فائزون|۹ مهر ۱۳۶۵

کدخبر : 14715 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۱۶|۱۲:۳۷

تاریخ شمسی

9 مهر 1365

تاریخ قمری

26 محرم 1407

تاریخ میلادی

1 اکتبر 1986
 
خلاصه روز: 

- نیروی زمینی سپاه به قرارگاه نجف ابلاغ کرد تا طرح یک عملیات در منطقه خانقین را بررسی و پیشنهاد نمایند.

- هواپیماهای عراقی نفت‌کش قبرسی "آنجل" را در 60 مایلی خارک مورد هدف قرار دادند.

- در درگیری با افراد حزب دمکرات در حوالی پیرانشهر، 14 نیروی خودی شهید و 6 تن مجروح شدند.

- از استان مازندران 7130 داوطلب بسیجی به جبهه و 1204 تن به مراکز آموزشی اعزام شدند. عزیمت کاروان شش کیلومتری هدایای مردمی از استان اصفهان به جبهه‌های جنگ.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- یک نشریه فرانسوی: عراق از نظر تجهیزات اصلی در جنگ زمینی و نیروی هوایی، برتری دارد و ایران از نظر جمعیت بیشتر، انسجام ملی، قدرت بسیج مردمی و نداشتن قرض خارجی بر عراق برتری دارد. آمار جامعی از تسلیحات نیروهای سه‌گانه دو کشور.

- سخنان وزیرامورخارجه ایران در اجلاس مجمع عمومی سازمان‌ملل: "جنگ با مجازات صدام به مراحل پایانی خود نزدیک می‌شود." تقسیم‌بندی و تشریح مواضع کشورها در جنگ تحمیلی به سه دسته: حامیان صدام، کشورهای بی‌طرف و کشورهای منصف.

- وزیرخارجه امریکا: شوروی و امریکا در مذاکرات اخیر خود به این نتیجه رسیدند که پایان جنگ به نفع هر دو ابرقدرت است. یک مقام امریکایی: سوریه و لیبی محل عبور اسلحه شوروی برای ایران هستند، چین و کره شمالی نیز تحویل‌دهنده عمده اسلحه به ایران می‌باشند.

- برخی تحلیل‌گران امریکایی معتقدند که عراق موقعیت نظامی خود را بهبود بخشیده‌است و حتی می‌تواند دست به حمله بزند. در سازمان سیا، تحلیل سقوط قریب‌الوقوع عراق تغییر پیدا کرده‌است.

- به دنبال اظهارات حافظ‌ اسد مبنی‌بر امکان اتحاد با عراق، وزیر اطلاعات عراق ضمن رد این پیشنهاد گفت: سوریه خواسته است توجه ما را از جنگ بازدارد.

- کمیته ویژه اتحادیه عرب در نامه‌ای به دبیرشورای امنیت سازمان‌ملل: ایران تهدید به یک حمله جدید و سراسری علیه عراق را کرده‌است.

- وزیرخارجه آلمان‌غربی در دیدار با وزیر صنایع سنگین ایران اظهار امیدواری کرد که جنگ هرچه زودتر خاتمه یابد. بهزاد نبوی: ایران نمی‌تواند درخواست آتش‌بس عراق را بپذیرد، چون آتش‌بس، تنها به عراق امکان خواهد داد تا دوباره نیروهای خود را تجهیز کند.

- "آقازاده" وزیر نفت: اگر اوپک در اجلاس آینده در مورد تعیین سهمیه تولید به توافق برسد، قیمت نفت به 18 تا 19 دلار خواهد رسید. ایران، عربستان و کویت در این باره اتفاق‌نظر دارند.

- اکونومیست: با کاهش درآمد نفت، احتیاج به ارز برای رفع نیازهای نیروهای مسلح ایران باعث برخورد شدید بین بخش‌های مختلف اقتصادی خواهد شد.

- آسوشیتدپرس: طی ماه سپتامبر 3150 ایرانی به آلمان پناهنده شده‌اند. به نوشته اشپیگل، 95% پناهندگان از خدمت سربازی گریخته‌اند.

ارسال نظر






captcha
ارسال