فائزون|۱ مهر ۱۳۶۱

کدخبر : 14649 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۱۲|۱۰:۰۹

تاریخ شمسی

1 مهر 1361

تاریخ قمری

5 ذی‌الحجه 1402

تاریخ میلادی

23 سپتامبر 1982
 
خلاصه روز: 

- طرح اجرای عملیات در منطقه‌ی سومار در جهت اجرای سیاست تداوم عملیات نظامی برای تحت تأثیر قرار دادن حکومت عراق به منظور پذیرش شرایط ایران برای صلح؛ تشکیل جلسه‌ای با حضور فرماندهان قرارگاه ظفر و مسئولان تیپ 18 جوادالائمه؛ جلسه‌ی مسئولان قرارگاه و فرماندهان ارتش و سپاه برای بررسی میزان آمادگی نیروهای عمل‌کننده؛ طرح کلی‌ مانور یگان‌های عمل‌کننده و راه‌کارهای عملیاتی و مشکلات موجود.

- خبر روزنامه‌ی فیگارو درباره‌ی تصمیم عراق مبنی‌بر استفاده از سلاح‌های شیمیایی در صورت حمله‌ی جدید ایران به عراق.

- خبر روزنامه‌ی جمهوریت چاپ ترکیه، به نقل از مقامات پنتاگون مبنی‌بر اینکه ایران درصدد تهاجم به عراق از سه سمت جنوب، غرب و شمال است؛ خبر دیگر این روزنامه درباره‌ی ادعای فرمانده نیروی هوایی عراق مبنی‌بر انهدام همه‌ی تأسیسات نفتی خارک.

- گزارش خبرگزاری فرانسه درباره‌ی عادی بودن وضعیت بارگیری نفت در جزیره‌ی خارک به رغم ادعای عراق و کاهش نرخ بیمه‌ها در پی اقدام شرکت سهامی بیمه‌ی ایران در بیمه کردن نفت‌کش‌های عازم جزیره‌ی خارک.

- پاک‌سازی 4 روستا از وجود عناصر مسلح غیرقانونی به همت سپاه پاسداران میاندوآب؛ بر اثر برخورد یک خودرو ارتش با مین در جاده‌ی پیرانشهر ـ سردشت، یک نفر زخمی شد.

- گزارش یک نشریه‌ی داخلی سپاه درباره‌ی حمایت عراق و کشورهای عربی از گروه‌های ضدانقلابی در شمال غرب ایران؛ آموزش عناصر مسلح سردار جاف در پادگان میدان عراق؛ کمک‌های مالی عربستان به گروه خبات.

- حمله‌ی تروریستی عناصر سازمان مجاهدین خلق در رشت به یک نانوایی، یک تن شهید و یک تن زخمی شدند؛ ترور مسئول اطلاعات سپاه تکاب و مجروح شدن وی؛ زخمی شدن یکی از عناصر سازمان در یک خانه‌ی تیمی بر اثر انفجار بمبی که در حال ساخت آن بود و دستگیری اعضای حاضر در این خانه.

- عملیات‌های نیروهای امنیتی در استان‌های خوزستان و گیلان و کشف 15 خانه‌ی تیمی در این دو استان، در این عملیات‌ها تعداد زیادی از کادرهای سازمان مجاهدین خلق کشته یا دستگیر شدند.

- روزنامه‌ی لوموند چاپ فرانسه در مقاله‌ای ضمن یادآوری تجاوز عراق به ایران تصویری از صدام حسین ارائه می‌دهد که به دنبال راهکاری برای خلاص شدن از مشکلاتی است که خود مسؤل آنهاست.

- تلاش‌های سیاسی و تبلیغاتی برخی کشورها در خصوص منازعه‌ی ایران و عراق؛ سفر رئیس جمهور گینه به جده برای برگزاری جلسه‌ی کمیته حسن نیت کنفرانس اسلامی؛ درخواست پادشاه عربستان از ایران و عراق برای پایان دادن به جنگ؛ شروع دور جدید فعالیت‌های نخست‌وزیر سوئد با هماهنگی دبیرکل سازمان ملل برای میانجی‌گری در جنگ؛ سخنان رئیس‌جمهور ترکیه مبنی‌بر ادامه‌ی تلاش‌های ترکیه برای پایان دادن به جنگ.

- پیام امام‌خمینی به مناسبت شروع سال تحصیلی، خودباوری، استقلال فرهنگی و یادآوری نقش سازنده و حیاتی تعلیم و تعلم محورهای اصلی پیام امام است.

- تأکید بر اهمیت علم‌آموزی و نظم، بازگویی سیاست کلی جمهوری اسلامی در تداوم سیاست نه شرقی و نه غربی و حمایت از مستضعفان، از درون مایه‌های اصلی پیام رئیس‌جمهور به دانش‌آموزان به مناسبت آغاز سال تحصیلی 1362 ـ 1361 است.

- مصاحبه اختصاصی روزنامه جمهوری اسلامی با رئیس مجلس درباره‌ی مسئله لبنان، واکنش کشورهای اسلامی در برابر آن، جنگ تحمیلی و موضوع دانشگاه‌ها.

- بازدید نخست‌وزیر به همراه وزیر دفاع و مسئول سیاسی ایدئولوژی وزارت دفاع از نمایشگاه نظامی صنایع دفاع ملی و تقدیر از صنعتگران کشور.

- دیدار وزیر مشاور و رئیس سازمان برنامه و بودجه با نخست‌وزیر فدرال چکسلواکی در سفر به آن کشور و تشریح مواضع جمهوری اسلامی در جنگ تحمیلی و شرایط ایران برای پایان دادن به جنگ؛ گزارش روزنامه کیهان دراین‌باره.

- دیدار معاون نخست‌وزیر یوگسلاوی با رئیس‌جمهور عراق و گفت‌وگو درباره همکاری دو کشور برای تحکیم جنبش عدم تعهد، تعمیق وحدت دو کشور، تحولات جنگ ایران و عراق و کشتار مردم فلسطین در غرب بیروت.

- مصاحبه‌ی سرپرست بنیاد امور مهاجرین با روزنامه‌ی کیهان درباره‌ی چگونگی بازگشت مهاجران جنگی به شهرهایشان و اقدامات اولیه برای بازسازی مناطق جنگی.

ارسال نظر






captcha
ارسال