوشنبه؛ گفت‌وگوی تلفنی رئیس‌جمهور عراق با شاه و ولیعهد اردن، پادشاه عربستان و رئیس‌جمهور یمن شمالی درباره‌ی عملیات تازه‌ی ایران.

- تحلیل خبرگزاری رویتر از عملیات مسلم‌ بن عقیل و اقدامات و مواضع رژیم عراق.

- گلوله‌باران شهر آبادان و حریق 3 منزل مسکونی و قسمتی از پالایشگاه نفت، یک تن شهید و 15 تن مجروح شدند؛2 نفر شهید و 9 نفر مجروح در گلوله‌باران قصرشیرین.

- پناهندگی 9 مسلمان عراقی به ایران در دیروز و امروز.

- حمله‌ی هلی‌کوپترهای هوانیروز به نیروهای کومه‌له قبل از حمله‌ی آنان به پایگاه ابراهیم‌آباد در جنوب دیواندره.

- دستگیری 5 نفر از عناصر عملیاتی سازمان چریک‌های فدایی خلق (اقلیت) در شهر گچساران قبل از حمله‌ی آنان به بانک صادرات و سینمای جنب آن؛ کشف یک خانه تیمی سازمان مجاهدین خلق در شهر بابل؛ پرتاب بمب دست‌ساز به خانه‌ی مسئول انجمن فرهنگی شهید مفتح قائم‌شهر؛ شلیک خمپاره‌ به داخل شهر ارومیه ازجانب گروه‌های معاند.

- ادعای سازمان مجاهدین خلق مبنی‌بر ترور برادر کوچک فرمانده نیروی زمینی ارتش ـ که چند روز قبل بر اثر تصادف رانندگی فوت کرده است ـ پس از درج پیام‌های تسلیت در روزنامه‌ها در چند روز اخیر.

- اعدام خسرو قشقایی به حکم دادگاه انقلاب اسلامی شیراز و تأیید دادگاه عالی قضایی قم.

- انفجار بمبی قوی در خیابان ناصر خسرو تهران در نزدیکی میدان امام خمینی مقابل یک مسافرخانه، گودالی بزرگ به عمق 4 متر و طول 6 متر و عرض 4 متر ایجاد کرد و به ساختمان مخابرات نیز خسارت وارد شد و تلفن بین شهری و راه دور قطع شد، دراین حادثه بیش از 50 نفر شهید و حدود 800 نفر مجروح شدند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- مصاحبه‌ی اختصاصی رئیس مجلس با خبرنگار روزنامه‌ی جمهوری اسلامی درباره‌ی موقعیت نیروهای ایران و اهداف عملیات مسلم‌ بن عقیل، تحلیل قوای نظامی عراق نسبت به قبل، تبلیغات دروغین درباره‌ی دستاوردها و اهداف ایران در این عملیات و شیوه‌ی عمل نیروهای خودی در جنگ.

- بررسی دستاوردهای نیروهای خودی و دشمن در طول جنگ، ضعف صدام در عین حمایت برخی دولت‌ها از او و درخواست از برخی دولت‌ها درباره‌ی قطع حمایت‌های خود از صدام به جای میانجی‌گری در جنگ در خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران به امامت رئیس شورای عالی قضایی.

- سفر دو روزه‌ی (دیروز و امروز) نخست‌وزیر به استان‌های کهکیلویه و بویراحمد و چهارمحال بختیاری و بازدید از نقاط محروم این دو استان.

- گزارش مجله‌ی نیوزویک چاپ امریکا و خبرگزاری رویتر درباره‌ی فروش تجهیزات نظامی به ایران با وساطت دو تاجر اهل انگلیس و افریقای جنوبی و پرونده‌ی مربوط به این ماجرا در دادگاه.

- گزارش مجله‌ی اکونومیست درباره‌ی محدودیت‌های ایران در حمله به بغداد و موقعیت صدام در وضعیت کنونی.

- مقاله‌ی مایکل ساز مدیر برنامه‌ی مطالعات مؤسسه‌ی سیاست خارجی امریکا در روزنامه‌ی واشنگتن پست درباره‌ی مهم‌ترین عوامل ثبات و ماندگاری رژیم بعث عراق در بغداد و بررسی روابط عراق و امریکا.

- خبر خبرگزاری رویتر به نقل از وزارت خارجه‌ی امریکا درباره‌ی دیدار وزیر خارجه‌ی امریکا و وزیر خارجه‌ی سوریه در مقر سازمان ملل.

- افشای جزئیات جدید از قتل عام آوارگان فلسطینی در روزنامه‌ی واشنگتن پست و نیویورک تایمز چاپ امریکا و معاریو چاپ تل‌آویو.

- تشکیل جلسه‌ی شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی قتل عام فلسطینی‌ها و غیرنظامیان لبنانی در بیروت.

- ارسال 35 دستگاه تریلر از بندر شعیبه و 22 تریلر از نویسیب کویت به عراق.

ارسال نظر






captcha
ارسال