فائزون|۹ مهر ۱۳۶۲

کدخبر : 14717 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۱۶|۱۲:۴۲

تاریخ شمسی

9 مهر 1362

تاریخ قمری

23 ذی‌الحجه 1403

تاریخ میلادی

1 اکتبر 1983
 
خلاصه روز: 

- حضور فرمانده کل سپاه در قرارگاه نجف گیلان‌غرب برای ارزیابی نتیجه ابلاغ دیشب درمورد اجرای عملیات والفجر5 در منطقه دربندیخان.

- یگان‌های تحت امر قرارگاه مقدم حمزه در جلسه‌ای درباره آخرین وضعیت شناسایی‌ها، اقدامات انجام‌شده و مشکلات موجود به قائم‌مقام سپاه گزارش دادند؛ باتوجه‌به آمادگی یگان‌ها و تضمین اجرای موفقیت آمیز عملیات والفجر4 غلامعلی رشید پیشنهاد اجرای مانور احاطه‌ای از لری و سورن و الحاق در کانی‌مانگا را مطرح کرد.

- علی صیاد شیرازی با شرکت در جلسه مشترک فرماندهان ارتش و سپاه در قرارگاه‌های خاتم‌الانبیا(ص) و مقدم حمزه در باختران روند آماده‌سازی مقدمات اجرای سلسله عملیات‌های والفجر به‌ویژه والفجر4 و 5 را مورد بررسی قرار داد. وی ضمن تشریح جایگاه حساس مقطع کنونی در راهبرد نظامی ایران، پیدایش وقفه در اجرای سلسله عملیات‌های والفجر و تأثیر اختلاف‌نظرها در روحیه فرماندهان را دو آسیب عمده این راهبرد عنوان کرد. فرمانده نیروی زمینی ارتش بر اجرای قاطعانه دو عملیات تأکید کرد.

- فرماندهان یگان‌های قرارگاه مقدم حمزه در جلسه‌ای با حضور فرماندهی کل سپاه و فرماندهان خاتم‌الانبیا(ص) وضعیت منطقه شمال دهانه شیلر و راهکارهای موجود را در اجرای عملیات والفجر4 تبیین کرد؛ بررسی مفصل مانور احاطه‌ای از لری و سورن و الحاق در کانی‌مانگا در جلسه اختصاصی فرماندهان قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص)؛ فرماندهان قرارگاه مقدم حمزه و یگان‌های تحت امر در جلسه‌ای دیگر مانور احاطه‌ای مزبور را بررسی و موافقت خود را با تغییر مانور و اجرای مانور احاطه‌ای از لری و سورن و الحاق در کانی‌مانگا اعلام کردند.

- فرمانده کل سپاه و فرمانده نیروی زمینی ارتش در جلساتی با فرماندهان قرارگاهی و یگانی دستور اجرای عملیات والفجر4 در دهانه شیلر را ابلاغ کردند. در این جلسه با تأکید بر اجرای سلسله عملیات‌های والفجر و رفع نواقص کلی عملیات‌ها، دو مشکل اصلی پیش‌ روی عملیات، کمبود نیرو و گره سورن عنوان و درنتیجه محور سورن از مرحله اول عملیات حذف گردید.

- با توافق فرماندهان ارشد قرارگاه مقدم حمزه، سازمان رزم جدید عملیات این قرارگاه به سه قرارگاه اصلی و دو قرارگاه احتیاط تغییر یافت.

- تلاش ارتش عراق برای خنثی‌سازی فعالیت‌ معارضین عراقی مرتبط با ایران. یک بالگرد عراقی با هدف یافتن مقر مجاهدین عراقی در حوالی دریاچه دربندیخان اقدام به گشت‌زنی و پرتاب موشک به‌سمت تپه‌ها و ارتفاعات مسلط بر روستاهای منطقه نمود؛ گزارش منابع خودی درباره فعالیت‌های اخیر مجاهدین عراقی در جبهه شمالی و نگرانی مقامات عراقی از این موضوع؛ دشمن علاوه‌بر تلاش برای فعال‌سازی عناصر مخالف جمهوری اسلامی، درصدد احداث فرودگاه‌هایی برای فرود بالگرد در جاده‌های ارتفاع زیمناکوه و دربندیخان است.

- تجاوز 2 هواپیمای عراقی به حریم هوایی مریوان؛ حملات هوایی جنگنده‌های عراقی به حوالی جوانرود و شهر پاوه؛ افزایش عملیات‌های هوایی دشمن در گیلان‌غرب؛ قرارگاه عملیات غرب باتوجه‌به افزایش فعالیت هوایی دشمن خواستار انتقال مهمات داخل پادگان ابوذر شد. براثر بمباران پادگان مزبور 2 نفر به شهادت رسیدند؛ بمباران منطقه له‌دزکمه در بیست کیلومتری سرپل ذهاب؛ در منطقه عملیاتی پیرانشهر و جبهه‌های مرزی باختران و جنوب زبیدات نیروهای خودی اقدام به اجرای آتش بر روی مواضع دشمن کردند.

- تداوم تبادل آتش در غرب شرهانی، خرمشهر و آبادان در روزهای اخیر.

- درگیری نیروهای تأمین با عناصر مسلح غیرقانونی در محور دیواندره - سنندج؛ در درگیری نیروهای تأمین پایگاه خورخوره و سنته با ضدانقلاب 2 نفر به شهادت رسیدند و یک نفر زخمی شد؛ برخورد یک خودرو با مین در سقز؛ در درگیری یگان جندالله با عناصر ضدانقلاب هنگام پاک‌سازی روستاهای حوالی سقز 7 نفر از ضدانقلاب کشته و تعدادی زخمی شدند. از نیروهای خودی هم 3 بسیجی و یک پیشمرگ مسلمان کرد شهید و 3 نفر زخمی شدند؛ خودروی دکل مخابرات مهاباد در کمین ضدانقلاب گرفتار شد و 5 نفر از نیروهای خودی به شهادت رسیدند؛ دستگیری 9 نفر از وابستگان ضدانقلاب در روستای میرآباد اشنویه.

- وزیر امور خارجه ایران هم‌زمان با برگزاری سی‌وهشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل با مقاماتی از لیبی، سورینام، لهستان، آلبانی و صحرا دیدار و مذاکره کرد. مسائل لبنان و فلسطین، مداخله ابرقدرت‌ها در غرب آسیا، جنگ ایران و عراق، تحویل هواپیماهای سوپراتاندارد به عراق، گسترش روابط دوجانبه و اشتراک مواضع در مبارزه با سلطه‌گران از موضوعات مورد مذاکره در این دیدارها بود.

- تحلیل رسانه‌های خبری از سخنان روز گذشته وزیر امور خارجه ایران در مجمع عمومی سازمان ملل. رادیو اسرائیل اقدام فرانسه در تحویل هواپیماهای سوپراتاندارد به عراق را عملی خطرناک دانست. رادیو امریکا به سخنان ولایتی درمورد بستن تنگه هرمز و راه عبور کشتی‌های نفتی از خلیج‌فارس درصورت تداوم کمک‌های جهانی به عراق اشاره کرد.

- دیدار رئیس مجلس ملی عراق با رئیس کمیسیون اقتصادی و صدر هیئت‌رئیسه جبهه دمکراتیک یمن.

- تشییع پیکر شهدای موشک‌باران اندیمشک؛ درپی حملة موشکی عراق به دزفول و اندیمشک وزارت امور خارجه ایران نامه‌هایی به سازمان کنفرانس اسلامی، دبیرکل سازمان ملل متحد و ریاست جنبش عدم‌تعهد ارسال کرد؛ گروهی از دانشجویان ایرانی عضو انجمن اسلامی دانشجویان پاریس و جمعی از مسلمانان فرانسه در پاریس تظاهراتی برپا و کمک‌های فرانسه به عراق را محکوم کردند.

- انعکاس نه‌چندان پررنگ موشک‌باران دزفول و اندیمشک در نشریات پاریس، بلگراد، ترکیه، رادیو بی‌بی‌سی و تلویزیون فرانسه. رادیو ایران به ‌نقل از تایمز مالی نوع موشک‌های استفاده‌شده در این حمله را سام5 ذکر کرد.

- دیدار معاون وزیر صنعت بازرگانی و حرفه اتریش با قائم‌مقام وزارت امور خارجه و معاون بازرگانی خارجی ایران. گسترش روابط اقتصادی و تجاری، استقلال اتریش از قدرت‌های شرق و غرب و افزایش صادرات فرش و کالاهای غیرنفتی به اتریش از موضوعات مورد مذاکره در این دیدار‌ها بود.

- آیت‌الله منتظری در جمع گروهی از جانبازان و خانواده شهدا، جنگ تحمیلی را آزمایش الهی خواند و به تبیین همسویی گروهک‌های داخلی با ابرقدرت‌ها پرداخت.

- 21 نفر از اتباع عراق از روز پنجم تا نهم مهرماه با عبور از مرزهای غربی به ایران وارد و تقاضای پناهندگی کردند. امروز هم 15 عراقی وارد سنندج شده و در هلال‌احمر به‌طور موقت اسکان داده شدند.

- افزوده‌ شدن آموزش‌های نظامی به برنامه درسی دانش‌آموزان عراقی. وزیر آموزش‌وپرورش عراق ضمن اعلام جزئیات این برنامه اعلام کرد دانش‌آموزان برای رشد شخصیت و احترام به ارزش‌های ارتش، به جبهه فرستاده می‌شوند.

- ارتش رژیم صهیونیستی اقدام به تحکیم مواضع خود در جنوب لبنان کرد؛ ایجاد پست‌های بازرسی تازه در جنوب بیروت توسط شبه‌نظامیان فالانژیست لبنان؛ ولید جنبلاط با بیان اینکه نبرد شوف پایان نیافته است و اکنون در مرحله گفت‌وگوی سیاسی هستیم، خواستار تشکیل یک دولت جدید براساس عدم تمرکز اداری شد؛ حافظ اسد در سخنانی اظهار کرد رژیم صهیونیستی درصدد ایجاد اسرائیل بزرگ و تحقق صهیونیسم جهانی است؛ وزیر دفاع سوریه اعلام کرد شوروی در کنار سوریه ایستاده است و سیستم دفاعی سوریه را تقویت می‌کند. وی از تلاش امریکا برای واردکردن کشورهای عضو ناتو به عملیات لبنان خبر داد. سازمان آزادی‌بخش فلسطین خواهان خروج نیروهای امریکایی از لبنان شد.

ارسال نظر






captcha
ارسال