فائزون|۱ مهر ۱۳۶۲

کدخبر : 14648 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۱۲|۰۹:۵۶

تاریخ شمسی

1 مهر 1362

تاریخ قمری

15 ذی‌الحجه 1403

تاریخ میلادی

23 سپتامبر 1983
 
خلاصه روز: 

- تعدادی از نیروهای شناسایی لشکر14 امام حسین(ع) روی ارتفاع کله‌اسبی با یک گروهان از تیپ424 ارتش عراق مواجه شدند. این گروهان عراقی درقالب گشت شناسایی رزمی و با هدف تأمین قله سورن به‌منظور استقرار گردان3 تیپ424 ارتش عراق از محدوده بانی‌بنوک به ارتفاعات سورن نفوذ کرده بودند؛ فرمانده لشکر14 امام حسین(ع) با اعتقاد به اینکه دشمن درصدد تصرف این منطقه است، اقدام به ارزیابی شناسایی‌های انجام‌شده برای بازپس‌گیری سورن کرد.

- جلسه فرماندهان ارشد قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) و مقدم حمزه به‌منظور بررسی مشکلات لشکرهای41 ثارالله(ع)، 25 کربلا و تیپ44 قمر بنی‌هاشم(ع). ادغام نیروها، کمبودهای پشتیبانی و زرهی از مهم‌ترین مشکلات این یگان‌ها اعلام شد.

- در 48 ساعت گذشته، آبادان و خرمشهر هدف سلاح‌های سبک و سنگین عراق قرار داشتند. در این مدت 18 نظامی و یک غیرنظامی مجروح و چند باب منزل مسکونی و درمانگاه تخریب شد.

- در درگیری نیروهای خودی با عناصر ضدانقلاب در پایگاه بردوک صومای ارومیه و منطقه اورتونوس تلفات و خساراتی به دو طرف وارد آمد؛ افراد ضدانقلاب با حمله به روستای دیدان آذربایجان‌غربی اعضای یک خانواده را ربودند.

- ابلاغ طرح "بنیان مرصوص" ازسوی فرماندهی کل سپاه به واحدهای تابعه به‌منظور تحکیم و تقویت نظم و انضباط در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی.

- محورهای سخنان رئیس مجلس شورای اسلامی در خطبه‌های نمازجمعه تهران: بازدید از سه استان جنوبی کشور و لزوم محرومیت‌زدایی این منطقه، هفته جنگ، صدور انقلاب، هیئت‌های صلح، وضعیت بنادر، شرایط ایران برای پذیرش آتش‌بس، واگذاری هواپیماهای سوپراتاندارد به عراق و جنگ روانی علیه ایران، بستن تنگه هرمز، تعمیر لوله‌های چاه نفت نوروز و عقب‌نشینی عراق از ارتفاعات مرزی شمال مریوان.

 

 

 

 

 

 

 

- فرمانده نیروی زمینی ارتش به‌عنوان سخنران پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران، به تحلیل وضعیت جنگ در سه سال گذشته، اوضاع جبهه‌ها و وحدت و هماهنگی نیروهای مسلح پرداخت.

- رادیو صدای امریکا، بی‌بی‌سی، خبرگزاری آلمان، روزنامه گونش ترکیه و رادیو اسرائیل با اشاره به محتوای پیام دیروز امام خمینی و خطبه‌های نمازجمعه تهران، بار دیگر تهدید ایران به بستن تنگه هرمز درصورت تحویل هواپیماهای سوپراتاندارد به عراق را بازتاب دادند؛ خبرگزاری آلمان‌غربی از منامه خبر داد شورای همکاری خلیج‌فارس به‌منظور کاهش اهمیت راهبردی تنگه هرمز درصدد ساخت یک خط لوله نفتی از صحرای عربستان تا دریای عرب است.

- ولیعهد امارات متحده عربی اعلام کرد کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس در آینده نزدیک یک مانور نظامی با اسم رمز "سپر جزیره" در صحرای امارات متحده عربی برگزار خواهند کرد. هدف این مانور که مدت آن سه هفته خواهد بود، تأمین امنیت خلیج‌فارس بدون سرپرستی، مداخله و حمایت خارجی اعلام شد.

- روزنامه گون آیدین (چاپ ترکیه) به بررسی میزان کمک‌های تسلیحاتی فرانسه به عراق و دیگر کشورهای عربی پرداخت و فرانسه را برنده واقعی جنگ ایران و عراق دانست. هفته‌نامه نوول آبزرور پاریس پیامد واگذاری هواپیماهای سوپراتاندارد فرانسوی به عراق را بررسی کرد. گزارش تحلیلی رادیو کلن درباره مواضع فرانسه در قبال اوضاع داخلی چاد، بحران لبنان و جنگ ایران و عراق. هفته‌نامه افریقای جوان در مقاله‌ای تحت عنوان "فرانسه در جبهه عراق" به تحلیل روابط ایران و فرانسه پرداخت.

 - تظاهرات گروهی از عراقی‌های مقیم سوریه در اعتراض به سیاست‌های فرانسه، رادیو امریکا و رادیو بی‌بی‌سی تظاهرکنندگان را سوری‌ها و ایرانی‌های مقیم سوریه معرفی کردند.

ارسال نظر






captcha
ارسال