فائزون|۱ مهر ۱۳۶۳

کدخبر : 14647 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۱۲|۰۹:۰۲

تاریخ شمسی

1 مهر 1363

تاریخ قمری

27 ذی‌الحجه 1404

تاریخ میلادی

23 سپتامبر 1984
 
خلاصه روز: 

- ادامه وضعیت عادی جبهه‌ها: تبادل آتش طرفین؛ اسارت دو تن از نیروهای ایرانی در منطقه عملیاتی میسان؛ کشته شدن چهار پاسدار ایرانی طی حمله عراقی به یک پاسگاه مرزی در مریوان طبق ادعای عراق؛ تحکیم و تثبیت مواضع پدافندی؛ اجرای آتش‌های ایذایی توپخانه و شناسایی هوایی به وسیلة هلیکوپتر و هواپیما به گزارش یک قرارگاه عملیاتی ارتش؛ بررسی وضعیت آبگرفتگی در شرق بصره و جنوب هور؛ گزارش تحرک دریایی دشمن.

- گزارش‌هایی از شناسایی خطوط و مواضع دشمن در هور و آبراه‌های آن به وسیله نیروهای اطلاعات نظامی سپاه.

- نامه فرماندهی کل سپاه به فرماندهی نیروی زمینی ارتش و درخواست مواردی از جمله: تحویل هزار دستگاه نفربر تعمیری به وزارت سپاه برای عملیاتی کردن آنها، ارائه لیست قطعات یدکی لازم برای ٢٠ فروند شنوک و صد فروند " ٢١۴ " به وزیر سپاه و تعیین یک کمیته توپخانه برد بلند ١٧۵ و ١٨٢ برای اهداف لازم.

- گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی درباره‌ی این که در پی حمله هوایی عراق به جزیره‌ی خارک تأمین برق جزیره خارک با استفاده از ژنراتورهای اضطراری صورت می‌گیرد و یخ مورد نیاز مردم از طریق بوشهر تأمین می‌شود و اسکله‌های بارگیری صدور نفت در خارک همچنان فعالند.

- گزارش‌هایی از وضعیت کردستان عراق: گزارش پایگاه چریکی شهید صدر در شمال عراق به نقل از منابع داخلی عراق از درگیری تقریباً یک هفته ای نیروهای جلال طالبانی و جاش‌های دولت عراق؛ گزارش شهربانی از شدت فشار طالبانی تا حدی که جاش‌ها در صورت امکان به ایران می‌گریزند و نیز درگیری افراد طالبانی اکراد مسلح وابسته به دولت عراق به سرپرستی عباس سمندآقا؛ گزارش قرارگاه رمضان از درگیری جلالی‌ها با بعثیون، جاش‌ها و فوج خفیفه عراق؛ گزارش یونایتدپرس از سفر معاون رئیس جمهور عراق به کردستان عراق جهت اعاده گفت وگوهای دولت و اکراد.

- گزارش‌های حاوی پیش‌بینی‌ها و احتمالاتی در زمینه‌ی اقدامات آتی ضدانقلاب در کردستان و آذربایجان غربی از جمله: احتمال حمله چته‌های حزب دمکرات و کومه‌له به شهرهای سقز، بوکان، اشنویه و محور میاندوآب - بوکان، احتمال تهاجم و خرابکاری در راه آهن قطور به وسیله طاهر بدری، احتمال انهدام پل در دست اقدام شهید کاظمی در بوکان، احتمال حمله به روستای بندارومیه به وسیله ترکیبی از نیروهای حزب دمکرات ایران و بارزانی‌ها، و احتمال ورود گروه‌هایی از سلطنت طلبان از مرز ترکیه جهت خرابکاری در پایگاه‌ها و مکان‌های دولتی با استفاده از مدارک قلابی؛ گزارشی از شناسایی قرارگاه رمضان درباره محل استقرار دمکرات‌ها، کومه‌له و منافقین در عراق؛ درگیری با ضدانقلاب در سقز؛ اعدام اسرای پیشمرگان مسلمان به دست ضدانقلاب در سنندج؛ اعلام کمبود نیرو در بوکان و سقز؛ ادامه روند تسلیم شدن عناصر ضدانقلابی؛ گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی از تسلیم شدگان و نیز از وضع کلی ضدانقلابیون در شهریور ماه گذشته.

- شعارنویسی، پخش اعلامیه و اختلال در بیسیم شهربانی در شهرهای تنکابن، محلات، شیراز، قائمشهر، رامسرن هشتپر و ایرانشهر به وسیله منافقین (عناصر مجاهدین خلق) به مناسب هفته جنگ؛ دستگیری تعدادی از عوامل منافقین و چریک‌های فدایی خلق (اقلیت) در بهشهر، لاهیجان و فرودگاه مهرآباد تهران.

- اعلام مواضع و نظرات مسئولان جمهوری اسلامی به مناسبت هفته جنگ از جمله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور، میرحسین موسوی نخست وزیر، غرضی وزیر نفت و مرندی وزیر بهداری.

- گزارش آسوشیتدپرس و مطبوعات کویت از مصاحبه روز گذشته آقای هاشمی رفسنجانی و ذکر هشدار ایران مبنی‌بر اقدام متقابل در صورت زدن هر کشتی به وسیله عراق و تهدید، به بستن تنگه هرمز در صورت قطع صدور نفت از جزیره خارک.

- اجرای مراسم اسرای عراقی در پادگان حشمتیه به مناسبت "روز انقلاب اسلامی ملت عراق و مبارزه با استکبار جهانی"؛ ارائه گزارشی در اجتماع یاد شده از رئوس فعالیت‌های انجام گرفته به وسیله ایران برای رفاه اسیران عراقی، از قبیل: تشکیل کمیسیون اداره اسرای عراقی، ایجاد درمانگاه و بیمارستان و کمیته کار و مسجد و کتابخانه و سالن اجتماعات، اعزام به زیارت اماکن متبرکه مشهد و قم، ملاقات اسرا با خانواده‌هایشان، ضبط صدا و پیام اسرای عراقی برای خانواده‌هایشان؛ سخنرانی رئیس‌جمهور به زبان عربی در این اجتماع: «ملت ایران و عراق حاضر به قبول حکومتی غیر از حکومت اسلامی در عراق نیستند.» راهپیمایی گروه کثیری از معاودین عراقی و تجمع در مقابل دانشگاه تهران به مناسبت این روز.

- آغاز کلاس‌های تحصیلی نوجوانان اسیر عراقی در ایران و نیز تشکیل کلاس‌های "آفرینش‌های هنری" برای آنها.

- پیام رضا پهلوی از رادیو ضدانقلابی نجات به مناسبت هفته جنگ: «حکومت آقای صدام حسین از جنگ طرفی نسبت و نیز دریافت که همان بهتر که دیگر خیال خام تجزیه ایران را در سر نپرورد، ولی آقای خمینی هنوز درس‌های لازم را نگرفته است و چنان که پیداست هرگز هم نخواهد گرفت.» پیام علی امینی به همین مناسبت : «راه پایان جنگ از سقوط رژیم غاصب کنونی [ایران] می گذرد.»

- تلاش مقامات کشورهای مختلف و اظهارت آنها، در زمینه خاتمه دادن به جنگ ایران و عراق بیانیه مشترک گامبیا و پاکستان در پایان دیدار رسمی پنج روزه رئیس‌جمهور گامبیا از پاکستان و طرفین را خالی از » : ابراز تأسف از ادامه جنگ و درخواست پایان برادرکشی از طرفین؛ ضیاءالحق: «طرفین را خالی از رغبت برای پایان دادن به جنگ یافتیم. در مقایسه ایران و عراق، صدام حسین را بسیار آماده‌تر برای صلح دیدم.» قائم مقام وزیرخارجه هند خطاب به یکی از دیپلمات‌های ایرانیک : شما می‌توانید تغییر حکومت عراق را از طریق صلح به دست آورید. » خانم گاندی : « تلاش می‌کنم جنگ تمام شود هرچند کسانی هستند که نمی‌خواهند جنگ تمام شود«. وزیر مشاور در امور خارجه عمان: « نیروهای نظامی تاکنون در جهان نتوانسته اند مشکلاتی را از میان بردارند.» رئیس مجلس ملی کویت : «جامعه اروپایی احتمالاً در ابتدای سال آینده ابتکاری برای حل جنگ ایران و عراق ارائه خواهد داد.»

- مصاحبه وزیر اوقاف و امور مذهبی عراق در حاشیه سمینار "ضرورت همبستگی اسلام برای صلح جهانی" در پاکستان و تجلیل وی از تلاش‌های پاکستان برای پایان به جنگ ایران و عراق و سودمند خواندن دیدارش با ضیاءالحق؛ ضیافت مولانا نورانی رهبر جمعیت علمای پاکستان به افتخار این وزیر، و ادعای این رهبر مبنی‌بر این که «رژیم بعثی خواهان تبدیل عراق به یک کشور به تمام معنا اسلامی است.» موضع گیری رئیس کانون وکلای دادگستری دادگاه عالی ایالت سرمد در مقابل نورانی : «در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، ایران از خود دفاع می کند.»

- تفسیر و تحلیل روزنامه‌های کشورها درباره جنگ تحمیلی روزنامه روسی ایزوسیتا: این درگیری آن طوری که تجربه چهارساله نشان می دهد از طریق نظامی قابل حل نیست مجله روسی عصر جدید: ادامه این جنگ نه به نفع ملت ایران و نه عراق می باشد. روزنامه چینی مردم این جنگ تهدیدی برای تمامی منطقه خاورمیانه است. روزنامه اسرائیلی داوار: تلاش چشمگیر اخیر عراق در حمله به نفتکش‌ها که هدف آن وارد آوردن فشار بر کشورهای مختلف بود تا آیت الله خمینی را به توافق با عراق راضی و مجبور کنند، نتیجه چندانی نداده است. روزنامه ژاپنی ماینچی: مادامی که ایران خواستار مجازات رئیس‌جمهور صدام است، ما نمی‌توانیم امیدی به برقراری صلح بین دو کشور همسایه داشته باشیم.

- تلاش‌های گسترده عراق برای افزایش صدور نفت خام خود از طریق اردن و عربستان، و گزارش یونایتدپرس در این‌باره: «عراق خواستار آن است که حق متوقف کردن بازپرداخت‌ها را در صورتی که عملیاتی خط لوله، بوسیله هر نوع عملیات نظامی یا سیاسی از سوی رژیم صهیونیستی مختل شود، بدست آورد».

- اظهارات سخنگوی حزب کارگر انگلیس در این مورد که دولت این کشور به دلیل حرص و طمع پول بیشتر، تسلیحات در اختیار ایران قرار می‌دهد، و پاسخ سخنگوی وزارت خارجه انگلیس در این‌باره.

- دیدار مقامات وزارت خارجه ایران با امیر قطر، رئیس‌جمهور یمن جنوبی، نخست وزیر و قائم مقام وزارت خارجه هند، و معاون سیاسی وزارت امور خارجه سوئد، و گفت‌وگو در توجیه و تبلیغ طرح اخراج اسرائیل از سازمان ملل؛ واکنش آن شخصیت‌ها نسبت به این مسئله: امیر قطر گفت مشکل اسرائیل، مشکل جهان اسلام است... ولی اسرائیل با شعار نابود نمی شود. رئیس‌جمهور یمن جنوبی از این طرح پشتیبانی کرد. نخست وزیر هند اظهار داشت که با توجه به نزدیکی انتخابات امریکا و نفوذ صهیونیست‌ها موفقیت این حرکت نامشخص است. قائم مقام وزارت خارجه هند گفت اگر حمایت بیشتری از اخراج اسرائیل بشود امریکا سازمان ملل را از هم خواهد پاشید و ما مایل به این امر نیستیم. معاون سیاسی وزارت امور خارجه سوئد تاکید کرد کشورش از جامعیت سازمان‌های بین المللی پیروی می‌نماید از اینرو با اخراج اسرائیل موافق نیست.

- ادامه پیامدهای انفجار سفارت امریکا در بیروت: خروج مخفیانه مورفی از بیروت و ورود احتمالی وی به دمشق؛ استقرار کشتی‌های جنگی امریکا در نزدیکی سواحل لبنان؛ هشدار نماینده امریکا در سازمان ملل مبنی‌بر شناسایی گروه مسئول انفجار سفارت امریکا در بیروت به وسیله مقامات مسئول امریکایی و سپس اقدام آنها؛ تهدید برخی از مقامات امریکایی به اقدام تلافی جویانه؛ اظهارات دمکرات‌ها مبنی‌بر عدم استفاده تبلیغاتی از این انفجار در رقابت انتخاباتی امریکا علیه جمهوری‌خواهان.

- گزارشی از حمله مسلحانه پلیس امریکا به منزل سرپرست دفتر حفاظت منافع ایران در واشنگتن و محکوم کردن این اقدام به وسیله وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران؛ اخطار تلویحی پلیس به وی: ما مراقب شما خواهیم بود.

- گزارش واشنگتن پست از طرح یک میلیارد دلاری مدرن سازن تأسیسات پخش برنامه‌های رادیو امریکا از جمله در کشورهای حوزه خلیج‌فارس، خاورمیانه و خاور دور.

- ادعای رادیو کابل مبنی‌بر ورود پاسداران انقلاب به خاک افغانستان و کشته شدن دو سرباز افغانی و ربوده شدن پنج تن دیگر، و نیز احضار کاردار ایران به وزارت خارجه افغانستان و اعتراض افغانستان به این مسئله؛ گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی از حمله نیروهای "خلقی" افغانستان به یک پاسگاه ژاندارمری و شهادت یک نفر و اسارت چهار نفر از مأموران ژاندارمری به وسیله آنها، و اظهارات سرپرست ناحیه ژاندارمری سیستان و بلوچستان درباره این تجاوز و دخالت یکی از اشرار ایرانی تحت الحمایه افغانستان در آن.

- گزارش‌هایی حاکی از این که «حملات موشکی اخیر مجاهدین افغانی به شهر کابل به نظر دیپلمات‌های مقیم کابل از شدیدترین حملات آنان در چند سال گذشته بوده و نشان‌دهنده‌ی دسترسی مجاهدین به راکت‌های جدید است.» تخریب اماکن مسکونی و تلفات مردم عادی در این حملات که تأثیر منفی بر اذهان مردم می‌گذارد؛ درگیری بین نیروهای شوروی و چریک‌های ضدکمونیست و نیز بین گروه‌های شیعه به گزارشی بی بی سی.

- آزادی کلیه بازداشت شدگان ایرانی در مدینه که به دست مأموران سعودی به اتهام پخش اعلامیه و شرکت در تظاهرات بازداشت شده بودند، با تلاش دفتر وزارت خارجه مستقر در مدینه.

ارسال نظر






captcha
ارسال