فائزون|۲ مهر ۱۳۶۳

کدخبر : 14653 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۱۲|۱۰:۴۴

تاریخ شمسی

2 مهر 1363

تاریخ قمری

28 ذی‌الحجه 1404

تاریخ میلادی

24 سپتامبر 1984
 
خلاصه روز: 

- تداوم شناسایی و کسب اطلاعات از دشمن. ابلاغیه قرارگاه عملیاتی جنوب نیروی زمینی ارتش درباره همکاری و هماهنگی تیم‌های شناسایی یگان‌های ارتش و سپاه مستقر در منطقه؛ ادامه فعالیت‌های شناسایی سپاه در هور؛ گزارش گشت دریایی نیروی هوایی ارتش از کشتی مورد تجسس قرار گرفته و کشتی‌های نظامی؛ گزارش‌های ستاد مشترک ارتش از احتمال به کارگیری سلاح شیمیایی در منطقه به‌وسیله عراق و ورود تجهیزات نظامی از عربستان و کویت به عراق.

- گزارش شناسایی عراق از وضعیت خودی. تمرکز نیرو در آبادان؛ تخلیه جزیره مینو از ساکنان؛ تجمع پاسداران و داوطلبان در دارخوین؛ راه اندازی ایستگاه برق اهواز به وسیله کارشناسان روسی؛ کارگذاری پدافند هوایی در جزیره مجنون؛ کشیدن راه آهن از خرمشهر تا جزیره مجنون.

- جنگ روانی و هشدار روزنامه‌های رسمی عراق مبنی‌بر وارد آوردن ضربه ای مهلک به جزیره خارک در صورت رد صلح از سوی ایران؛ واکنش رادیو صوت الجماهیر عراق و روزنامه کویتی الوطن در قبال تهدید ایران به مقابل به مثل در حمله به کشتی‌ها.

- اوضاع شمال عراق. دستگیری ٢٠٠٠ نفر در کرکوک و فرار جوانان به مناطق کوهستانی شرق عراق از ترس مأموران امنیتی؛ نفوذ در شهر میرگه سور و تصرف و کنترل آن به دست حزب کمونیست کردستان عراق؛ گزارش قرارگاه حمزه از سازماندهی جاش‌ها به فرماندهی فتاح جاف علیه طالبانی‌ها، به وسیله دولت عراق.

- درگیری با ضدانقلاب در سقز، سلماس و مهاباد؛ کمبود نیرو در سقز و بوکان؛ ادامه روند تسلیم عناصر ضدانقلاب و اخطار حزب دمکرات در اشنویه به خانواده‌های عناصری که خود را با اسلحه تسلیم کنند مبنی‌بر گرفتن غرامت اسلحه.

- فعالیت‌های منافقین تحت عنوان "هفته مبارزه با جنگ" به صورت اخلال در شبکه‌های بی‌سیم، پخش اعلامیه دست‌نویس، و شعارنویسی در کرج، زنجان، تاکستان، رشت، چالوس، ساری، الیگودرز، اهواز، قوچان، بوکان، جیرفت؛ اعلام آماده باش منطقه ١٠ سپاه به واحدهای گشت مخفی به منظور خنثی سازی حرکات ضدانقلاب در هفته جنگ؛ هشدار ستاد مرکزی سپاه مبنی‌بر جاسازی مواد منفجره در دو دستگاه تانکر نفتکش به وسیله "گروهک‌های غیرقانونی" و حمل آن به طرف تهران.

- مراسم سومین روز هفته جنگ موسوم به روز نبرد اقتصادی: حضور رئیس جمهور در یک مزرعه گندم در یکی از روستاهای تهران و درو گندم همراه با روستائیان و جهادگران؛ اظهارات نخست وزیر در اجتماع مردم اراک مبنی‌بر اینکه «ایران ما اعلام کرده است هر نوع خطری برای خارک، تهدیدی برای صدور نفت و تهدید مستقیم برای آزادی کشتیرانی در خلیج‌فارس و اقیانوس هند خواهد بود.» افشاگری سرپرست ستاد تبلیغات جنگ مبنی‌بر اینکه دولت عراق سرنگونی حکومت جمهوری اسلامی ایران را در دستور کار خود قرار داده بود، با ارائه اسنادی از نشریات داخلی حزب بعث.

- تهیه پیشنویس قطعنامه‌ای شامل تمام مسائل جاری اعراب از جمله مسئله فلسطین و لبنان، جنگ ایران و عراق، و حوادث خلیج‌فارس، به وسیله‌ی هیئت اتحادیه پارلمان عرب در کنفرانس بین المللی بین المجالس؛ پیشنویس طرح پیشنهادی کویت که در آن، حملات ایران به نفتکش‌های سعودی و کویت محکوم شده است، و تأکید بر محفوظ بودن حق کویت در دریافت غرامت از ضررهای وارد به کشتی‌های این کشور.

- مواضع ضدایرانی سازمان‌های منطقه ای:

اتحادیه عرب از ایران خواست تا هرگونه حمله به کشتیرانی دریایی در منطقه خلیج عربی را فوراً متوقف سازد. سازمان کنفرانس اسلامی در پی یک نیروی پاسدار صلح اسلامی بین نیروهای ایران و عراق. شورای همکاری خلیج و گفت وگوی آتی با وزیر خارجه امریکا درباره مسائل منطقه ای، نگرانی از حمله به نفتکش‌های کویت و عربستان.

- دعوت سوئد از عراق و امریکا در مراسم پرتاب یک موشک ضدهواپیمای آن کشور.

- مقاله مفصل لوموند و بررسی ابعاد مختلف جنگ از جمله: چگونگی شروع جنگ، خسارات انسانی طرفین، مشکلات اقتصادی و محدودیت‌های تسیلحاتی ایرانی و نقش ابرقدرت‌ها در آن، مواضع قدرت‌های جهانی و اروپایی و منطقه در قبال ایران و عراق، و اوضاع نفت در جهان و ایران.

- مصاحبه مفصل مجله الدستور با مسعود رجوی که از جمله مسائل مطرح شده در آن عبارتند از: تبلیغات ضدجنگ سازمان مجاهدین خلق؛ اختلافات رجوی و بنی صدر، عدم توان ایران به دستیابی به پیروزی نظامی، الحاق بنی صدر به گروه مدنی، ادعای فعالیت‌های مسلحانه و به قتل رساندن عناصر رژیم خمینی در ایران، ارتباط ایران با اسرائیل و دریافت سلاح از آن.

- ادامه بازتاب و پیامدهای انفجار سفارت امریکا در بیروت. حضور سه ناو جنگی امریکایی در آب‌های لبنان؛ درخواست وزارت خارجه امریکا از کنگره مبنی‌بر تصویب فوری ٣٧٢ میلیون دلار جهت بهبود وضع امنیتی در سفارتخانه‌های امریکا؛ اظهارات سفیر امریکا در سازمان ملل که : «ما با آنها در حال جنگ نیستیم، بلکه آنها علیه ما می‌جنگند.» ابلهانه و رسوایی آور خواندن دلیل ریگان درباره فقدان تدابیر امنیتی کافی در سفارت امریکا توسط رئیس مجلس نمایندگان امریکا؛ بیانیه سازمان جهاد اسلامی مبنی‌بر به عهده گرفتن انفجار سفارت امریکا در بیروت و تهدید به عملیات وسیع علیه منافع امریکا در انتقام خون شهدای سحمور طی تماس تلفنی سخنگوی سازمان با روزنامه السفیر.

- زمینه سازی خروج اسرائیل از لبنان و کاهش فشار وارد بر آن و توافق اسرائیل و لبنان بر سر این مسئله با حمایت امریکا. وزیر خارجه اسرائیل: همه می دانند اسرائیل علاقهمند است نیروهای خود را از لبنان خارج کند. معاون دبیرکل سازمان ملل: آثار بسیار امیدبخشی از مذاکرات وی در هفته گذشته با مقامات اسرائیل، سوریه و لبنان بروز کرده است. رئیس جمهور لبنان: دولت سوریه آماده حمایت از هرگونه توافق بین لبنان و اسرائیل در مورد تبدیل شدن منطقه اشغالی جنوب لبنان به یک منطقه بی‌طرف است.

- اعتراض اسرائیل به دولت انگلستان درباره درج یک پاورقی ضدیهودی در نشریه "امام" که سفارت ایران در لندن منتشر می‌کند. تهدید وزارت خارجه انگلیس به این که در صورت ادامه درج پاورقی یادشده، از انتشار نشریه مزبور جلوگیری خواهد شد.

- گزارش رادیو بی بی سی از وضعیت مرزهای ایران و افغانستان: «رئیس دولت افغانستان گفته است که نیروهای ایرانی به خاک افغانستان تجاوز کرده‌اند.» احضار کاردار افغانستان به وزارت خارجه در ارتباط با حوادث روز بیستم شهریور در زابل.

- تهیه طومار 18/5 متری طلاب حوزه علمیه قم در پشتیبانی از "دولت محرومین" و حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی به دنبال سخنان عتاب آلود امام در روز عید غدیر که در آن، امام به سرزنش عده‌ای از جناح مخالف دولت موسوی پرداخته و از جمله گفته بود: اینهایی که هر کدام خودشان اگر حکومت یک محله باشند نمیتوانند اداره کنند آنجا را، چه طور به خودشان اجازه می‌دهند که یک دولتی که در عین همه گرفتاری‌هایی که در الآن دارد و از شرق و غرب به او فشار دارند می‌آورند، این مملکت را دارد اداره میکند و بخوبی هم اداره می‌کند ... اگر نانوایی یک شهر را به شما بدهند نمی‌توانید اداره‌اش کنید، چطور می‌گویید که چرا دولت نمیدانم چه نکرده، چه نکرده؟ چی می‌گویید به جان این دولت؟ دست بردارید، از خدا بترسید، از غضب خدا بترسید!

ارسال نظر






captcha
ارسال