فائزون|۲ مهر ۱۳۶۲

کدخبر : 14654 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۱۲|۱۱:۱۸

تاریخ شمسی

2 مهر 1362

تاریخ قمری

16 ذی‌الحجه 1403

تاریخ میلادی

24 سپتامبر 1983
 
خلاصه روز: 

- نیروهای لشکر14 امام حسین(ع) بعد از انجام شناسایی‌های دقیق برای بازپس‌گیری ارتفاع چاله‌سبز و تپه کله‌اسبی وارد عمل شدند. در این عملیات مسئول اطلاعات - عملیات لشکر به شهادت رسید، همچنین بیش از نیمی از نیروهای دشمن کشته، 2 نفر اسیر و عده‌ای مجروح شدند و تجهیزات زیادی هم به غنیمت گرفته شد؛ اقدام عراق برای بازپس‌گیری این ارتفاعات ناکام ماند؛ تأکید سپاه یکم ارتش عراق به لشکر4 این کشور برای تأمین فوری منطقه حلبچه و ارتفاعات سورن.

 

 

 

 

 

 

- حضور فرمانده قرارگاه نجف در مقر لشکر31 عاشورا به‌منظور بررسی شناسایی‌های انجام‌شده و مشکلات این لشکر برای اجرای عملیات والفجر5. صعب‌العبور بودن راه‌ها، نبود تضمین پیشگیری از هوشیاری دشمن، ضرورت وجود مهتاب برای عبور نیروها، نبود راهکار برای شاخ کیله و نداشتن شناسایی در سمت راست بمو از مهم‌ترین مشکلاتی بود که فرمانده لشکر عاشورا به آن اشاره کرد.

- معاون عملیات قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) در گفت‌وگو با قائم‌مقام فرماندهی کل سپاه، حضور فرماندهی کل سپاه و فرمانده نیروی زمینی ارتش را باتوجه‌به محدودیت زمانی و کمبود نیرو، عاملی مهم در تسریع روند آماده‌سازی عملیات دهانه شیلر برشمرد. در این نشست دونفره درباره طرح مانور عملیات والفجر4 نیز بحث و تبادل‌نظر شد.

- ادامه حملات هوایی عراق در جبهه شمالی: بمباران اطراف دکل مخابرات و ژاندارمری مریوان توسط جنگنده‌های عراقی؛ تجاوز هواپیماهای عراقی به حریم هوایی بانه در چندین نوبت.

- درگیری چته‌های حزب دمکرات با گروه کمین پاسگاه دربند؛ در درگیری نیروهای خودی با عناصر مسلح غیرقانونی در حوالی ارومیه، یک نفر از نیروهای خودی شهید شد و از مهاجمان هم 7 نفر کشته شدند.

- در قطعنامه گردهمایی سراسری روحانیون اهل سنت مناطق کردنشین که به ‌مناسبت هفته جنگ در ارومیه و با حضور عده‌ای از نمایندگان مجلس برگزار شد، مسائلی مانند وحدت مسلمانان، چگونگی برخورد با اشرار و فریب‌خوردگان نادم مطرح شد.

- پس از سخنان دیروز رئیس مجلس شورای اسلامی در خطبه‌های نمازجمعه راجع به توانایی ایران برای بستن تنگه هرمز، امروز عده‌ای از رزمندگان لشکر14 امام حسین(ع) در نامه‌ای به رئیس مجلس آمادگی خود را برای انجام این کار اعلام کردند.

- اعزام کاروان حامل کمک‌های غیرنقدی انجمن‌های اسلامی اصناف بازار تهران از محل مسجد امام خمینی به جبهه‌های جنگ.

- توضیحات معاون دانشجویی وزارت فرهنگ و آموزش عالی درخصوص اقدامات انجام‌شده برای شرکت رزمندگان در آزمون ورودی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی.

- مصاحبه معاون حفظ و احیای میراث فرهنگی وزارت آموزش عالی درباره خسارات واردآمده به آثار تاریخی و فرهنگی ایران ازجمله موزه آبادان، شهر تاریخی شوش، هفت‌تپه و دیگر ابنیه تاریخی خوزستان براثر حملات رژیم عراق.

- فرماندهان نیروهای سه‌گانه ارتش در مصاحبه‌هایی جداگانه به تشریح اوضاع جبهه‌های جنگ، عملکرد نیروهای تحت امر خود و ادامه جنگ پرداختند.

- به ‌مناسبت هفته جنگ رئیس اداره عقیدتی - سیاسی ارتش پیامدهای عملیات والفجر2 بر وضعیت گروهک‌های ضدانقلاب را تشریح کرد؛ فرمانده ارتش در قرارگاه حمزه سیدالشهدا نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی بزرگ‌ترین نعمت و برکت جنگ را اتحاد و هماهنگی نیروهای مسلح و مردم عنوان کرد؛ فرمانده ژاندارمری راجع به پایگاه‌های آزادشده از تصرف دشمن و تأثیر جنگ بر ساختار ژاندارمری توضیحاتی داد.

- عراق باوجود تکذیب اولیه، امروز خبر مهار چاه نفتی نوروز را تأیید کرد؛ توضیحات وزیر نفت و مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره و سرپرست گروه مهارکننده چاه نفتی درباره چگونگی و مراحل این عملیات و پیامدهای بین‌المللی آن.

- درپی اخبار مربوط به نزدیک‌شدن زمان واگذاری هواپیماهای سوپراتاندارد فرانسوی به عراق، نشریات نیویورک تایمز، فیگارو و هفته‌نامه اکونومیست به بررسی پیامدهای این اقدام، واکنش ایران به آن و تأثیر بسته‌شدن تنگه هرمز بر بازار جهانی نفت پرداختند.

- سخنگوی دادگاه بین‌الملل اسلامی اعلام کرد که دولت عراق تا 15 آبان‌ماه جاری فرصت دارد برای بررسی ادعاهایش علیه ایران از اعضای این دادگاه دعوت کند و درصورت عدم آمادگی عراق این دادگاه گزارش خود را رسماً اعلام خواهد کرد.

- رهبر سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در آستانه سی‌وهشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، از دبیرکل این سازمان درخواست کرد طرح صلح شورای ملی مقاومت در مجمع عمومی این سازمان مطرح و ضمن محکوم‌کردن ایران به‌عنوان عامل تداوم جنگ، برای پایان‌دادن به این جنگ چاره‌جویی شود.

- گروهی از مسلمانان انگلیس به دعوت انجمن اسلامی دانشجویان عراقی مقیم انگلیس و ایرلند، در مرکز لندن در اعتراض به سیاست‌های عراق و فرانسه تظاهراتی برگزار کردند.

- روزنامه الانباء کویت با اعلام خبر ملاقات رؤسای جمهور سوریه و عراق در ریاض در آینده نزدیک، افزود محل دیدار وزرای امور خارجه این دو کشور را کویت تعیین خواهد کرد.

ارسال نظر






captcha
ارسال