فائزون|۳ مهر ۱۳۶۳

کدخبر : 14671 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۱۳|۰۰:۵۰

تاریخ شمسی

3 مهر 1363

تاریخ قمری

29 ذی‌الحجه 1404

تاریخ میلادی

25 سپتامبر 1984
 
خلاصه روز: 

- آخرین وضعیت و جایگاه سازمانی قرارگاه مشترک کربلا که طی ابلاغیه قرارگاه مشترک خاتم الانبیاء اعلام شد و به عنوان بخشی از اقدامات آمادگی برای عملیات آتی محسوب می شود. قرارگرفتن قرارگاه نصرت تحت امر قرارگاه کربلا.

- شناسایی نزدیک مواضع دشمن در هور به وسیله سپاه؛ بازگشت برخی از تیم‌های شناسایی که روز قبل شناسایی را آغاز کرده بودند و شب را در نزدیکی دشمن به سر برده بودند؛ عقب نشینی گروه ٣۵ نفره‌ی گشتی رزمی دشمن در حوالی چزابه که جهت گرفتن اسیر و بررسی میزان آمادگی خودی آمده بودند با اجرای آتش خودی.

-  ورود ۵٩ دستگاه کامیون حمل وسایل و تجهیزات نظامی ارسالی از اردن و عربستان سعودی به بغداد.

- تلکس فرماندهی کل سپاه به فرماندهی مناطق یازده‌گانه سپاه در خصوص اتخاذ تدابیر لازم برای تثبیت نیروهای سپاه مستقر در فرودگاه؛ قبل از این، طبق دستور امام‌خمینی امنیت هواپیماها و فرودگاه‌ها به سپاه سپرده شده بود تا در جهت مقابله با افزایش موارد هواپیماربایی اقدامات لازم را صورت دهد.

- درگیری با ضدانقلاب در مناطق غرب کشور از جمله ارومیه، سلماس، مهاباد و دیواندره؛ اسارت امام جماعت روستای کلذورافتر به وسیله ضدانقلابیون، و شهادت دردناک وی؛ هجوم به پرسنل پایگاه کویله با مواد شیمیایی؛ گزارش از حضور تعدادی عناصر دمکرات و کومه‌له در بوکان و سقز که با تعقیب و مراقبت نقل و انتقالات و تحرکات ضدانقلاب به دست آمد. سوءاستفاده گروه‌های کرد عراق بظاهر همراه جمهوری اسلامی ایران از روند تسلیمی‌ها.

- ادامه فعالیت‌های مبارزه با هفته جنگ به وسیله عناصر وابسته به گروه‌های محارب، از قبیل شعارنویسی، ارسال پیام بر روی بیسیم، پخش اعلامیه و ارسال نامه به ادارات و افراد حزب اللهی در قزوین، نوشهر، شهرکرد، ارومیه، تهران، تبریز و لار.

- دیدار خبرنگاران خارجی از اردوگاه اسرای عراقی حشمتیه در تهران به مناسبت هفته جنگ و مصاحبه با سه تن از افسران اسیر عراقی، و تأکید بر افسران بر متجاوز بودن عراق و استفاده این کشور از سلاح شیمیایی.

- حضور رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی دفاع در مراسم سومین دوره فارغ التحصیلی دانشجویان دانشکده فرماندهی و ستاد نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، در چهارمین روز هفته جنگ.

- مراسم چهارمین روز هفته جنگ: تاکید خانواده‌های شهدای روحانیت شرکت کننده در اردوگاه شهید باهنر بر ادامه جنگ تا پیروزی نهایی و گرفتن انتقام خون شهیدان از صدام، رد هرگونه صلح تحمیلی و تقویت پشت جبهه‌ها به وسیله‌ی مردم؛ سخنرانی آیت‌الله موسوی اردبیلی در اجتماع یادشده؛ تأکید نمایندگان مجلس در نطق‌های پیش از دستور خود بر ادامه مبارزه برای رسیدن به هدف تا آخرین نفس؛ برپایی مراسم هفته جنگ در لیبی، هند، آلمان و پاکستان.

- گزارش ضدایرانی رادیو بی بی سی به مناسبت هفته جنگ در معرفی و تبلیغ ضدانقلابیون خارج از کشور از جمله رجوی، مدنی، دکتر امینی و بنی صدر، و نیز تبلیغ اقدامات ضدجنگ آن‌ها.

- آغاز یک جنگ روانی و تبلیغاتی جدید با اظهارات سخنگوی شورای فرماندهی انقلاب عراق که اعلام کرد این کشور آماده است تا تمامی تسهیلات لازم برای ایرانیانی که مایلند به عنوان میهمان به زیارت عتبات مقدسه بیایند را فراهم کند و از تمامی سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های عراق در خارج از کشور خواست تا تسهیلات لازم را فراهم کنند.

- لغو بازدید قطعی شده‌ی یک هیئت کارشناسی سازمان ملل از مناطق جنگی، با اعلام اینکه به جهت اخذ دستور از نیویورک و نبودن تضمین امنیتی کافی امنیتی، قادر به این بازدید نیست.

- واکنش عراق و کشورهای منطقه نسبت به سخنان ریگان در مجمع عمومی سازمان ملل راجع به صلح خاورمیانه؛ اظهارات ریگان در همین سخنرانی راجع به جنگ ایران و عراق.

- ذکر موضع‌گیری شخصیت‌های سیاسی در خصوص جنگ ایران و عراق و فشار بر ایران برای پذیرش صلح بدون احقاق حقوق خویش، از جمله اظهارات و پیشنهادهای: معاون نخست وزیر کویت، رئیس کمیته میانجی‌گری سازمان کنفرانس اسلامی، وزیر خارجه ژاپن، وزیرخارجه امریکا و وزیر خارجه شوروی. از سوی دیگر وزیر اطلاعات سوریه گفت صدام و رژیم فاشیست عراق آتش جنگ را علیه ایران برافروخته است و باید خودش در آن بسوزد تا جنگ خاتمه یابد.

- بازتاب‌ها و پیامدهای فعالیت‌های دیپلماتیک ایران در زمینه طرح اخراج اسرائیل از سازمان ملل و واکنش کشورها و شخصیت‌های مختلف در روز جاری: خودداری وزرای خارجه ترکیه و رومانی از دادن جواب‌های روشن و صریح؛ حمایت جبهه آزادی‌بخش "مورو"، جامعه روشنفکران کلیمی ایران، رهبر دینی کلیمیان و نیز نماینده کلیمیان ایران در مجلس از این طرح؛ گزارش تحلیلی خبرگزاری جمهوری اسلامی از نحوه مقابله امریکا با این طرح.

- تحرکات سیاسی امریکا و اسرائیل برای فضاسازی مناسب جهت تعدیل افکار عمومی علیه اسرائیل و پیامدهای آن از جمله اعلام آمادگی رئیس جمهور لبنان برای انعقاد قرارداد جدیدی با اسرائیل در مورد حفاظت از مرزهای این کشور؛ تجدید رابطه سیاسی مصر و اردن به طور رسمی و درخواست مصر از سایر حکومت‌های عربی مبنی‌بر تأسّی به شاه حسین؛ دیدار معاون وزیر خارجه امریکا با نخست وزیر و دیگر اعضای بلندپایه کابینه جدید اسرائیل و نیز با حسنی مبارک رئیس رژیم مصر؛ ابراز نگرانی و مخالفت ریگان نسبت به طرح ایران.

- پیگیری‌ها و اظهار نظرهای مقامات امریکایی درباره انفجار سفارت این کشور در بیروت. رئیس جمهور امریکا: «تعطیل شدن سفارتخانه‌ها و بازگشت به امریکا، تنها راه تضمین عدم تکرار چنین حملاتی است.» سخنگوی وزارت خارجه امریکا: «امریکا همه تهدیدها را جدی تلقی می‌کند».

- گزارش تحقیقی خبرگزاری جمهوری اسلامی از مجموعه اخبار و گزارش‌های نشریات امریکایی، مربوط به انفجار سفارت امریکا در بیروت: معرفی گروه جهاد اسلامی به عنوان مظنون درجه یک این حادثه و حوادث مشابه سال گذشته، اعتراف به عدم شناسایی و نداشتن کوچکترین اطلاع منابع جاسوسی - اطلاعاتی امریکا از اعضا، چگونگی فعالیت و موقعیت مکانی آن‌ها؛ معرفی ایران و سوریه به عنوان مسئولان اصلی این گروه.

- امضای دو قرارداد در زمینه‌های فنی و به کارگیری اطلاعات ماهواره، بین عربستان سعودی و امریکا در واشنگتن: قرارداد اول تمدید قرارداد همکاری‌های فنی میان دو کشور به مدت پنج سال، و قرارداد دوم فراهم آوردن امکان بهره‌گیری عربستان از اطلاعات دریافت شده به وسیله ماهواره‌های امریکایی در مورد منابع زیرزمینی است.

- بررسی وضع کنونی قیمت نفت و نقش سازمان اوپک در این زمینه در یک روزنامه فرانسوی: به عقیده نمایندگان امارات متحده عربی و نیجریه، اوپک راهی جز کاهش قیمت نفت به منظور مقابله با رقبای خود ندارد.

ارسال نظر






captcha
ارسال