فائزون|۷ مهر ۱۳۶۶

کدخبر : 14697 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۱۶|۰۸:۵۳

تاریخ شمسی

7 مهر 1366

تاریخ قمری

5 صفر 1408

تاریخ میلادی

29 سپتامبر 1987
 
خلاصه روز: 

- بررسی وضعیت آمادگی و مشکلات یگان‌ها برای عملیات در منطقه ماووت در جلسه فرمانده نیروی زمینی سپاه با فرماندهان قرارگاه نجف و یگان‌های عمل‌کننده بیان کمبود نیروی رزمنده، نبود امکانات و افزایش فعالیت دشمن در منطقه.

- ضرورت ایجاد تحول، افزایش توان و تلاش بیشتر یگان‌های رزم با وجود کمبودها و مشکلات پشتیبانی و تهدیدهای امریکا و تأکید این کشور بر تز "جنگ بدون برنده" از جمله نکاتی بود که فرمانده نیروی زمینی سپاه، در پایان جلسه امروز قرارگاه نجف به فرماندهان حاضر در جلسه متذکر شد.

- ابلاغ دستورالعمل حفاظتی قرارگاه نجف به یگان‌های تابع خود به منظور جلوگیری از لو رفتن منطقه اصلی عملیات آتی و اهداف آن.

- حمله هوایی عراق به نیروگاه نکاء، کارخانه صنعتی پارچین تهران، تلمبه‌خانه پل‌ بابا‌حسین در لرستان و پادگان پیرانشهر. در این حملات بیش از 60 تن شهید و بیش از 170 تن مجروح شدند و خسارات بسیاری وارد شد.

- حمله هواپیماهای عراقی به نفتکش ایرانیِ‏‎ِ"خارک4" و ایجاد خسارت جزئی به آن. به گزارش رویتر قایق‌های تندرو ایرانی به نفتکشِ یونانی کوریانا حمله کردند.

- در پاسخ به حملات عراق توپخانه ایران علیه مراکز صنعتی و اقتصادی بصره و العماره اجرای آتش کرد. نامه نماینده عراق در سازمان ملل به دبیرکل این سازمان و ادعای حمله ایران به مناطق غیرنظامی عراق.

- حمله عناصر حزب دمکرات کردستان به پادگان گردان امام‌حسن(ع) واقع در روستای نوبار بوکان که به شهادت 53 تن انجامید و بقیه نیروها نیز اسیر شدند؛ اعزام دو گردان از سپاه بوکان به منطقه درگیری و فرار ضدانقلابیون پس از 4 ساعت درگیری و کشته شدن فرمانده هیز پیشوا از حزب دمکرات. در جاده بانه ـ سقز 20 تن از عناصرکومه‌له دستگاه‌های راه‌سازی را به آتش کشیدند.

- اجرای کمین پیشمرگان مبارز کرد عراق در جاده سورداش ـ سلیمانیه علیه نیروهای عراقی. پیشمرگان اتحادیه میهنی کردستان عراق نیز در هفته گذشته چندین کمین علیه نیروهای عراقی اجرا کردند. حمله پیشمرگان حزب دمکرات کردستان عراق با همکاری پیشمرگان اتحادیه میهنی کردستان عراق به مرکز گردان و 13 پایگاه از توابع شهر زاخو.

- مسئول بسیج مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق: ارتش عراق از آغاز جنگ تاکنون هیچ سربازی را ترخیص نکرده و عراقی‌های 14 تا 35 ساله را به خدمت فراخوانده است؛ در جنوب عراق 30 هزار تن از ارتش عراق گریخته‌اند؛ دو هزار روستای شمال عراق بمباران یا توسط بولدوزر خراب شده است.

- اعزام نیرو به جبهه‌ها از استان‌های کردستان، یزد، فارس، خوزستان، تهران و شهر قم. تفسیر رادیو اسرائیل از اعزام نیروهای تازه نفس و احتمال حمله ایران به بصره.

- تأکید امام‌خمینی به وحدت بیشتر اقشار مختلف مردم در جمع ائمه جمعه سراسر کشور؛ آسوشیتدپرس سخنان امام را در ارتباط با اعدام مهدی هاشمی دانست.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- رزمندگان کاروان "راهیان از جبهه تا جماران" با رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار کردند. آقای هاشمی در این دیدار روند جنگ تحمیلی، اوضاع خلیج‌فارس و تلاش‌های جهانی برای فشار به جمهوری اسلامی را تشریح کرد. نمایندگان مجلس نیز جنگ ایران و عراق را جنگی دفاعی و برای تنبیه متجاوز اعلام و تأکید کردند مرعوب حضور امریکا در خلیج فارس نخواهند شد.

- نامه وزیر خارجه ایران به دبیرکل سازمان ملل درباره حمله امریکا به کشتی ایران ـ اجر و تأکید بر تصمیم ایران به پاسخ‌گویی مناسب و مؤثر به این حمله امریکا.

- اسکورت نفتکش کویتی "گاز‌پرنس" به وسیله ناوگان امریکا. شروع عملیات مین‌روبی در آب‌های جنوبی جزیره ابو‌موسی به وسیله نیروهای انگلیسی. درخواست امریکا از هند برای مشارکت در عملیات مین‌روبی در خلیج‌فارس.

- رئیس مجلس سنای امریکا اسکورت کشتی‌های کویتی را برای منافع امریکا زیان‌آور دانست؛ تلاش دمکرات‌های سنا برای پایان دادن به طرح اسکورت نفتکش‌های کویتی در خلیج‌فارس.

- شوروی خواستار تشکیل کمیته رؤسای ستاد ارتش‌های پنج قدرت بزرگ در شورای امنیت و استفاده از آن برای حضور در خلیج‌فارس تحت پرچم سازمان ملل شد.

- احتمال وقوع جنگ میان امریکا و ایران، اهداف امریکا از حضور نظامی در خلیج‌فارس، روابط دو ابرقدرت و همکاری آنها در مقابله با ایران از مسائل مورد بحث رسانه‌ها و سیاست‌مداران از جمله: مک‌گارون (عضو کنگره امریکا)، پارسونز (سفیر سابق انگلیس در ایران و سازمان ملل) و خبرگزاری رویتر است که در این گزارش درج شده است.

- مجلس سنای امریکا واردات نفت خام و سایر کالاها را از ایران تحریم کرد. حدود 30 شرکت نفتی از کشورهای امریکا، انگلستان و فرانسه از دو هفته قبل از خرید نفت ایران خودداری کرده‌اند.

- مقایسه تولید نفت ایران و عراق و افزایش آن در نیمه اول امسال.

- تأسیس پایگاهی در افغانستان برای چریک‌های فدایی خلق به منظور خرابکاری در مناطق مرزی ایران. مهاجرت 10 هزار بلوچ از پاکستان به افغانستان.

ارسال نظر






captcha
ارسال