فائزون|۲۹ شهریور ۱۳۵۹

کدخبر : 14633 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۱۱|۲۳:۵۰

تاریخ شمسی

29 شهریور 1359

تاریخ قمری

10 ذی‌القعده 1400

تاریخ میلادی

20 سپتامبر 1980
 
خلاصه روز: 

- مبارزه‌طلبی صدام علیه ایران در قالب پیشنهادهای تازه برای بهبود روابط با تهران ازجمله تعهد ایران به پس‌دادن جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک و نیز دادن خودمختاری به اقلیت‌های کرد، عرب و بلوچ؛ نگرانی برخی محافل سیاسی انقلابی، عربی و تلاش آنها جهت حل مخاصمه بین ایران و عراق:

دیدار یاسر عرفات از تهران و طرابلس در آینده‌ی نزدیک؛ هشدار وزارت خارجه ایران به عراق درمورد پرهیز از مداخله در رفت‏‌وآمد کشتی‌هایی که عازم بنادر ایران هستند و نیز تخلیه مناطق اشغالی در حاشیه‌ی شط‌العرب.

- آشکارتر شدن حمایت برخی کشورها، سازمان‌ها و رسانه‌های عربی منطقه از رژیم عراق و نیز اقدامات اخیر رهبری این کشور در حمله به خاک ایران و لغو یک‏‌جانبه قرارداد مرزی 1975: اعلام حمایت پادشاه اردن، رئیس‌جمهور موریتانی و دبیرکل اتحادیه عرب از اقدامات عراق؛ مطالب و تبلیغات روزنامه‌های کویتی درباره‌ی حمایت کشورهای عربی از عراق و واکنش احتمالی ایران به لغو قرارداد 1975.

- اظهارات محافل مطالعاتی بین‌المللی و تحلیل‌گران رسانه‌ای جهان درمورد موضوع توازن قوای نظامی و ظرفیت‌های ملی ایران و عراق، ریشه‌یابی علل و عوامل شروع درگیری‌های مرزی و تشدید آن؛ گزارش آژانس بین‌المللی مطالعات استراتژیک و تفسیر دو تن از تحلیل‌گران نیویورک تایمز دراین‏‌خصوص.

- ادامه‌ی مقاومت نیروهای مسلح جمهوری اسلامی دربرابر حملات قوای زرهی، مکانیزه و پیاده‌ی عراق در مناطق مرزی بستان و سوسنگرد؛ درگیری شدید در پاسگاه‌های سوبله و دویرج؛ تحرکات و نقل‏‌وانتقال نیرو و تجهیزات عراق در منطقه‌ی هم‌جوار هویزه؛ عدم تحرک نیروی هوایی عراق در منطقه خوزستان و ایلام طی روزهای اخیر که مشکوک به نظر می‌رسد؛ حضور بنی‌صدر به‌عنوان رئیس‌جمهور و فرمانده کل نیروهای مسلح، در ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران برای نظارت بر عملیات‌ها در غرب و جنوب کشور.

- تشدید درگیری‌ها در پاسگاه‌های شلمچه و کشیده‏‌شدن آن به رودخانه‌ی اروند و دهانه‌ی خلیج‌فارس به‌دنبال لغو یک‌جانبه قرارداد 1975 ازسوی عراق: گزارش یک مقام آگاه در اداره بنادر و کشتیرانی آبادان درمورد وضعیت کشتیرانی در اروندرود؛ درگیری در سراسر نوار مرزی خرمشهر؛ آغاز درگیری در منطقه مرزی خین با آتشباری عراق روی این منطقه و گزارش لشکر92 زرهی اهواز درباره درگیری‌های امروز؛ تحرکات عراق در اروندرود و دهانه خلیج‌فارس ازجمله متوقف‏‌کردن یک کشتی ایرانی و مجبورکردن آن به نصب پرچم عراق و نیز انتقال یک کشتی حامل مهمات به این منطقه؛ اقدامات ارتش ایران در مقابله با حملات آتشبارهای عراقی و گزارش‌های متعدد از درگیری‌های دو طرف در مناطق ام‌الرصاص، رأس تنومه، دهانه‌ی فاو و پاسگاه دهانه؛ درگیری گروه ضربت دریایی دادستانی انقلاب آبادان با ناوچه‌های عراقی در بوارده جنوبی.

- تحرکات و تقویت قوای عراقی در منطقه‌ی عمومی خرمشهر و آبادان: استقرار یک واحد زرهی ارتش عراق روبه‌روی پاسگاه مرزی علی‌شیر ایران؛ تقویت نیرو و تجهیزات در پاسگاه مرزی المطوّعه عراق و نیز در منطقه کوت‌زین؛ تحرکات عراق در منطقه‌ی ام‌الرصاص که نشانه‌ی قصد تعرض عراق از این منطقه است؛ حرکت یک ناوچه جنگی عراقی ازسمت آبادان به‏‌طرف خرمشهر و استقرار چند فروند ناوچه عراقی در دهانه‌ی فاو.

- اعزام نیروی کمکی اعم از گروه‌های رزمی و امداد به منطقه‌ی مرزی خرمشهر درپی بالاگرفتن درگیری‏ها در این منطقه.

- ادامه‌ی درگیری‌های مرزی در کرمانشاه به‌ویژه در مناطق سومار و نفت‌شهر؛ تجاوز هوایی مکرر دو میگ عراقی در منطقه‌ی سومار؛ گزارش گروهان سومار مبنی‌بر وخامت اوضاع در کلیه‌ی پاسگاه‌های مرزی این منطقه؛ درگیری در پاسگاه هدایت بین نیروهای خودی و مهاجمان عراقی و آتشباری شدید عراق روی این پاسگاه؛ حملات توپخانه‌ای عراق به اطراف قصرشیرین و مقابلة نیروهای خودی؛ نقل‏‌وانتقالات جدید عراق در پاسگاه‌های خسروی، تنگاب‌نو و ولدکشته.

-  اشغال بخش‌هایی از مناطق مرزی ایلام توسط ارتش عراق در چند روز گذشته و تلاش نیروهای خودی برای بازپس‌گیری این مناطق: گزارش‌هایی از نقل‏‌وانتقالات عراق و وضعیت تپه شینو و پاسگاه انجیره.

- افزایش فعالیت‌های عوامل داخلی وابسته به عراق در مناطق مشرف به استان‌های کرمانشاه، ایلام و خوزستان؛ تلاش مأموران استخبارات عراق برای مسلح‌کردن پناهندگان ایرانی و اعزام آنها به ایران جهت خرابکاری؛ فعالیت عناصر ضدانقلاب داخلی وابسته به عراق درزمینه جمع‌آوری اطلاعات و جذب نیرو برای عراق، شایعه‌پراکنی و خرید و فروش سلاح در مناطق مرزی خوزستان.

- تحرکات و درگیری‌های گروه‌های ضدانقلاب با نیروهای خودی در کردستان و کرمانشاه: درگیری میان سپاه پاسداران و ضدانقلابیون در گردنه‌ی صلوات‌آباد و محور دهگلان؛ گزارشی از استقرار و آمادگی گروه‌های مسلح معاند با نظام در منطقه‌ی نوسود برای درگیری با قوای دولتی؛ افزایش تحرکات سپاه رزگاری با پشتیبانی دولت عراق در مریوان؛ پیشروی یک گردان زرهی عراق تا پشت ارتفاعات سردوش؛ زد و خورد میان پیشمرگان حزب دمکرات و حزب کومه‌له در کوه ‌گاران؛ دعوت رهبر حزب دمکرات از خرده مالکین، فئودال‌های مناطق کردنشین و نیز پیشمرگان وحدت اسلامی برای همکاری با این حزب علیه جمهوری اسلامی؛ تظاهرات مردم روستاهای اورامانات، درکی، دزلی، اورامان تخت و کماله در حمایت از نظام جمهوری اسلامی؛ تخلیه پایگاه چهارکلا عراق از وجود ایرانیان متواری‌ که به‌طور مسلح در اختیار سردار جاف بوده‌اند.

- مهاباد، محور اصلی درگیری‌ها در استان آذربایجان‌غربی؛ درگیری‌های شدید در مهاباد با پایان‌یافتن مهلت نیروهای مسلح خودی به مهاجمان مسلح ضدانقلاب برای تحویل سلاح‌هایشان؛ آغاز پاک‌سازی و خلع‌سلاح در این شهر؛ درگیری میان جوانمردان ژاندارمری با افراد مسلح معاند با نظام در سه‌راهی ارومیه و مهاباد و محمدیار؛ درخواست نیرو و تجهیزات از‌سوی سپاه برای پاک‌سازی مهاباد و مقابله با مهاجمان ضدانقلاب در دیگر مناطق غرب کشور؛ حمله‌ی مجدد مهاجمان مسلح غیرقانونی به ارومیه و کارخانه‌ قند این شهر؛ درگیری بین پاسداران و عناصر مسلح ضدانقلاب در سه‌راه بوکان ـ سقز؛ زد و خورد افراد حزب دمکرات با نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در منطقه‌ی تکاب. (ضمیمه دارد)

- انتشار دو مقاله تحلیلی در نامه‌ی مردم (ارگان مرکزی حزب توده) درمورد مسائل، روابط و سیاست خارجی ایران: در مقاله نخست ضمن اشاره به درگیری‌های اخیر مرزی ایران و عراق، امریکا و عراق به‏‌عنوان عامل امپریالیسم به‌شدت محکوم شده‌اند؛ در مقاله دوم نیز تلاش فراوانی در ترغیب مسئولان نظام برای نزدیک‌شدن هرچه بیشتر به شوروی و اقمار آن تحت‏عنوان کشورهای جبهه‌ی پایداری و افغانستان شده است؛ مقاله‌ی مستقل دیگر نامه‌ی مردم در نکوهش دادگاه انقلاب اسلامی سنندج برای محکوم‏کردن انقلابیون کمونیست.

- ادامه‌ی تحریکات و تحرکات سازمان‌یافته‌ی مجاهدین خلق (منافقین) و گروه‌های چپ در نقاط مختلف کشور: درگیری میان هواداران مجاهدین خلق (منافقین) با گروهی از جوانان مذهبی در قائم‌شهر که موجب تعطیلی مغازه‌ها شده بود و تا پاسی از شب ادامه داشت.

- تعویق محاکمه محمدرضا سعادتی، عضو کادر مرکزی سازمان مجاهدین خلق (منافقین)، درپی فشار تبلیغاتی این سازمان در تهران و شهرهای مختلف و بهره‌برداری‌های تبلیغاتی؛ طبق اطلاعیه دادستانی کل انقلاب جلسه دادگاه به روز سه‌شنبه اول مهرماه 1359 موکول شد. (ضمیمه دارد)

- گزارش‌های متعدد از ادامه‌ی وضعیت ناامنی در کشور ازجمله: ورود تعدادی افراد مسلح ازطریق بندر گواتر به خاک ایران؛ تحرکات تازه‌ی شوروی در نزدیکی مرز جلفا؛ تبلیغات وسیع و درخواست رادیو صدای آزاد ایران برای تعطیلی مدارس و اعتصاب سراسری در اول مهر و... .

- ملاقات یک هیئت عالی‌رتبه‌ی امریکایی با برخی رهبران کشورهای اروپای غربی ازجمله رئیس‌جمهور فرانسه، صدراعظم جمهوری فدرال آلمان و نخست‌وزیر انگلستان و بحث و تبادل‏‌نظر درباره بحران ایران.

- ادامه سردی در روابط ایران و شوروی؛ تعطیلی کنسولگری شوروی در رشت از امروز؛ مصاحبه‌ی مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی مسئولان اتاق بازرگانی اتحاد جماهیر شوروی درباره‌ی روابط تجاری ایران و شوروی.

ارسال نظر






captcha
ارسال