فائزون|۸ مهر ۱۳۶۲

کدخبر : 14711 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۱۶|۱۲:۲۵

تاریخ شمسی

8 مهر 1362

تاریخ قمری

22 ذی‌الحجه 1403

تاریخ میلادی

30 سپتامبر 1983
 
خلاصه روز: 

- فرماندهان قرارگاه‌های تاکتیکی نجف1 و 2 در جلسه‌ای ضمن ارائه گزارش درباره وضعیت آمادگی نیروها، شناسایی‌های انجام‌شده و راهکارهای پیش‌بینی‌شده، مواردی نظیر محدودیت زمان، کمبود نیرو، اتکا به نور ماه، جنس نامناسب زمین، بعد مسافت، پشتیبانی یگان‌های خودی با بالگرد و حضور ضدانقلاب را از مشکلات پیش‌ روی عملیات والفجر5 برشمرد؛ مخالفت محسن رضایی و رحیم صفوی با الغای عملیات والفجر5 به‌دلیل اهمیت راهبردی سد دربندیخان؛ درنهایت مقرر شد عملیات والفجر5 در منطقه دربندیخان یک روز پیش از عملیات والفجر4 اجرا شود. براین‌اساس، فرماندهان نیروی زمینی ارتش و فرماندهی کل سپاه اجرای عملیات والفجر5 را به نیروهای قرارگاه نجف ابلاغ کردند.

- جلسه فرماندهان ارشد قرارگاه مقدم حمزه به‌منظور بررسی وضعیت قرارگاه تاکتیکی حمزه2 در منطقه مرانه. در این جلسه پس از توضیحات فرماندهان تیپ44 قمر بنی‌هاشم(ع) وتیپ1 لشکر28 کردستان راجع به اقدامات انجام‌شده و مشکلات یگان‌ها، مقرر شد برای ادغام دو نیرو و احداث قرارگاه مشترک جلسه‌ای بین فرماندهان لشکر و تیپ مذکور برگزار شود.

- دستیابی به توافقات اولیه برای اجرای عملیات دریایی بر روی اسکله‌های نفتی البکر و العمیه در نشست امروز معاونت عملیات ستاد مرکزی سپاه و فرمانده نیروی دریایی ارتش.

- حمله موشکی عراق به دزفول و اندیمشک. در دزفول 37 نفر و در اندیمشک 26 تن شهید و عده زیادی مجروح شدند. تعداد زیادی منزل و مغازه تخریب شد؛ درپی این حادثه هیئتی از تهران برای بررسی وضعیت مناطق آسیب‌دیده عازم این دو شهر شد.

- درپی موشک‌باران دزفول و اندیمشک، رئیس‌جمهور با صدور پیامی ضمن محکومیت این اقدام کمک‌های جهانی به عراق، هجمه تبلیغاتی علیه ایران و سکوت سازمان‌های بین‌المللی دربرابر جنایات عراق را توطئه‌ای جهانی علیه جمهوری اسلامی خواند؛ اعلام سه روز عزای عمومی در خوزستان؛ امام‌جمعه اهواز، استاندار خوزستان نمایندگان این دو شهر در مجلس شورای اسلامی در پیام‌هایی جداگانه این اقدام عراق را محکوم کردند؛ اطلاعیه مشترک ستاد مشترک ارتش و ستاد مرکزی سپاه در محکومیت حمله موشکی عراق.

- خبرگزاری رسمی عراق مدعی شد حملات موشکی به مناطق مسکونی ایران اقدامی درجهت مقابله‌به‌مثل با بمباران روستاهای مرزی عراق بوده است. بی‌بی‌سی هم موشک‌باران دزفول و اندیمشک را پاسخ به بمباران روز گذشته نوار شمالی عراق خواند.

- بمباران مناطق مریوان، تنگ‌کورک و تنگ قاسم‌آباد در باختران، پادگان ابوذر سرپل ذهاب 7 شهید و 49 زخمی برجای گذاشت.

- درگیری افراد پایگاه‌های سیاوان، چهریق بالا و پایین سلماس با عوامل ضدانقلاب؛ براثر درگیری نیروهای تأمین پایگاه کیله شین سقز با مهاجمان یک سرباز شهید و یک نفر شد؛ هجوم چته‌های ضدانقلاب به پایگاه دارساوین.

- اصلی‌ترین محورهای سخنرانی طارق عزیز وزیر امور خارجه عراق، در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد چنین بود: معرفی ایران به‌عنوان مسئول ادامه جنگ، پیشنهاد تشکیل یک کمیته داوری بی‌طرف برای تعیین متجاوز، اشاره به پاسخ مثبت عراق به پیشنهادهای صلح کمیته حسن‌نیت اسلامی و جنبش عدم‌تعهد، درخواست از جامعه جهانی برای وادارساختن ایران به توقف جنگ و تقاضای قطع کمک‌های امریکا به رژیم صهیونیستی. دیدار با وزرای امور خارجه برزیل، ترکیه، بنگلادش، لهستان و ایتالیا بخش دیگری از برنامه‌های امروز وی بود؛ اظهارات طارق عزیز انعکاس وسیعی در رسانه‌های بین‌المللی داشت.

- وزیر امور خارجه ایران در سی‌وهشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد راجع به جنگ ایران و عراق، اوضاع فلسطین، نقش سازمان ملل متحد در برقراری صلح و امنیت، تخلفات مکرر رژیم صهیونیستی از اصل ششم منشور سازمان ملل و اشغال افغانستان سخن گفت. انتقاد از عملکرد ضعیف شورای امنیت در جنگ ایران و عراق، اشاره به گزارش هیئت اعزامی سازمان ملل از شهرهای آزادشده ایران، تفاوت سیاست اعلامی و اعمالی عراق، امنیت خلیج‌فارس، تشریح مواضع ایران دربرابر بحران‌های افریقا، امریکای لاتین، خروج اقیانوس هند از رقابت‌های هسته‌ای دو ابرقدرت و بحران‌های اقتصادی جهان از دیگر محورهای سخنان وی بود. ولایتی همچنین در نطق خود در اجلاس مذکور اقدام عراق به بمباران دزفول و اندیمشک را محکوم کرد. وزیر امور خارجه ایران با دبیرکل سازمان ملل و وزرای امور خارجی برخی کشورها دیدار کرد.

- اعتراض نماینده عراق به سخنان وزیر امور خارجه ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد. پاسخ نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد به پیشنهاد نماینده عراق مبنی‌بر داوری یک شخص ثالث و بی‌طرف در مناقشه دو کشور؛ رجایی خراسانی در مصاحبه‌ای موقعیت کنونی ایران در صحنه بین‌المللی را موقعیت یک کشور پیروز و موفق خواند.

- ادامه تلاش‌ها و رایزنی‌ها برای خاتمه جنگ ایران و عراق: وزیر امور خارجه کویت در نطق خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد از ناکامی کوشش‌های بین‌المللی برای توقف جنگ ایران و عراق اظهار تأسف کرد؛ مطبوعات کویت از تدوین طرحی با همکاری امریکا و بازار مشترک اروپا برای پایان‌دادن به جنگ ایران و عراق خبر دادند؛ وزیر امور خارجه ژاپن در دیدار دیروز خود با وزیر امور خارجه ایران ضمن تأکید بر بی‌طرفی ژاپن خواستار حل‌وفصل فوری جنگ شد؛ جنگ ایران و عراق ازجمله موضوعات مطرح‌شده در دیدار حسنی مبارک و ریگان بود؛ سعد قاسم حمودی عضو کمیسیون روابط عربی و بین‌المللی پارلمان عراق هنگام عزیمت به کره جنوبی به‌منظور شرکت در گردهمایی بین‌المللی بین‌المجالس برحل مسالمت‌آمیز منازعه ازطریق مذاکره تأکید کرد؛ در پایان دیدار دوروزه رئیس‌جمهوری آلمان‌شرقی از یوگسلاوی مقامات دو کشور با صدور بیانیه‌ای خواستار خروج رژیم صهیونیستی از سرزمین‌های اشغالی، شناسایی ساف و پایان جنگ ایران و عراق شدند؛ رئیس شورای وزیران کویت در سخنانی خاطرنشان کرد کشورش از هیچ کوششی برای توقف جنگ ایران و عراق کوتاهی نخواهد کرد.

- دیدار طارق عزیز با وزیر امور خارجه امریکا. در این دیدار راجع به گسترش کمک‌های نظامی و اقتصادی امریکا به عراق و ایجاد مواضع مشترک در منطقه گفت‌وگو شد؛ مذاکرات مشاور رئیس‌جمهور عراق در واشنگتن با مقامات امریکایی برای جلب رضایت آنها درمورد تحویل هواپیماهای سوپراتاندارد فرانسوی به عراق؛ مطبوعات مصر از سفر وزیر امور خارجه این کشور به عراق در آبان‌ماه خبر دادند.

- تهدید ایران به بستن تنگه هرمز درصورت تحویل هواپیماهای سوپراتاندارد به عراق در رسانه‌های جهان بازتاب داشت. روزنامه تایمز مالی از دستور میتران مبنی‌بر تعویق تحویل این هواپیماها خبر داد؛ خبرنگار بی‌بی‌سی با بیان خبر تعویق تحویل سوپراتانداردها به تلاش فرانسه برای بازگشایی خط لوله نفتی عراق به مدیترانه اشاره کرد؛ روزنامه لوماتن به تأثیر هشدارهای اخیر مسئولان ایران در تعویق تحویل هواپیماهای فرانسوی اذعان نمود. روزنامه کریستین ساینس مانیتور ضمن بررسی آخرین تحولات جنگ، موضوع تحویل سوپراتانداردها و تلاش عراق برای کسب حمایت امریکا را مورد توجه قرار داد.

- آتش‌بس لبنان چندین‌بار نقض و اوضاع کوهستان شوف متشنج اعلام شد؛ تأکید ولید جنبلاط رهبر حزب سوسیالیست ترقی‌خواه دروزی، بر لزوم انعقاد پیمان جدید ملی در لبنان؛ در مذاکرات سازمان ملل سوریه مخالفت خود را با آتش‌بس در لبنان پس گرفت، سوریه معتقد بود حضور ناظران بین‌المللی موجب تجزیه لبنان خواهد شد؛ حمایت شوروی از موضع سوریه درمورد آتش‌بس لبنان؛ تلاش امریکا و برخی کشورهای غربی برای حفظ موقعیت و نقش خود در سرنوشت لبنان. مانور کشتی‌های جنگی امریکا در ساحل منطقه الزهرانی؛ حرکت دو ناو فرانسوی به‌سمت آب‌های لبنان.

ارسال نظر






captcha
ارسال