فائزون|۲۹ شهریور ۱۳۶۲

کدخبر : 14631 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۱۱|۲۳:۴۶

تاریخ شمسی

29 شهریور 1362

تاریخ قمری

12 ذی‌الحجه 1403

تاریخ میلادی

20 سپتامبر 1983
 
خلاصه روز: 

- در جلسه فرماندهان لشکرهای 17، 27 و 31 سپاه با حضور فرمانده نیروی زمینی ارتش و قائم‌مقام فرماندهی کل سپاه در گیلان‌غرب، مشکلات مانور محورها در منطقه عملیاتی والفجر5 بررسی شد. در ادامه این جلسه فرماندهان قرارگاه‌های خاتم‌الانبیا(ص) و نجف راجع به روند آماده‌سازی عملیات والفجر5 گفت‌وگو کردند. اختلاف در نتایج عملیات‌های شناسایی منطقه دربندیخان از دلایل تردید در اجرای عملیات عنوان شد. تأکید عزیز جعفری بر اجرای هم‌زمان علمیات‌های والفجر4 و 5.

 

 

 

 

 

 

- جلسه فرماندهان قرارگاه مقدم حمزه برای هماهنگی نهایی اجرای مانور عملیات والفجر4 در دهانه شیلر و ادغام نیروهای ارتش و سپاه . در این جلسه توافق شد قرارگاه مشترک بین نیروهای سپاه و ارتش در محورهای حمزه1 و حمزه4 تشکیل شود.

- جنگنده‌های عراقی امروز در چند نوبت به آسمان مریوان و سروآباد (حوالی مریوان) تجاوز کردند، اما براثر پدافند نیروهای خودی گریختند.

- درگیری یک گروه گشتی متشکل از نیروهای سپاه و ارتش و گروه بارزانی با عده‌ای از نیروهای عراقی در ارتفاعات گردقو؛ عملیات افراد اتحادیه میهنی کردستان عراق (طالبانی‌ها) علیه نیروهای عراقی.

- ابلاغ دستورالعمل تشکیل قرارگاه‌های قدس به فرماندهان مناطق یازده‌گانه سپاه در راستای اجرای طرح "لبیک یا خمینی."

- در عملیات پاک‌سازی و درگیری با ضدانقلاب در محورهای سقز - مهاباد، سقز - دیواندره و حوالی سردشت 12 نفر از عناصر مسلح غیرقانونی کشته و از نیروهای خودی هم 10 نفر شهید و عده‌ای مجروح شدند.

- دیدار سخنگوی مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق و سایر اعضای این مجلس با امام خمینی به مناسبت فرارسیدن چهارمین سالگرد جنگ ایران و عراق. ضرورت داشتن اخلاص و وحدت برای مبارزه با رژیم بعث و تشکیل حکومت اسلامی در عراق، معرفی اتحاد مردم به‌عنوان یکی از دلایل پیروزی انقلاب اسلامی ایران، اشاره به سبعیت و جنایات حاکمان بعث عراق و ناکامی ابرقدرت‌ها در حفظ شاه ایران و صدام از محورهای سخنان امام خمینی در این دیدار بود؛ بیانیه مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق در محکومیت تجاوز عراق و حمایت قدرت‌های شرق و غرب از عراق.

- رئیس مجلس شورای اسلامی در آخرین روز سفر به سه استان جنوبی کشور (سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان) راجع به مسائل و مشکلات این سه استان و تحلیل جنگ سه‌ساله سخن گفت. وی در بازگشت به تهران سفر خود را مثبت و مفید ارزیابی و ضمن اشاره به راه‌های محرومیت‌زدایی سه استان بر اهمیت امنیت خلیج‌فارس و تنگه هرمز تأکید کرد.

- دیدار وزیر صنایع الکترونیک و الکتروتکنیک آلمان‌شرقی با وزیر امور خارجه و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه ایران.

- وزیر مشاور در امور خارجه امارات متحده عربی در مصاحبه با روزنامه الجزیره از تداوم تلاش شورای همکاری خلیج‌فارس برای پایان‌دادن به جنگ ایران و عراق خبر داد.

- بازتاب موضوع تحویل قریب‌الوقوع هواپیماهای سوپراتاندارد فرانسوی به عراق و تأثیر این امر بر جنگ ایران و عراق در رسانه‌های جهان. به نوشته نشریات فرانسه این هواپیماها 30 یا 31 شهریور به‌صورت قطعات یدکی به عراق تحویل داده خواهد شد.

- رادیو بی‌بی‌سی در گزارشی تفسیری ضمن اعلام تاریخ 31 شهریور 1359 به‌عنوان زمان آغاز جنگ، عراق را آغازگر جنگ و ایران را مسئول تداوم آن معرفی کرد. در این گزارش اوضاع سیاسی و اجتماعی ایران بعد از انقلاب و ادامه جنگ بعد از آزادی خرمشهر بررسی شد.

ارسال نظر






captcha
ارسال