فائزون|۳ مهر ۱۳۶۲

کدخبر : 14672 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۱۳|۰۰:۵۲

تاریخ شمسی

3 مهر 1362

تاریخ قمری

17 ذی‌الحجه 1403

تاریخ میلادی

25 سپتامبر 1983
 
خلاصه روز: 

- درپی حضور فرماندهی کل سپاه در جلسات فرماندهان قرارگاه‌های خاتم‌الانبیا(ص) و مقدم حمزه و گزارش یگان‌های مأمور اجرای عملیات در منطقه دهانه شیلر از اقدامات انجام‌شده درزمینه آماده‌سازی و مشکلات پیش ‌روی این عملیات، تغییراتی در مانور عملیات والفجر4 در نظر گرفته شد.

- در بخش دوم جلسه امروز فرماندهی کل سپاه با فرماندهان قرارگاه‌های خاتم‌الانبیا(ص) و مقدم حمزه، رضایی بر لزوم گسترش مانور عملیات والفجر4 در کل منطقه دهانه شیلر تأکید کرد. تمرکز توان بر روی سورن و حذف محورهای پنجوین و مارو از نکات مورد نظر فرمانده سپاه بود. به‌دنبال مخالفت برخی فرماندهان با این پیشنهاد، مقرر شد به‌صورت موقت بر روی پیشنهاد فرمانده کل سپاه تأمل و تمرکز شود.

- برگزاری جلسه فرماندهان قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) و قرارگاه نجف با حضور محسن رضایی به‌منظور بررسی مانور عملیات والفجر5 در منطقه دربندیخان در دو بخش یگانی و قرارگاهی؛ در این جلسه لشکرهای تابعه به ارائه گزارش اقدامات خود در منطقه دربندیخان و مشکلات موجود پرداختند؛ محدودیت راه‌ها برای تدارک نیروها، حضور جدی ضدانقلاب در منطقه و کمبود نیرو از مشکلات مطرح‌شده بود. در این جلسه تغییراتی در مانور عملیات ایجاد شد.

- در بخش دوم جلسه فرماندهان قرارگاه‌های خاتم‌الانبیا(ص) و نجف با فرماندهی کل سپاه مشکل کمبود جاده در منطقه دربندیخان و اتکا به هوانیروز از مهم‌ترین مشکلات پیش ‌روی عملیات والفجر5 عنوان و بر تلاش برای احداث جاده تأکید شد.

- فرمانده قرارگاه نجف در جلسه‌ای با فرماندهان لشکر17 علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) شناسایی‌های انجام‌شده در منطقه عملیاتی والفجر5 را بررسی کرد؛ هدف این عملیات (ضربه اقتصادی به عراق، بستن جاده سلیمانیه - خانقین و راه ورودی ضدانقلاب)، مشکلات عملیات (نبود جاده و حضور ضدانقلاب در منطقه) و نحوه تدارک نیروها از مباحث مطرح‌شده در جلسه بود؛ تأکید فرمانده قرارگاه نجف بر نزدیک‌ترشدن شناسایی‌ها به مواضع دشمن.

- تشکیل جلسه مشترک فرماندهان ارتش و سپاه در قرارگاه مقدم نیروی زمینی ارتش در باختران. حضور کمرنگ فرماندهان قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) در منطقه عملیات، کمبود نیرو و تجهیزات ترابری، اطلاع دشمن از عملیات ایران و حضور پررنگ ضدانقلاب از دلایل تعویق اجرای عملیات والفجر4 در دهانه شیلر ذکر شد؛ جابه‌جایی‌های گسترده نیروها، نبود ادوات ترابری، استفاده از نیروها برای مقابله با ضدانقلاب و اختلالات ناشی‌از بمباران‌های عراق از مشکلات عمده ارتش در تأمین نیرو بود. در این جلسه راجع به عملیات در محورهای پنجوین و سورن نیز بحث و گفت‌وگو شد.

- ارتش عراق درپی اطلاع از همکاری معارضین عراقی با نیروهای ایرانی در منطقه سیدصادق به روستای شیرمر در شمال احمدآوا حمله کرد. در این حمله عده‌ای از نیروهای طرف‌دار ایران کشته شدند و دیده‌بان نفوذی ایران اسیر و به پادگان سیدصادق منتقل شد. شلیک توپخانه ایران به‌سمت این پادگان به کشته‌شدن 27 عراقی انجامید. مجاهدین عراقی 2 تن از فرماندهان تیپ‌های 66 و 67 سپاه یکم ارتش عراق را به هلاکت رساندند.

- نیروهای خودی در یک عملیات برون‌مرزی در محور شمال‌غرب، علاوه‌بر قطع جاده تدارکاتی سیدصادق - حلبچه به پادگان سراب سلیمان عراق حمله کردند. در این حمله 55 خودرو، 2 بالگرد و 12 آمبولانس منهدم شد و 175 نفر از نیروهای دشمن هم کشته و 40 تن از آنها زخمی شدند.

- اجرای عملیات مشترک سپاه و ارتش در منطقه بنگوین، دراین عملیات که در محورهای حاج مامیان، رفته و بازرگان اجرا شد، بیش از 25 روستا پاک‌سازی و تعداد زیادی اسلحه، یک انبار بزرگ تدارکاتی و ده‌ها خودرو به غنیمت گرفته شد.

- حمله افراد حزب دمکرات و کومه‌له به دو خودروی نیروهای خودی در محور باختران - کامیاران 13 شهید و 25 مجروح برجای گذاشت؛ به آتش کشیده‌شدن یک دستگاه کامیون حامل کپسول گاز و یک دستگاه تویوتا در منطقه کوسه‌کهریز به‌دست مهاجمان؛ برخورد یک کمپرسی با مین در محور سقز - بسطام؛ وقوع چند درگیری میان نیروهای خودی و عناصر ضدانقلاب در حوالی سقز، بانه و دیواندره.

- بازدید هیئت اعزامی کمیته صلیب‌سرخ جهانی به‌همراه رئیس این کمیته از مناطق بمباران‌شده آبادان.

- دولت دانمارک سه فروند کشتی به عراق فروخت که دو فروند تحویل این کشور شده و یک فروند دیگر تا چند روز آینده به عراق داده خواهد شد. عرشه این کشتی‌ها قابلیت فرود بالگرد دارد.

- محورهای سخنان رئیس‌جمهور در جمع اسرای عراقی: برادری و قرابت‌های فرهنگی و مذهبی دو ملت ایران و عراق، تلاش صدام برای رهبری دنیای عرب و ژاندارمی خلیج‌فارس، نقش ابرقدرت‌ها در شروع جنگ، تلاش حکومت بعث برای قومی جلوه‌دادن جنگ، شروط سه‌گانه ایران برای پایان‌دادن به جنگ (اخراج نیروهای عراقی از خاک ایران، محاکمه متجاوز و پرداخت غرامت)، مسئله فلسطین و لبنان. پیش از رئیس‌جمهور، یکی از افسران اسیر عراقی هم راجع به جنگ و سابقه تجاوزات نظامی عراق سخنرانی کرد.

- تظاهرات گروهی از اسرا و معاودین عراقی به مناسبت چهارمین روز هفته جنگ در تهران و ساری. محمدباقر حکیم در سخنانی در این مراسم بر تلاش برای پیروزی انقلاب اسلامی عراق و گرفتن انتقام شهید صدر و خانواده حکیم و دیگر شهدای عراقی تأکید کرد.

 

 

 

 

 

- سخنگوی مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق به مناسبت چهارمین روز هفته جنگ (روز انقلاب اسلامی عراق) با شرکت در یک مصاحبه مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی و انجام مصاحبه‌ای اختصاصی با روزنامه کیهان، بر ادامه مبارزه علیه رژیم بعث تأکید کرد و درمورد مسائلی نظیر تشکیلات جدید مجلس اعلا، لزوم و آثار برگزاری مراسم هفته جنگ، تحویل سوپراتانداردها به عراق، روابط اخیر عراق و امریکا و... اظهارنظر کرد.

- گزارش معاونت عملیاتی نیروی دریایی ارتش درمورد مانور "سپر جزیره"؛ اهداف این مانور تشکیل نیروی دفاعی مشترک و هماهنگی در زمینه‌های تسلیحاتی، تثبیت امنیت و استقلال کشورهای عضو شورا، جلوگیری از مداخله ابرقدرت‌ها در خلیج‌فارس و دفع دشمن از منطقه درصورت مداخله در یکی از کشورهای عضو عنوان شده ‌است.

- قائم‌مقام وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با روزنامه کیهان راجع به اوضاع داخلی پاکستان، توسعه روابط اقتصادی با ژاپن و بازار مشترک اروپا و نیز مسئله مهاجران افغان مطالبی بیان کرد.

- رئیس سازمان برنامه‌وبودجه و وزرای نیرو و راه و ترابری در مصاحبه‌هایی به بیان برنامه‌های اقتصاد جنگی و فعالیت‌های عمرانی در وضعیت جنگی کشور و عملکرد دولت در طول سه سال جنگ پرداختند.

- رادیو مسکو به نقل از نشریه تایم مدعی شد: باوجود تحریم تسلیحاتی ایران سیلی از سلاح‌های امریکایی ازطریق نمایندگان کاذب بین‌المللی به ایران تحویل داده می‌شود. در این گزارش با ذکر موارد متعددی از ارسال سلاح به ایران اظهار شده است که دولت امریکا هیچ تلاشی برای توقف این روند انجام نمی‌دهد و فروش غیرقانونی سلاح به ایران همچنان ادامه دارد. نشریه دیلی چینا نیز ادعا کرد امریکا و شوروی در رقابت ارسال سلاح به ایران و عراق به تعادل رسیده‌اند.

- صدام حسین با ایراد سخنانی در جمع مردم استان دیالی، ایران را متهم به بمباران شهرها و مناطق مسکونی عراق کرد. وی جنگ را عامل وحدت عراق دانست و کمک‌های مردمی ایران به جبهه‌ها را ناچیز و تقلیدی خواند.

ارسال نظر






captcha
ارسال