فائزون|۷ مهر ۱۳۶۳

کدخبر : 14699 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۱۶|۰۹:۰۰

تاریخ شمسی

7 مهر 1363

تاریخ قمری

3 محرم 1405

تاریخ میلادی

29 سپتامبر 1984
 
خلاصه روز: 

- حمله موشکی مجدد عراق به مجتمع پتروشیمی ایران و ژاپن در بندر امام‌خمینی با چهار موشک اسکادبی، و شهادت ٣ نفر و مجروح شدن ٢۴ نفر و وارد آمدن خساراتی به این مجتمع؛ گزارش سپاه خوزستان درباره این‌که چند روز قبل، از توکیو به مجتمع مزبور، حمله قریب الوقوع عراق اعلام شده بود - اطلاعیه نظامی عراق و اعلام این‌که این حمله به تلافی حمله ایران به بنادر البکر و العمیه بوده است.

- فرمانده لشکر ٢۶ پیاده عراق طی نامه ای به فرماندهان تیپ‌های تحت امر، حمله آتی ایران را نبردی گسترده و عظیم پیش‌بینی کرد و دلایلی برای آن برشمرد.

- اقدامات و درگیری‌های ضدانقلاب در مناطق غربی کشور از جمله در مریوان (محورهای سروآباد و محور چناره) سردشت، سقز، میاندوآب و تلفات نیروهای خودی و ضدانقلاب در طی این درگیری‌ها؛ اظهار مسئول کمیته جنوب کومه‌له در جلسه رسمی این گروه که از نظر اقتصادی در مضیقه کامل هستیم و اعلام تصمیم به مصادره انبارهای دولتی و پول‌های بانک‌ها؛ پخش اعلامیه دست نویسی تحت عنوان "پیام کنگره مؤسس حزب کمونیست ایران به زندانیان" در سنندج؛ ارسال گزارش‌های تبلیغاتی ضدانقلاب به خبرگزاری‌ها و انتشار آن‌ها؛ ادامه روند تسلیم عناصر برگشته از گروه‌های ضدانقلاب موسوم به "تسلیمی‌ها".

- طرح و بررسی این امر که جنگ ایران و عراق روابط سران گروه‌های کرد با هر یک از دولتین ایران و عراق، باعث شکاف و اختلاف بیشتر بین گروه‌های کرد هر دو کشور شده است، در گزارش آسوشیتدپرس و نشریه اکونومیست؛ نظرات دبیرکل حزب سوسیالیست کردستان در این‌باره در مصاحبه با رادیو صدای کردستان عراق.

- دستگیری دو نفر که قصد خرابکاری در راه آهن تهران - رباط کریم - شهریار را داشتند؛ خنثی سازی حمله منافقین به نمایشگاه جنگ در شاهین شهر؛ تداوم اقدامات ضد هفته جنگ منافقین در سطحی جزئی شامل اختلال در بیسیم شهربانی یزد، اردکان و اسلام آباد غرب و پخش اعلامیه در رشت

- جمع بندی وزارت ارشاد اسلامی از مطالب موضوعات جهان درباره‌ی هفته جنگ: با توجه به این‌که عراق چند روز قبل از هفته جنگی ما، هفته جنگ اعلام کرده بود، این که مطبوعات جهان، هفته جنگ ما را وسیعاً بازتاب دادند به نوعی حکایت از قبول کردن هفته جنگ جمهوری اسلامی به عنوان هفته جنگ است و این به عبارتی یعنی آغازگر جنگ دانستن عراق.

- تقسیم بندی شیوه‌های عملیاتی انجام شده طی چهار سال گذشته به کلاسیک و مردمی در سخنرانی برادر محسن رضایی فرمانده کل سپاه پاسداران و تشریح استراتژی جنگ در آینده؛ تحلیل نهایی برادر محسن رضایی از وضع کنونی جنگ: امروز دنیا مردد شده برای اینکه صدام را نگه دارد یا از میان بردارد...آنها یک سیلی محکم می‌خواهند تا به تصمیم برسند. البته آن موقع، ما دیگر راضی نمی‌شویم.

- تاکید آیت الله منتظری بر تداوم مقاومت ملت ایران در برابر توطئه‌های دشمنان تا رسیدن به پیروزی نهایی در دیدار با گروهی از پرسنل نیروی هوایی و دانشجویان نیروی زمینی در قم

- وزیر خارجه جمهوری اسلامی در سی و نهمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کرد و به مسائل مختلف از جمله جنگ تحمیلی، سلطه طلبی‌های استکبار جهانی و صهیونیزم بین الملل و عملکرد شورای امنیت، کاربرد سلاح شیمیایی توسط عراق و لزوم اعزام هیات تحقیق و برخورد جدی با این مسئله، محکوم کردن همکاری عراق با منافقین بطور علنی در هواپیماربایی‌های اخیر (برخلاف تعهدات قانونی دولت‌ها) و اعطای پناهندگی سیاسی و تشکیل کنفرانس‌های مطبوعاتی برای آنها اشاره کرد و به انتقاد شدید از برخی از کشورهای اسلامی که درصدد ایجاد رابطه با اسرائیل هستند پرداخت و خواستار اخراج نمایندگان این رژیم از سازمان ملل شد.

- موافقت عراق با اطلاعیه شش کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس که در آن تاکید شده بود باید حقوق قانونی ایران و عراق برای پایان دادن به جنگ در نظر گرفته شود؛ وزیر اطلاعات عراق: ما به هیچ قسمت خاک ایران چشم طمع نداریم و نمی‌خواهیم که ایران نیز به خاک ما چشم طمع داشته باشد.

- رئیس جمهور سودان در گردهمایی کمیته مرکزی حزب وحدت سوسیالیست سودان: ما از تمامی کشورهایی که از جنگ ایران و عراق به عنوان یک تجارت سودمند استفاده کرده اند، می خواهیم تا دخالت دائمی خود در جنگ را قطع کنند.

- صف انتظار حدود ۵٠ نفتکش در خارج از تنگه هرمز برای دریافت دستور از جانب شرکت‌های مربوطه برای عزیمت به ترمینال‌های خلیج‌فارس و بارگیری در این ترمینال‌ها

- تصمیم شیخ نشین ابوظبی مبنی‌بر احداث خط لوله دوم انتقال نفت در خلیج‌فارس به منظور چشم پوشی از حمل نفت از طریق تنگه هرمز.

- گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی به نقل از گروه تجاری تایمز مالی در لندن در خصوص همکاری اقتصادی انگلیس و عراق و عقد قراردادهایی از جمله تمدید طرح تأمین "آب ک. خ." در بغداد؛ قرارداد نفتی عراق با یک شرکت ایتالیایی جهت احداث خط لوله نفت ۶٣٠ کیلومتری از طریق عربستان به دریای سرخ؛ ادعای وزیر اطلاعات عراق در زمینه افزایش صادرات نفت عراق به بیش از میزان قبل از جنگ با احداث دو خط لوله عراق - عربستان و عراق - اردن

- قاچاق روزانه ۴ کامیون حامل احشام خریداری شده از دامداران باختران به عراق از محور سنندج - سردشت و این‌که در تأمین اسکناس‌های هزار تومانی برای قاچاقچیان عراقی، صرافان عربستان و کویت و شیخ نشین‌ها دست دارند

- دیدار و گفت وگوی وزیرخارجه ایران با وزرای خارجه کره شمالی، کوبا و آلبانی در خصوص طرح اخراج اسرائیل از سازمان ملل و حمایت آن‌ها از این طرح

- دیدار دو روزه نمایندگان حزب فالانژیست لبنان با مقامات سوری در دمشق به دعوت رهبری سوریه و نتایج این دیدارها؛ گزارش الکفاح العربی از روابط فالانژها با اسرائیل

- تحت تعقیب قرار گرفتن عرفات در ایتالیا به جرم ارسال اسلحه جهت تروریست‌های اروپایی بویژه بریگاد سرخ ایتالیا، تروریست‌های ایرلند، گروه امل و گروه اقدام مستقیم در فرانسه.

- صدور قریب الوقوع رای دادگاه امنیتی مصر در خصوص ٣٠٠ تن از انقلابیون مسلمان مصری به دنبال محاکمه‌ای که دو سال طول کشید

- برپایی کنفرانس سه روزه بحث درباره بنیادگرایی اسلامی در دانشگاه آکسفورد توسط بخش مطالعات عربی و اسلامی این دانشگاه که از کمک‌های مالی شیخ نشین‌های نفت‌خیز خلیج‌فارس بهره‌مند می‌شود.

- اظهارات وزیر امورخارجه افغانستان در مجمع عمومی سازمان ملل و هشدار دربارة حملات پاکستان و ایران علیه افغانستان با حمایت امریکا: اعتراض افغانستان به نقض چشمگیر حریم هوایی خود به وسیله یک هواپیمای بازرگانی ایران که به سمت یک پایگاه اصلی ارتش افغانستان پرواز کرده است.

- گزارش طعنه آمیز رادیو ضدانقلابی موسوم به ایران وابسته به گروه بختیار در خصوص پخش برنامه های تلویزیونی احساس طبری از سیمای جمهوری اسلامی ایران از یک طرف و صدور اعلامیه کمیته مرکزی حزب توده مبنی بر درخواست آزادی نظریه پردازان این حزب از جمله طبری و کیانوری از طرف دیگر.

ارسال نظر






captcha
ارسال