فائزون|۹ مهر ۱۳۶۳

کدخبر : 14716 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۱۶|۱۲:۴۰

تاریخ شمسی

9 مهرپ 1363

تاریخ قمری

5 محرم 1405

تاریخ میلادی

1 اکتبر 1984
 
خلاصه روز: 

- جلسه مشترک (ارتش و سپاه) و تصمیم به اجرای عملیات آفندی در منطقه پنجوین موسوم به والفجر ٧ و ابلاغ آن به قرارگاه نجف

- ادامه تبادل آتش و شدت آتش دشمن بر روی جاده میمک به سمت تنگ بینا و شلیک مکرر منور در محورهای این منطقه که به سبب مرتبط بودن با عملیات آتی میمک موجب نگرانی فرماندهان است؛ لو رفتن یکی از محورهای شناسایی عملیات میمک بر اثر روی مین رفتن یکی از برادران اطلاعات عملیات تیپ انصار و جاماندن پای قطع شده وی؛ اطلاعیه نظامی ارتش عراق در خصوص مورد اصابت قرار گرفتن یک قایق ایرانی در هور توسط هلیکوپترهای عراقی.

- خاموش شدن چاه نفتی مرجان متعلق به عربستان که در نزدیکی چاه‌های نفتی فروزان قرار دارد و احتمال انجام عملیاتی علیه چاه‌های ایران توسط دشمن؛ اعلام آماده‌باش به نیروی دریایی ارتش عراق

- گزارش بیرون کشیدن ۴ فروند کشتی به گل نشسته و پهلوگیری در بندر امام‌خمینی پس از یک ماه و نیم تلاش خودی و ادامه تلاش برای خروج ۴ کشتی دیگر از گل.

- گزارش تحرکات و درگیری‌های ایذایی در غرب کشور از جمله نفوذ مزدوران عراقی به منظور خرابکاری و کسب اخبار و اطلاعات به ایران و همراه داشتن کارت شناسایی ممهور به مهر سپاه و دستگیری ٣ نفر از آنان در سردشت و نیز ورود عوامل حزب دمکرات از روستاهای مرزی عراق به روستاهای مرزی ایران جهت عملیات و تبلیغات؛ گزارش کمبود شدید نیرو در منطقه و نامه یکی از پایگاه‌های چریکی سپاه به قرارگاه مافوق در این زمینه.

- آغاز تشکیل مناطق ۵ گانه بزرگ سپاه به جای مناطق ١١ گانه کشوری با انتصاب دو تن از فرماندهان عملیاتی به عنوان فرمانده و جانشین منطقه بزرگ جنوب غربی.

- نامه مفصل فرمانده سپاه بوکان به فرماندهی منطقه ١١ سپاه و تشریح وضعیت آموزش و پرورش

- حمله افراد ناشناس به صداو سیمای مرکز تبریز؛ پخش اعلامیه سازمان چریک‌های فدایی خلق در ارومیه، بجنورد و مشهد.

- گزارش جلسه‌ای با شرکت قاسملو. فرماندهان عملیاتی حزب دمکرات، جلال طالبانی و یکی از وزرای کابینه عراق و تصمیم‌گیری درباره عزیمت طالبانی به بغداد جهت مذاکره درباره‌ی خودمختاری به ضمانت قاسملو و گروگان ماندن یکی از نزدیکان صدام؛ درگیری بین نیروهای طالبانی و جاش‌ها در اربیل؛ سرکوب مسلحانه تظاهرات کشاورزان و کارگران سیمان در سلیمانیه

- دیدار نایب اول رئیس شورای وزیران عراق با سفیر چین در بغداد و تاکید بر راه‌های گسترش کار شرکت‌های چینی در برخی از طرح‌های عمرانی عراق؛ اعطای وام ٢٠ میلیون دلاری عربستان به عراق.

- قتل معاون دبیرکل حزب بعث و جانشین میشل عفلق به اتهام افشای اسناد دخالت صدام در کشتارهای داخلی حزب بعث به نوشته روزنامه العمل الاسلامی ارگان سازمان پیکار اسلامی عراق؛ گزارش رادیو حزب کمونیست عراق (کردی) از اعدام دو تن از سرکردگان حزب بعث در کرکوک به اتهام تماس با احزاب و سازمان‌های مخالف صدام.

- اذعان به آغازگر جنگ بودن عراق توسط وزرای خارجه ایتالیا و تونس در دیدارهای جداگانه با وزیرخارجه ایران در مقر سازمان ملل.

- نگرانی امریکا از ادامه جنگ ایران و عراق در بیان وزیرخارجه این کشور در جریان ضیافت ناهار سران چند کشور حوزه خلیج (فارس) و نیز در گفت‌وگوی وی با وزیرخارجه سعودی در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل؛ برپایی کنفرانس وزرای جنگ و امورخارجه کشورهای غیر متعهد در حاشیه اجلاس مجمع عمومی و بحث درباره جنگ ایران و عراق؛ اظهارات پادشاه اردن در افتتاح دومین دوره عالی مجلس شورای ملی اردن درباره اصرار ایران در ادامه جنگ؛ اظهارات عرفات در دیدار با امیر بحرین درباره طرحی ایجاد نیروهای صلح اسلامی، ابوایاد در مصاحبه با البلاد: ما نخست از صدام به خاطر آغاز جنگ انتقاد داریم ولی برای حفظ امانت تاریخ می‌گوییم که ایران باید مواضع خویش را تغییر دهد.

- گزارش رادیو فرانسه از اتخاذ تصمیم شش کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس مبنی‌بر تقویت بنیه نظامی خود.

- گزارش روزنامه ایتالیایی کوریره دلاسرا درباره سخنان آقای خامنه‌ای رئیس جمهور و رئیس شورای عالی دفاع در خصوص شرایط ایران برای پایان جنگ.

- بی.بی.سی: بنابه گزارش یک روزنامه پاکستانی که گردانندگان آن با مقامات بلندپایه دولت ایران در ارتباط هستند، عربستان سعودی و ترکیه طرحی برای پایان دادن جنگ در برابر سرنگونی رئیس جمهوری عراق آقای صدام حسین به ایران عرضه کرده‌اند، اما آیت ا... خمینی این طرح را به علت این که در حد انتظار ایران نبوده، رد کرده است.

- عضویت جمهوری اسلامی ایران در کمیته عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی برای نخستین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی؛ اعلام آمادگی ایران مبنی‌بر تأمین هزینه‌های مالی سهم امریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی در مقابل تهدید امریکا مبنی‌بر خروج از آن در صورت لغو اعتبارنامه اسرائیل؛ عدم موفقیت ایران در اخراج اسرائیل از آژانس مزبور علی‌رغم حمایت برخی کشورهای عضو

- پیام کتبی رئیس جمهور ایران به رئیس جمهور یوگسلاوی در خصوص طرح اخراج اسرائیل از سازمان ملل؛ پیام کتبی رئیس جمهور یمن دمکراتیک به رئیس جمهور ایران در خصوص حمایت از طرح مزبور؛ اعلام حمایت سازمان اسلامی افغانستان و تجمع علمای مسلمین لبنان از طرح یادشده.

- مقاله مفصل مجله تایم تحت عنوان "لبنان بار دیگر کابوس" که حاوی جزئیاتی جالب توجه از نحوه وقوع، ماهیت حادثه انفجار اخیر سفارت امریکا در بیروت و چشم‌انداز آتی این گونه اقدامات است.

- گزارش ملیت از ارسال نامه تهدیدآمیز به امضاء کمیته همکاری کرد - ارمنی و مجاهدین خلق به سفارت ترکیه در تهران مبنی‌بر اینکه در صورت عدم ترک ایران کارکنان سفارت و خانواده‌های آنان، هدف عملیات تروریستی قرار خواهند گرفت؛ تحرکات ارتش ترکیه در مناطق مرزی خود با ایران

- درگیری بین جوانان طرفدار انقلاب اسلامی و عده‌ای از افراد مخالف آنان در جریان مراسم عزاداری ماه محرم حسینیه پیشاور پاکستان در شعار مرگ بر امریکا، شوروی و اسرائیل؛ اعلام ممنوعیت دادن این شعارهای یادشده توسط مقامات دولتی و نیز تهدید به دستگیری افرادی که این شعارها را سر بدهند.

- استعفای رئیس سوئدی دادگاه لاهه در پی ماجرای درگیری ماه گذشته قضات ایرانی با یکی از قضات سوئدی این دادگاه بدلیل جانبداری وی از منافع امریکا.

- مصاحبه نشریه الدستور چاپ انگلستان و وابسته به عراق با یکی از ارتشیان ایران که به عراق گریخته و به شورای ملی مقاومت (منافقین) پیوسته است

ارسال نظر






captcha
ارسال