فائزون|۴ مهر ۱۳۶۳

کدخبر : 14677 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۱۳|۰۱:۰۷

تاریخ شمسی

4 مهر 1363

تاریخ قمری

30 ذی‌الحجه 1404

تاریخ میلادی

26 سپتامبر 1984
 
خلاصه روز: 

- بازدید تعدادی از افسران نیروی دریایی از برخی واحدهای دریایی عراق؛ یافتن راهکارهای مناسب برای نفوذ غافلگیرانه به خط دشمن به عنوان یکی از اهداف شناسایی‌های خودی در هور؛ بازگشت یکی از تیم‌های شناسایی که دیروز ظهر برای شناسایی اعزام شده و شب را در یکی از آبراه‌های هور سر کرده بودند.

- تحرکات و درگیری‌ها و مسائل مربوط به مناطق غرب کشور: هلاکت پنج تن از سران حزب دمکرات در پی عملیات موفقیت‌آمیز سپاه ارومیه با هشیاری مردم مسلمان کرد منطقه درگیری یگان حزب الله مهاباد با افراد دمکرات در میاندوآب؛ حمله عناصر دمکرات به بسیج یکی از توابع پیرانشهر و سخنرانی در مسجد آن بدون تلفات جانی طرفین - اجرای کمین به وسیله دمکرات در یکی از روستاهای اشنویه و تلفات طرفین، و نیز ورود عناصر کومه‌له به این روستا و به وجود آوردن وضعی مشابه حکومت نظامی در این روستا و جمع آوری پول از مردم؛ درگیری عناصر دمکرات و نیروهای خودی در بوکان و پذیرش و اسکان عناصر این حزب در یکی از روستاهای این شهر به وسیله کدخدای ده؛ هشدار ستاد مرکزی سپاه به ستاد منطقه ١١سپاه مبنی‌بر تشدید اقدامات حفاظتی و تأمینی سد در دست احداث شهید کاظمی بوکان و اعلام کمبود شدید نیرو به وسیله سپاه این منطقه؛ گزارش نزاجا از قصد کومه‌له نسبت به شناسایی پرسنل نظامی و کارمندان هوادار نظام در ادارات و ارگان‌ها؛ ادامه روند "تسلیمی‌ها".

- احتمال ترور نافرجام شرفکندی معاون قاسملو در عراق در گزارش فرمانداری نقده به قرارگاه حمزه.

- انفجار پیاپی دو بمب در نزدیکی هتل آزادی و آسیب دیدن پست برق نمایشگاه بین‌المللی؛ تیراندازی به طرف منزل حجت الاسلام کروبی؛ ورود مواد منفجره جاسازی شده در دو عدد باطری ماشین از مرز عراق به ایران و احتمال انفجار آن در مراکز مهم تهران؛ گزارش ورود یکی از اعضای رده بالای سازمان مجاهدین خلق (منافقین) به ایران به منظور هماهنگی برخی عملیات‌های مورد نظر.

- پیشرفت‌های صنایع نظامی ایران به نقل از مدیر عامل سازمان صنایع دفاع: ساخت بسیاری از قطعات هواپیماهای جنگنده اف ۴ و اف ۵ و شکاری بمب افکن‌های اف ١۴، تولید بیش از یک میلیون گلوله در روز و افزایش کیفیت کالاهای تولیدی این سازمان؛ ساخت دستگاه‌های کامپیوتری هدایت گلوله‌های توپ و محاسبات نقشه برداری توپخانه - که قبلاً در ارتش نبود- به وسیله مرکز آموزش توپخانه اصفهان و صنایع الکترونیک کشور.

- وزیر نفت در مصاحبه مطبوعاتی با خبرنگاران داخلی و خارجی هدف از حمله عراق به ایران بویژه در ارتباط با منابع نفتی، بیشتر، ساقط کردن جمهوری اسلامی ایران، از طریق متوقف کردن تولید و تصفیه نفت بود. در طول چهار سال جنگ تحمیلی هرگز نشد که یک کشتی برای بارگیری به خارک بیاید و خالی برگردد. ما در صدد تولید نفت از منطقه بزرگ نظامی و نفت‌خیز خیبر هستیم. ایران هرگز نفت خود را پایین‌تر از قیمت رسمی اوپک به فروش نمی‌رساند. صدام اگر می‌توانست خارک را بزند، تا به حال اقدام کرده بود. اگر ما تصمیم به بستن تنگه هرمز بگیریم، می‌دانیم که چگونه نفت صادر کنیم و ارز به دست آوریم.

- واکنش دولت و طرف ژاپنی پروژه مجتمع پتروشیمی بندر امام‌خمینی نسبت به حمله اخیر عراق به این مجتمع؛ درخواست یک مقام بلندپایه گروه تجاری ژاپنی از دولت ژاپن مبنی‌بر اعتراض این کشور به عراق؛ درخواست رئیس کمپانی میتسویی (طرف ژاپنی پروژه) از دولت ژاپن مبنی‌بر پیشنهاد به دو کشور درگیر در جنگ در زمینه توافق در توقف حمله به کارخانه‌های خصوصی و تجهیزات صنعتی؛ منتفی بودن بازگشت مهندسان ژاپنی به پروژه در صورت عدم تأمین امنیت آنها؛ ابراز تردید رئیس شرکت پتروشیمی ایران - ژاپن نسبت امنیت محل تأسیسات، و بررسی وی راجع به خروج کارکنان ژاپنی از آن؛ درخواست وزیرخارجه ژاپن از همتای عراقی خود مبنی‌بر عدم حمله به این مجتمع و عدم تضمین طرف عراقی.

- اطمینان دادن به افکار عمومی داخلی اسرائیل و رفع نگرانی از آنها توسط معاون ستاد ارتش اسرائیل، مبنی‌بر این که تسلیح عراق به وسیله حامیان اسرائیل، علیه اسرائیل به کار گرفته نمی‌شود و کشورش آن را بدقت زیر نظر خواهد داشت و برای مقابله با همه عوامل و کسانی که اسرائیل را تهدید می کنند، پاسخ مناسب در اختیار دارد.

- درخواست وزیر خارجه فرانسه از طرفین درگیر در جنگ که قطعنامه‌های سازمان ملل در پایان پذیرفتن جنگ را اجرا کنند؛ ادعای عرفات که ایران پیشنهاد کرده است اجلاس شورای ملی فلسطین در ایران برگزار شود و او گفته است تنها در صورت قطع مخاصمات میان ایران و عراق این پیشنهاد را قبول می کند.

- وزیر خارجه ژاپن در دیدار با همتای عربستانی خود: « ایران درباره صلح صحبت می‌کند و برای جنگ آماده می‌شود.» وزیر خارجه ژاپن در دیدار با همتای عراقی: «ژاپن فکر می‌کند تشویق گروه میانه رو در ایران می‌تواند به پایان یافتن جنگ منتهی شود.» همتای عراقی وی: « عراق انتظار دارد ژاپن به کوشش برای وادار کردن ایران به پذیرفتن صلح ادامه دهد.» گزارش بی بی سی از طرح صلح ژاپن مبنی‌بر درخواست از طرفین در مورد تحریم جنگ شیمیایی و توقف حمله به کشتی‌ها و بنادر در خلیج‌فارس؛ پاسخ وزیرخارجه عراق به شکایت همتای ژاپنی خود از این کشور در مورد حمله به مجتمع پتروشیمی ایران: ما فکر این را نمی‌کنیم که منافع ژاپن در معرض مخاطره قرار می‌گیرد یا نه، بلکه فقط به فکر آن هستیم که به ایران ضربه بزنیم.

- مصاحبه نماینده ایران در سازمان ملل (رجایی خراسانی) درباره آخرین تلاش‌های ایران برای اخراج اسرائیل از سازمان ملل: نفس مبارزه با رژیم اشغالگر قدس برای ما یک هدف است و البته امیدواریم طرح هم اجرا شود. ما می‌کوشیم اسرائیل را از مجمع عمومی اخراج کنیم نه از سازمان ملل، بنابراین شورای امنیت (با حق وتوی امریکا) نمی‌تواند از این امر جلوگیری کند.

- گزارش از برگزاری دومین جلسه گروه ٧٧ در حاشیه بیست و هشتمین نشست سالانه آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین: اعلام آمادگی ایران برای پر نمودن خلأ مالی ناشی از قطع کمک‌های مالی امریکا در صورت پذیرش طرح ایران مبنی‌بر اخراج اسرائیل از این آژانس؛ گزارش ایران از حمله عراق به نیروگاه اتمی بوشهر و رد تکذیب عراق با ارائه اسناد و مدارک ادعایی؛ دیدار رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با همتای پاکستانی خود و توافق در زمینه تبادل اطلاعات و تجارب علمی در مورد یک مرکز پزشکی هسته‌ای؛ تذکر به دبیرکل آژانس مبنی‌بر تخلف آشکار امریکا در عدم اجرای تعهدات این کشور در زمینه تأمین موادی که ایران قبل از انقلاب خریداری کرده بود و قول مساعد دبیرکل درباره تهیه مواد و لوازم مورد نیاز مرکز تحقیقاتی سازمان انرژی اتمی ایران.

- اظهار نظر تحلیل‌گر امور امنیتی منطقه خاورمیانه در مؤسسه مطالعات استراتژیک دانشکده جنگ نیروی زمینی ارتش امریکا درباره درس‌هایی که می‌توان از جنگ ایران و عراق گرفت و اینکه با روند تسلیح کنونی عراق، خطر این است که توانایی‌های عراق مرتباً افزایش یابد و زمانی برسد که ایران به مذاکره راضی شود ولی عراق با احساس برتری، بر خواسته‌هایش بیفزاید.

- گزارش نیویورک تایمز درباره هزینه‌های جنگی عراق و منابع تأمین مالی این جنگ: عربستان سعودی ۶٠ درصد و کویت ٣٠ درصد آن را تأمین می کند.

- اظهارات پروفسور محمد الدوری استاد دانشگاه بغداد درباره‌ی جنگ: ما در ابتدا فکر می‌کردیم رژیم ایران ضعیف است و جنگ حداکثر در عرض دو یا سه ماه تمام خواهد شد. جنگی که جز کشتار و ویرانی ثمره‌ای ندارد باید هر چه زودتر پایان یابد و عراق در این زمینه پیشقدم است.

- رادیو مسکو طی تفسیری، ضمن رد ادعای پخش شده از تلویزیون ایران مبنی‌بر اینکه شوروی دارای بزرگترین ذخایر سلاح شیمیایی در جهان است، ارسال هرگونه سلاح شیمیایی به عراق و استفاده از آن در افغانستان را تکذیب کرد.

- تصویب تخصیص ٣۵٠ میلیون دلار اضافه برای حفاظت از سفارتخانه‌های امریکا در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا؛ انتقاد نماینده فلوریدا از عدم ارتباط لازم بین وزارت خارجه دفاع امریکا و اینکه گزارش‌هایی که درباره مسائل بیروت تهیه شده بود، تا یک روز قبل از انفجار یا روز انفجار به وزارت خارجه داده نشد.

- فراخوان فدراسیون سازمان‌های کارگری کرد در آلمان غرب به این که: «به منظور اعتراض به تهاجم ارتش ترکیه به کردستان در دروازه شهر بزرگ آلمان تظاهرات وحدت برگزار شود.» درخواست این فدراسیون از رهبران کشورهای عضو جامعه اقتصادی اروپا مبنی‌بر تعلیق هرگونه کمک اقتصادی و نظامی به دولت ترکیه؛ طرح این ادعا که این جنگ داخلی ناشی از حمایت دولت‌های عراق و ایران است.

- گزارش بی بی سی از وضع زندان‌ها در ایران و این که طبق گزارش‌ها، پس از دیدار آیت الله صانعی با آیت الله منتظری شرایط سخت زندان‌ها کمی سهل شده است.

- اظهارات مدیرکل امور بین الملل هلال احمر و مسئول کمیسیون حمایت از اسراء و مفقودان درباره‌ی نارضایتی خانواده‌های اسرا و نگرانی مسئولان هلال احمر از عدم رسیدگی مناسب و کافی به وضع خانواده‌های اسرا و مفقودان و علل آن.

- در آخرین تصمیم اعلام شده، اوپک سهم تولید هر یک از اعضا و نیز قیمت پایه قبلی ( ٢٩ دلار برای هر بشکه) را بدون تغییر باقی گذاشت. رئیس کمیته نظارت بر بازار اوپک: سازمان اوپک با نیروهایی که می‌خواهند قیمت نفت را پایین بیاورند، مقابله خواهد کرد.

ارسال نظر






captcha
ارسال