فائزون|۷ مهر ۱۳۶۲

کدخبر : 14701 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۱۶|۰۹:۰۳

تاریخ شمسی

7 مهر 1362

تاریخ قمری

21 ذی‌الحجه 1403

تاریخ میلادی

29 سپتامبر 1983
 
خلاصه روز: 

- فرماندهان سپاه و ارتش در نشستی مشترک با حضور فرمانده نیروی زمینی ارتش و محسن رضایی در قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) تهران به بررسی نحوه اجرای عملیات والفجر4 (دهانه شیلر) و والفجر5 (منطقه دربندیخان) پرداختند. در این جلسه سه راهکار (اجرای قاطعانه هم‌زمان دو عملیات، حذف یک عملیات به‌منظور اجرای کامل عملیات دیگر، اجرای کامل یک طرح و اجرای یک تک محدود در منطقه دیگر) بررسی و معایب و محاسن هریک از آنها بیان شد؛ فرماندهان در این جلسه درمورد اولویت اجرای عملیات والفجر4 به توافق رسیدند.

 

 

 

 

 

 

 

- جلسه فرماندهی کل سپاه با فرماندهان قرارگاه نجف در گیلان‌غرب. در این جلسه مسئول اطلاعات - عملیات قرارگاه نجف از شناسایی‌های انجام‌شده گزارش داد. فرمانده لشکر27 از کم‌توجهی فرماندهان به اجرای عملیات در منطقه دربندیخان گلایه کرد و برای اجرای عملیات در منطقه عمومی دربندیخان پیشنهادهایی مطرح شد؛ جلسه غیررسمی دیگری با حضور فرماندهان ارشد قرارگاهی و لشکری در همین قرارگاه تشکیل شد، اما به‌دلیل به‌نتیجه نرسیدن مباحث، ادامه جلسه به صبح فردا موکول شد.

- باتوجه‌به توافقات فرماندهان ارتش و سپاه در روز 29 شهریور درزمینه مأموریت قرارگاه‌های پنج‌گانه تاکتیکی حمزه، امروز فرماندهان ارشد قرارگاه مقدم حمزه اقدامات انجام‌شده و مشکلات پیش ‌روی یگان‌های 14 امام حسین(ع) و تیپ2 لشکر21 حمزه را بررسی کردند. نبود جاده، کمبود وسایل تدارکاتی، هوشیای دشمن، نحوه ادغام نیروهای سپاه و ارتش، محدودیت زمان و پشتیبانی ازجمله مشکلات این یگان‌ها در محور سورن بود؛ در جلسه دیگری در پادگان مریوان وضعیت لشکر14 امام حسین(ع) بررسی شد.

- اقدامات ارتش عراق برای پیشگیری از حمله احتمالی ایران در منطقه شیلر: سحرگاه امروز یک گروهان عراقی به‌منظور شناسایی رزمی و آگاهی از استعداد نیروهای خودی از محدوده سمت چپ دزلی و جنوب سورن اقدام به نفوذ در این منطقه کرد. در درگیری این گروهان نفوذی با نیروهای خودی 8 عراقی کشته، 15 تن زخمی و 3 نفر اسیر شدند. از نیروهای خودی هم یک نفر شهید شد و 2 نفر زخمی شدند؛ گزارش منابع خودی از افزایش فعالیت‌های هوایی عراق در منطقه پنجوین و ایجاد موانع، تحکیم مواضع، جاده‌سازی و حفر کانال در معابر پنجوین حکایت دارد.

- مناطق سرپل ذهاب و مواضع لشکر81 زرهی باختران و قصرشیرین توسط 17 جنگنده عراقی بمباران شد که براثر آن در قصرشیرین 10 تن شهید و 38 تن مجروح شدند؛ بمباران منطقه تنگه کورک 3 شهید و 10 مجروح برجای گذاشت؛ در حمله جنگنده‌های عراقی به مواضع نیروهای خودی در ارتفاعات شانه‌نشین و دشت ذهاب 40 نفر شهید و 85 نفر مجروح شدند.

- نامه نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد به دبیرکل این سازمان در اعتراض به حملات هوایی عراق به مناطق مسکونی و غیرنظامی ایران. در این نامه بی‌تفاوتی مجامع بین‌المللی دلیل ارتکاب مکرر جنایات عراق ذکر شده است.

- در حمله عناصر حزب دمکرات به پاسگاه شاوله نقده 21 نفر از نیروهای خودی شهید و حدود 80 نفر به گروگان گرفته شدند؛ تصمیم عناصر مسلح غیرقانونی برای حمله به جاده سردشت - پیرانشهر و بانه و سردشت و مهاباد؛ حمله عناصر گروهک رزگاری به پایگاه رسالت در محور دزلی - مریوان؛ در درگیری نیروهای جندالله قروه با ضدانقلاب 2 نفر از نیروهای خودی به شهادت رسیدند.

- دو عضو سازمان پیکار در شیراز، 3 عضو سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در شهرهای گرگان، تنکابن و تهران و یکی از مسئولان حزب دمکرات مریوان در کرج دستگیر شدند. تسلیم‌شدن 15 تن از اعضای کومه‌له و دمکرات به سپاه مهاباد از آغاز هفته جنگ تاکنون. همچنین در طول سه هفته گذشته تا دیروز، 25 نفر از افراد فریب‌خورده خود را تسلیم کردند؛ امروز یکی از افراد حزب دمکرات با تحویل چندین قبضه سلاح خود را معرفی کرد.

- ادامه کمک‌های مردمی به جبهه‌ها؛ استاندار تهران در گفت‌وگویی عملکرد ستاد معین بازسازی خرمشهر را تشریح کرد، مسئول ستاد اعزام مبلغ دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و معاون سازمان انتقال خون کشور هم به تشریح فعالیت‌های خود در طول جنگ پرداختند.

- صدام حسین درپی موفقیت‌های اخیر ایران در جبهه‌های نبرد، سرلشکر سالم العلی فرمانده سپاه دوم که فرماندهی نیروهای عراقی در عملیات والفجر3 را به‌عهده داشت و سرلشکر فارش الحیاوی فرمانده سپاه یکم در شمال عراق را از سمت‌هایشان برکنار کرد.

- دیدار وزیر امور خارجه ایران و ژاپن در حاشیه سی‌وهشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل. در این دیدار وزیر امور خارجه ژاپن ضمن تمجید از مهار یکی چاه‌های نفتی نوروز خواستار توسعه و تحکیم روابط دو کشور شد.

- تلاش کشورهای منطقه به‌ویژه کویت برای بهبود روابط عراق با سوریه؛ هفته‌نامه الکفاح العربی با اشاره به سفر اخیر عصمت کتانی به امریکا از تلاش دولت عراق برای همگام‌سازی سیاست‌های منطقه‌ای خود با امریکا خبر داد؛ خبرگزاری رویتر اعلام کرد که معاون نخست‌وزیر عراق از پنجم تا هفتم اکتبر (13 تا 15 مهر) از انگلیس دیدار خواهد کرد، صدام امروز با فرستاده شخصی نخست‌وزیر ژاپن و مشاور وزیر امور خارجه این کشور ملاقات کرد.

- یکی از کارشناسان صندوق بین‌المللی پول در گفت‌وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی به تشریح وخامت اوضاع اقتصادی عراق پرداخت. دولت عراق برای خروج از این وضعیت سلسله اقداماتی را در پیش گرفته است.

- مقاله روزنامه وال استریت ژورنال درمورد بررسی ابعاد و پیامدهای تحویل هواپیماهای سوپراتاندارد به عراق و تقاضای امریکا مبنی‌بر خودداری از تحویل این هواپیماها. از نظر تحلیلگران امریکایی این اقدام موجب گسترش جنگ ایران و عراق و به‌خطرافتادن حمل‌ونقل در خلیج‌فارس خواهد شد.

- خبرگزاری رویتر از تعویق زمان تحویل هواپیماهای سوپراتاندارد فرانسوی به عراق به‌دلیل مخالفت‌های بین‌المللی خبر داد. مطبوعات لندن گزارش دادند فرانسه مشغول تهیه طرحی برای بازگشایی خط لوله نفت عراق از خاک سوریه است تا در مقابل عراق از درخواست خود مبنی‌بر ارسال سریع هواپیماهای سوپراتاندارد چشم‌پوشی کند. وزیر دفاع سابق رژیم صهیونیستی اعلام کرد کشورش اجازه نخواهد داد سلاح‌های مدرن به عراق و ایران تحویل داده شود.

- سفیر سوریه در لندن ضمن اعلام حمایت از گروه‌های اسلامی لبنان اظهار کرد که سوریه درصورت تشکیل یک دولت ملی در لبنان خاک این کشور را ترک خواهد کرد؛ یاسر عرفات ضمن بی‌نتیجه‌خواندن گفت‌وگوهای آتش‌بس در لبنان گفت تلاش‌ها برای ایجاد تفاهم میان سوریه و ساف با شکست مواجه شده است.

- نشریه الانباء ادعا کرد در آستانه برگزاری اجلاس سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس، مقامات امنیتی قطر موفق به کشف توطئه‌ای با هدف منفجرکردن محل این اجلاس در دوحه شده‌اند. این نشریه ادعا کرد توطئه مزبور با همکاری ایران و یکی از کشورهای عرب منطقه طراحی شده.

- محورهای سخنان رئیس‌جمهور در جمع نیروهای گشت ثارالله: نقش استکبار جهانی در تشکیل گروهک‌ها، مخالفت‌های عده‌ای در اوایل انقلاب با تشکیل دستگاه اطلاعاتی و تلاش برای نفوذدادن عناصر اطلاعاتی سیا و ک.گ.ب در داخل کشور، مسئولیت و اهمیت گشت ثارالله و لزوم رعایت موازین اخلاقی ازسوی اعضای این واحد؛ امروز نخست‌وزیر در دیدار با گروهی از رزمندگان قرارگاه کربلا راجع به تلاش رژیم گذشته برای دورکردن جوانان از کارهای جدی و ترویج فرهنگ غرب، جایگزینی ارزش‌های الهی بعد از انقلاب، اهمیت نقش رزمندگان در جامعه و الگوپذیری جوانان از آنان و تحلیل جهان غرب از جنگ تحمیلی سخن گفت.

- رئیس سازمان برنامه‌وبودجه در ارومیه از اختصاص اعتبار یک‌صد میلیارد ریالی برای بازسازی پنج استان جنگ‌زده کشور خبر داد. وی در جلسه‌ای که با حضور اعضای شورای برنامه‌وبودجه و استاندار آذربایجان‌غربی تشکیل شد، راجع به تنگناهای اقتصادی و اجرایی ناشی‌از کمبود نیروی فنی و انسانی و تورم در سطح جهانی سخن گفت.

- در راستای مبارزه با متخلفان و سودجویان اقتصادی، دادگاه انقلاب اسلامی ویژه امور صنفی تهران 15 متخلف امور صنفی را به‌جرم گران‌فروشی و احتکار به پرداخت جریمه نقدی، تبعید و زندان محکوم کرد.

ارسال نظر






captcha
ارسال