فائزون|۳۱ شهریور ۱۳۶۱

کدخبر : 14643 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۱۲|۰۰:۱۳

تاریخ شمسی

31 شهریور 1361

تاریخ قمری

4 ذی‌الحجه 1402

تاریخ میلادی

22 سپتامبر 1982
 
خلاصه روز: 

- بمباران منطقه‌ی عملیاتی در سومار به وسیله‌ی هواپیماهای عراقی و شهادت 17 تن و مجروح شدن 19 تن از نیروهای خودی؛ تجاوز هواپیماهای عراقی به حریم هوایی شهرهای دهلران و گیلان‌غرب؛ شکستن دیوار صوتی در حملات هوایی عراق به شهرهای تهران، قم و اصفهان و نقض حریم هوایی اهواز؛ ناکامی هواپیماهای عراقی در بمباران پالایشگاه جی اصفهان؛ سخن‌گوی ارتش عراق اعلام کرد، این حملات به مناسبت آغاز سومین سال جنگ انجام می‌شود؛ گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس دراین‌باره.

- گزارش رادیو بی.بی.‌سی به نقل از منابع رسمی عراق درباره‌ی خرید مقادیر زیادی وسائل و تجهیزات نظامی پیشرفته از شوروی توسط عراق؛ ارسال 200 دستگاه خودرو نظامی "زیل" از عربستان به عراق.

- دستگیری 2 تن از فعالان حزب دمکرات و کشف 5 اسلحه در پاک‌سازی یک روستا در شمال غرب میاندوآب؛ درخواست امان‌نامه‌ی 5 تن از وابستگان حزب دمکرات و تحویل 5 اسلحه به نیروهای سپاه در جنوب میاندوآب.

- ترور فردی به دست عناصر سازمان مجاهدین خلق در حوالی بیمارستان ولیعصر شهر اراک و شهادت وی؛ تیراندازی عناصر سازمان به نگهبانان سفارت پاکستان در تهران؛ حمله به دفتر حزب جمهوری اسلامی بابل و ترور مسئول دفتر حزب.

- کشف و خنثی‌سازی بمبی در مسجد لولاگر در خیابان آذربایجان تهران؛ دستگیری 35 تن از اعضای سازمان مجاهدین خلق در گشت‌های نیروهای کمیته در سطح شهر تهران؛ شناسایی و دستگیری یکی از اعضای سازمان به همت نیروهای کمیته‌ی منطقه 7.

- محکومیت 9 نفر از وابستگان سازمان مجاهدین خلق و سازمان چریک‌های فدایی خلق (اقلیت) به پنج ماه و نیم تا پانزده سال حبس در دادگاه انقلاب اسلامی شهرستان انزلی.

- گزارش روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منطقه‌ی 10 (تهران) درباره‌ی فعالیت‌های عناصر سازمان مجاهدین خلق در شهریور ماه و اقدامات نیروهای امنیتی در مقابله با آنان.

- پیام‌های جداگانه‌ی امام‌خمینی به مناسبت آغاز هفته‌ی جنگ و رژه‌ی نیروهای مسلح؛ برگزاری مراسم رژه‌ی نیروهای مسلح با حضور مقامات کشوری و لشکری.

- بیانات امام‌خمینی در مورد ترجیح استقلال با گرسنگی به رفاه با وابستگی در دیدار وزیر صنایع و معاونان وی با امام.

- کنفرانس مطبوعاتی رئیس‌جمهور به مناسبت آغاز جنگ، اقدامات دیپلماتیک ایران برای بازداشتن صدام از تجاوز، بی‌توجهی بنی‌صدر و مشاورانش به گزارش‌های متعدد سپاه درباره‌ی آمادگی نیروهای عراقی، همراهی امریکا و دولت‌های عربی منطقه با عراق، ترسیم وضیعت کلی ایران از نظر نظامی هنگام حمله‌ی عراق، بیان چگونگی وضعیت ارتش و تغییرات انجام شده در آن، اشاره به کنار گذاشته شدن سپاه در زمان بنی‌صدر، ارزیابی نقش بنی‌صدر و... از محورهای این مصاحبه بود.

- رئیس مجلس در دیدار با گروهی از پزشکان و لیسانس‌های وظیفه از آنان خواست تحول به وجود آمده در ارتش را با منطق و استدلال تحکیم بخشند.

- مصاحبه‌ی اختصاصی روزنامه‌ی جمهوری اسلامی با نخست‌وزیر درباره‌ی سفر به استان هرمزگان و امنیت تنگه‌ی هرمز.

- بیانیه‌ی مشترک وزارت خارجه‌ی ایران و وزارت خارجه‌ی مالت پس از سفر وزیر خارجه‌ی مالت به تهران.

- کنفرانس مطبوعاتی سفیر ایران در آتن به مناسبت سالگرد شروع جنگ.

- اعلام متجاوز بودن عراق در حمله به ایران از سوی رئیس‌جمهور سابق الجزایر.

- گزارش تانیوگ خبرگزاری رسمی یوگسلاوی درباره‌ی حمله‌ی احتمالی ایران به عراق.

- گزارش خبرگزاری یونایتدپرس از حمایت ایرانیان مقیم خارج در خصوص حملات ایران به نیروهای عراقی.

- در دیدار معاون نخست‌وزیر یوگسلاوی با وزیر کشور و وزیر برنامه‌ریزی عراق آمادگی طرفین برای گسترش همه‌جانبه‌ی روابط سیاسی و اقتصادی مطرح شد؛ گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی از اهداف احتمالی سفر هیئت یوگسلاوی به بغداد.

- سفر وزیر مشاور و رئیس کمیته‌ی سازندگی کوبا به بغداد، مذاکره با طه یاسین رمضان و مقامات وزارت مسکن عراق از برنامه‌های وی در این سفر است.

- ولیعهد امارات در مصاحبه با روزنامه‌ی الرایه از تلاش امارات برای حل مسالمت‌آمیز جنگ ایران و عراق خبر داد؛ مجله‌ی میدل ایست چاپ انگلستان در گزارشی، چشم انداز صلح در جنگ ایران و عراق را غیرواقعی خواند.

- بررسی حمایت‌های بین‌المللی از عراق و کمک‌های اقتصادی و تسلیحاتی به این کشور موضوع گزارش یکی از نشریات داخلی ارتش جمهوری اسلامی است.

- پایان کار اجلاس فوق‌العاده‌ی وزیران خارجه‌ی عضو اتحادیه‌ی عرب بدون اتخاذ هرگونه اقدام عملی در مورد کشتار اخیر اسرائیل در بیروت؛ گزارش آسوشیتدپرس در این‌باره؛ گزارش روزنامه‌ی کیهان درباره‌ی قطعنامه‌ی پیشنهادی کمیته‌ی سیاسی کنفرانس بین‌المجالس که در آن قطع کامل روابط با اسرائیل درخواست شده است؛ تأیید پیشنهاد ایران مبنی‌بر یک دقیقه سکوت به احترام قربانیان اخیر لبنان و اعتراض هیئت اسرائیلی.

ارسال نظر






captcha
ارسال