فائزون|۴ مهر ۱۳۶۲

کدخبر : 14678 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۱۳|۰۱:۰۹

تاریخ شمسی

4 مهر 1362

تاریخ قمری

18 ذی‌الحجه 1403

تاریخ میلادی

26 سپتامبر 1983
 
خلاصه روز: 

- فرمانده کل سپاه به‌منظور جمع‌بندی و ابلاغ تغییرات دو عملیات والفجر4 و 5 با فرماندهان سپاه در قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) جلسه‌ای برگزار کرد. اجرای هم‌زمان عملیات والفجر4 در دهانه شیلر به‌عنوان تلاش اصلی و والفجر5 در دربندیخان به‌عنوان تک پشتیبانی ازجمله این تغییرات بود. در جلسه امروز درمورد اولویت عملیات دهانه شیلر و دربندیخان نیز بحث شد.

- جلسه فرماندهان قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) و مسئولان قرارگاه نجف در باختران به‌منظور بررسی دلایل کاهش مانور دربندیخان. مواردی نظیر نبود جاده، جبهه‌ای‌بودن عملیات، اتکا به بالگرد، کمبود نیرو، محدودیت زمان، اوضاع اقلیمی، وسعت عملیات، تطابق‌نداشتن آن با اصول عملیات‌های والفجر، دید مناسب دشمن و ناتوانی نیروها برای اجرای هم‌زمان دو عملیات از دلایل کاهش مانور این عملیات ذکر شد. درنهایت مقرر گردید که عملیات نخست روی شاخ شمیران اجرا و پس از احداث جاده به‌سمت زیمناکوه و سد دربندیخان گسترش یابد.

- یک خودروی حامل نیروهای سپاه در حوالی بیجار در کمین عناصر ضدانقلاب افتاد و 8 نفر از سرنشینان آن به شهادت رسیدند.

- رادیو بی‌بی‌سی بیانیه‌ای از حزب دمکرات کردستان پخش کرد که در آن به پیشرفت‌‌های نیروهای ایرانی در مقابله با عناصر ضدانقلاب در بخش شمالی جبهه جنگ با عراق و استفاده ایران از نیروهای کرد طرف‌دار خود برای بازپس‌گیری مناطق کردنشین اشاره شده بود.

- حمله توپخانه‌ای ضدانقلاب به پایگاه ربط سردشت. در این حمله خساراتی به انبار مهمات و 3 دستگاه خودروی ارتش وارد شد و یک نظامی هم به شهادت رسید.

- دیدار جمعی از مسئولان و مردم با امام خمینی به ‌مناسبت عید غدیر خم. محورهای سخنان رهبر انقلاب در این دیدار چنین بود: اجرای حکومت الله در زمین، تمسک به امام علی، اقدامات دولت و مجلس، انتقاد از برگزارنشدن جشن عید قربان در برخی کشورهای عربی، طرح سازش گروه‌های لبنان، صدور اسلام، دستاوردهای انقلاب اسلامی و اوضاع جنگی کشور.

- در مراسمی که به ‌مناسبت پنجمین روز هفته جنگ در بهشت زهرا برگزار شد، پس از قرائت پیام امام خمینی خطاب به خانواده شهدا، اسرا، مفقودین، جانبازان و مجروحان جنگ تحمیلی، وزیر کشور در سخنانی به تبیین نقش امامت و رهبری در نظام اسلامی، زندگانی پیامبر و امام علی و نقش سیاست‌های رژیم پهلوی در ترویج فساد پرداخت.

- افتتاح قرارگاه مرکزی قدس با حضور رئیس‌جمهور و جمعی از فرماندهان سپاه. رئیس‌جمهور در این مراسم راجع به نقش جهاد سازندگی و اهمیت کمک‌های مردمی در تأسیس پادگان‌ها سخن گفت؛ آیت‌الله خامنه‌ای در سخنانی در حاشیه این مراسم بر تداوم جنگ تا استیفای کامل حقوق ایران تأکید کرد.

- افتتاح کارخانه گاز مایع گچساران، بازدید از قسمت‌های مختلف صنایع پتروشیمی ایران و ژاپن در بندر امام خمینی، بازدید از مناطق آسیب‌دیده هویزه و حضور در جمع روحانیون و ائمه جمعه اهواز از برنامه‌های امروز نخست‌وزیر بود.

- بازدید رئیس‌جمهور و رئیس مجلس از آسایشگاه ثارالله تهران محل نگهداری مجروحان نخاعی. رئیس‌جمهور و رئیس مجلس پس از این دیدار در گفت‌وگو با خبرنگاران از جانبازان تمجید کردند. وزیر کشور و گروهی از فرماندهان ژاندارمری و مقامات هم با شماری از مجروحان و خانواده شهدا دیدار کردند.

- وزیر امور خارجه ژاپن در حاشیه مجمع سالانه سازمان ملل متحد در نیویورک با وزیر امور خارجه عراق دیدار و راجع به جنگ ایران و عراق، تهدید ایران به بستن تنگه هرمز و تحویل هواپیماهای سوپراتاندارد به عراق مذاکره کرد.

- رئیس دوره‌ای سازمان جنبش عدم‌تعهد از ادامه رایزنی‌ها و مذاکرات با سران ایران و عراق به‌منظور پایان‌دادن به جنگ خبر داد؛ خبرگزاری آلمان‌غربی اعلام کرد که در اجلاس آتی سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس، میانجیگری مجدد برای خاتمه جنگ ایران و عراق در دستور کار قرار خواهد گرفت.

 

 

 

 

 

 

 

- تفسیر رادیو کلن درباره جنگ ایران و عراق. در این تفسیر عراق آغازگر جنگ معرفی و مشکلات اقتصادی دلیل تمایل این کشور به برقراری صلح اعلام شد. موضع کشورهای خلیج‌فارس و ابرقدرت‌ها، هزینه‌ها، پیامدها و منافع جنگ برای کشورهای حوزه خلیج‌فارس و ابرقدرت‌ها از مباحثی بود که این رادیو به آن پرداخت؛ تلویزیون سوئد و روزنامه سونسکاداگبلادت نیز در تفاسیری به بررسی اوضاع اقتصادی ایران و عراق و ادامه جنگ دو کشور پرداختند.

- دیدار طه یاسین رمضان فرمانده کل ارتش خلقی عراق با فرمانده ارتش خلقی اردن.

- اعلام آتش‌بس موقت در لبنان براساس طرح عربستان؛ باوجود استقبال بیشتر کشورهای خارجی از این طرح، وزیر امور خارجه ایران با تأکید بر حمایت از مبارزان مسلمان لبنان، اعلام کرد مخالفت با حرکاتی که در راستای منافع امریکا و رژیم صهیونیستی باشد از مواضع جمهوری اسلامی است؛ بروز واکنش‌های مختلف در داخل و خارج از لبنان درپی اجرای طرح مذکور.

- سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در گزارشی تحت عنوان "زمان به زیان جنگ‌طلبی جنون‌آمیز" که از رادیو بغداد پخش شد، برگزاری مراسم هفته جنگ را نشانه‌ای از ‌جنگ‌طلبی ایران قلمداد کرد.

ارسال نظر






captcha
ارسال