فائزون|۲۷ شهریور ۱۳۶۲

کدخبر : 14583 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۹|۰۹:۱۳

تاریخ شمسی

27 شهریور 1362

تاریخ قمری

10 ذی‌الحجه 1403

تاریخ میلادی

18 سپتامبر 1983
 
خلاصه روز: 

- حملات روز گذشته و امروز نیروهای خودی به یگان‎های درحال‎ عقب‎نشینی دشمن در دشت شیلر که به پیشروی در خاک عراق انجامید، در رسانه‎های داخلی و خارجی انعکاس یافت.

- یکی از فرماندهان نیروهای مستقر در جبهه میانی هنگام شناسایی در منطقه چیلات، براثر انفجار مین شهید و چند تن نیز مجروح شدند.

- در 48 ساعت گذشته براثر تبادل آتش در منطقه خرمشهر 10 تن شهید و 11 نفر مجروح شدند، گلوله‌باران آبادان خساراتی درپی داشت؛ مجروح‌شدن 9 تن از زندانیان در منطقه عملیاتی.

- اقدام دولت بعث عراق به ارسال تعداد زیادی سلاح و مهمات برای احزاب دمکرات کردستان و کومه‎له ازطریق مرز حلبچه و طویله.

- دو خودرو در محور سردشت - پیرانشهر در کمین عناصر معاند گرفتار شد؛ عناصر ضدانقلاب با اجرای کمین در حوالی کامیاران، روستای میشه‎ده بالا گنه‎دار پیرانشهر و جاده پایگاه گلوان نقده، تلفاتی را به نیروهای خودی وارد آوردند؛ حمله عناصر مسلح غیرقانونی به بوبکتان سقز یک شهید و 2 مجروح برجای گذاشت؛ در کمین نیروهای خودی در حومه خوی 4 تن از افراد ضدانقلاب کشته و تعدادی زخمی شدند؛ اقدام افراد حزب دمکرات به تهدید و اخاذی از نگهبانان یک شرکت تولیدی در ارومیه.

- با اجرای مرحله سوم و چهارم عملیات پاک‎سازی شهید بروجردی، منطقه وسیعی بین کامیاران، مریوان، اورامانات، روانسر، قروه، سنقر و باختران پاک‎سازی شد؛ در این عملیات تعداد زیادی از افراد ضدانقلاب کشته و عده‎ای هم تسلیم شدند.

- دیدار مقامات ارشد کشوری و لشکری با امام خمینی به ‎مناسبت عید سعید قربان؛ ذکر نکاتی عرفانی درخصوص اعیاد قربان و فطر، فداکاری حضرت ابراهیم(س) و پیامبر اسلام، جنایات نظام دوقطبی درمورد مستضعفین عالم، خرابی‎های جنگ تحمیلی، پیشنهاد صلح رئیس‎جمهور گینه، کمک‎های تسلیحاتی روسیه و فرانسه به عراق، مسئله لبنان و نقش امریکا در بحران‎های منطقه و... از مهم‌ترین محورهای بیانات امام خمینی در این دیدار بود.

- آیت‎الله خامنه‎ای در نماز عید قربان در واکنش به تحویل سلاح‎های تخریبی و هواپیماهای سوپراتاندارد به عراق با هدف جلوگیری از صدور نفت ایران گفت اگر نفت ایران صادر نشود، یک قطره نفت دیگر هم از خلیج‎فارس صادر نخواهد شد؛ انعکاس سخنان رئیس‎جمهور در رسانه‎های بین‎المللی.

- پس از تهدیدهای مقامات ایران برای بستن تنگه هرمز، وزارت دفاع دولت فرانسه زمان تحویل هواپیماهای سوپراتاندارد را به تعویق انداخت؛ گزارش مطبوعات و رسانه‌های گروهی جهان دراین‌باره.

- پیام تبریک رئیس‎جمهور به سران کشورهای اسلامی به ‎مناسبت عید قربان؛ آیت‎الله خامنه‎ای همچنین در دیدار با سفرا و کارداران کشورهای اسلامی در تهران مشکلات دنیای اسلام را ناشی‌از استکبار جهانی دانست و اتحاد را راه‎حل این مشکلات عنوان کرد؛ وی همچنین به تشریح تحولات فلسطین و لبنان پرداخت.

- رئیس مجلس پس از حضور در جلسه مسئولان حزب جمهوری اسلامی و آموزش‌وپرورش هرمزگان، در مراسم نماز عید قربان در جمع مردم راجع به توزیع عادلانه امکانات، رفع محرومیت هرمزگان و حساسیت و موقعیت راهبردی تنگه هرمز سخن گفت؛ بازدید از پایگاه نهم شکاری نیروی هوایی بندرعباس و اسکله شهید رجایی از دیگر برنامه‌های امروز رئیس مجلس بود.

- فرمانده ارتش خلقی عراق در سخنرانی خود در جمع نیروهای اعزامی در یکی از پادگان‌های استان المثنی افزایش تعداد جنگجویان ارتش خلقی را مهم‎ترین ویژگی ارتش عراق دانست.

 

 

 

 

 

 

- وزیر مشاور در امور خارجه عمان پیش از عزیمت به نیویورک برای شرکت در نشست عمومی سازمان ملل، اظهار امیدواری کرد سازمان مذکور بتواند برای حل مسالمت‎آمیز جنگ ایران و عراق راهکاری بیابد.

ارسال نظر






captcha
ارسال