فائزون|۲۸ شهریور ۱۳۶۲

کدخبر : 14588 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۹|۱۰:۱۰

تاریخ شمسی

28 شهریور 1362

تاریخ قمری

11 ذی‌الحجه 1403

تاریخ میلادی

19 سپتامبر 1983
 
خلاصه روز: 

- مخالفت برخی از فرماندهان با اجرای عملیات در منطقه دربندیخان به‎دلیل نبود جاده، عقبه نامناسب، ضعف تأمین هوایی و... ؛ درنهایت در جلسات فرماندهان قرارگاه نجف مقرر شد فرماندهی کل سپاه و فرمانده نیروی زمینی ارتش دراین‌باره تصمیم‎گیری کنند.

- جلسه فرماندهان ارتش و سپاه قرارگاه مقدم حمزه برای تکمیل مانور عملیات والفجر4. در این جلسه ضمن بررسی وضعیت سازمان رزم، استعداد توپخانه و... مقرر شد عملیات در دهانه شیلر با پنج قرارگاه تاکتیکی و در دو مرحله اجرا شود؛ وضعیت پدافند هوایی منطقه عملیاتی هم باتوجه‌به اهداف جدید معیّن شد.

- گزارش‌های نوبه‌ای - اطلاعاتی یگان‌های مستقر در جبهه شمال‌غرب از اقدامات دشمن در منطقه بانه تا مریوان در چهار روز اخیر. تحکیم و تثبیت مواضع پدافندی عراق در پنجوین افزایش اعزام نیرو به سیدصادق و افزایش شناسایی هوایی در محدوده قرارگاه حمزه و نجف حاکی‌از آمادگی و هوشیاری دشمن است.

- به‎منظور اجرای عملیات دریایی در شمال خلیج‎فارس، فرماندهان سپاه و ارتش نشست مشترکی در قرارگاه کربلا برگزار و راجع به وضعیت کلی مناطق جنوب و اجرای عملیات در ساحل غربی اروند بحث و گفت‎وگو کردند.

- نیروهای دشمن با ایجاد خاکریز و حفر کانال سرپوشیده، به تقویت استحکامات مهندسی خود در منطقه شلمچه (شرق بصره) پرداختند.

- انعکاس پیشروی دو روز قبل نیروهای ایران در منطقه عمومی دشت شیلر و حمله به یگان‎های درحال عقب‎نشینی دشمن در رسانه‌های بین‌المللی.

- اجرای عملیات مین‎گذاری در عمق 25 کیلومتری جاده نظامی شیندروی - حلبچه؛ انفجار این مین‎ها تلفات و خساراتی به نیروهای دشمن وارد کرد.

- در حملات و کمین‎های عناصر ضدانقلاب در مناطق غرب و شمال‎غرب کشور 17 نفر از نیروهای خودی شهید و عده‎ای هم زخمی شدند.

- امام خمینی در جمع اعضای کمیته برگزاری مراسم سومین سالگرد جنگ، ضمن اینکه جنگ را موجب خیر و برکات فراوان دانست، اظهار امیدواری کرد جنگ در سال جاری پایان یابد؛ تلاش قدرت‎های بزرگ برای حفظ صدام، ضداسلامی‎بودن حزب بعث و کمک‎های تسلیحاتی قدرت‎ها به عراق از دیگر محورهای سخنرانی امام خمینی بود.

- رئیس مجلس شورای اسلامی در پنجمین روز سفر به سه استان‎ جنوبی کشور در جمع مردم رفسنجان درباره وضعیت جبهه‎ها، سازماندهی اقتصادی کشور و استفاده از متخصصان داخلی سخنانی ایراد کرد.

- وزیر امور خارجه فرانسه در مصاحبه با کانال 2 تلویزیون این کشور به توجیه و دفاع از تصمیم فرانسه برای تحویل هواپیماهای سوپراتاندارد و کمک‎های نظامی به عراق پرداخت.

- درپی تعویق زمان تحویل هواپیماهای سوپراتاندارد به عراق، رسانه‎های بین‎المللی ضمن یادآوری تهدیدات ایران برای بستن تنگه هرمز، به نگرانی دول غربی از گسترش جنگ و به‌خطرافتادن مهم‌ترین منبع انرژی اشاره کردند.

- مؤسسه تحقیقاتی کنگره ایالات متحده اعلام کرد در سال‎های آینده اتکای دولت امریکا به نفت وارداتی بیشتر خواهد شد و قطع صدور نفت خلیج‎فارس اقتصاد امریکا را متضرر خواهد کرد؛ در این گزارش سیاست‎های دولت ریگان نقد شد.

- سازمان مجاهدین عراقی با انتشار بیانیه‎ای تصمیم دولت فرانسه برای تحویل هواپیماهای سوپراتاندارد به عراق را محکوم کرد.

- بیانیه وزارت امور خارجه ایران به ‎مناسبت سالگرد کشتار صبرا و شتیلا، در این بیانیه‎ دخالت قدرت‎های بین‎المللی در لبنان محکوم شده است؛ یک سخنگوی سفارت امریکا دیروز در بیروت تأیید کرد که ناوگان جنگی امریکا موضع توپخانه نیروهای مسلمان در منطقه کوهستانی مرکز لبنان را گلوله‎باران کرده است؛ خبرگزاری رسمی شوروی اقدام ناوگان امریکا را گام تازه‎ای درجهت افزایش مداخله در لبنان دانست؛ رئیس‎جمهور لبنان ایران را به دخالت نظامی در این کشور متهم کرد.

ارسال نظر






captcha
ارسال