فائزون|۲۶ شهریور ۱۳۶۲

کدخبر : 14558 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۴|۱۱:۲۵

تاریخ شمسی

26 شهریور 1362

تاریخ قمری

9 ذی‌الحجه 1403

تاریخ میلادی

17 سپتامبر 1983
 
خلاصه روز: 

- یک گروهان از لشکر8 نجف در محور سورکوه نیروهای عراقی را حین عقب‌نشینی مورد حمله قرار داد. در این حمله 200 تن از نیروهای دشمن کشته یا زخمی و 10 نفر به اسارت گرفته شدند، یک بالگرد هم سرنگون شد؛ اقدامات دشمن برای تحکیم مواضع خود در محور جنوبی دهانه شیلر در ده روز گذشته، اجرای آتش توپخانه خودی بر روی مواضع عراقی‌ها در این منطقه؛ لشکر4 عراق در نامه‌ای سری به یگان‌های مستقر در مقابل سلیمانیه، از احتمال حمله ایران خبر داد.

- جلسه مشترک فرماندهان ارتش و سپاه قرارگاه مقدم حمزه برای بررسی اجرای عملیات والفجر4. در این جلسه طرح مانور، تعداد قرارگاه‌های تاکتیکی عملیات، تعیین محل قرارگاه مشترک ارتش و سپاه، شناسایی مشترک، تأمین منطقه سورن، پدافند هوایی، مهندسی رزمی، بهداری و زمان اجرای عملیات مورد بررسی قرار گرفت.

- پاک‌سازی چند روستا در منطقه هنگ‌آباد در عملیات مشترک تیپ ویژه شهدا و گردان جندالله پیرانشهر. هدف این عملیات استقرار پایگاه در منطقه و آزادکردن یکی از نیروهای تیپ شهدا بود؛ در درگیری نیروهای گشتی با گروهی از عناصر مسلح غیرقانونی در بوکان، بیش از 10 نفر از افراد ضدانقلاب کشته یا زخمی شدند.

- در درگیری با عناصر ضدانقلاب در سلماس، نقده، سقز و مریوان 12 نفر از نیروهای خودی شهید و عده‌ای هم زخمی یا اسیر شدند.

- انفجار مین در مناطق مهاباد و سردشت؛ رهبر حزب دمکرات در سالگرد تأسیس این حزب، بر کاشت مین در معابر و جاده‌های مواصلاتی تأکید کرده بود.

- بمباران و حملات متعدد دشمن به بانه موجب شده است نیمی از ساکنان شهر را ترک کنند؛ علاوه‌بر بمباران، تبلیغات وسیع دشمن ازطریق رادیو و عناصر ضدانقلاب نیز از دلایل اصلی کوچ اهالی شهر عنوان شده است.

- هاشمی رفسنجانی در مراسم صبحگاه مشترک نیروهای مسلح در پایگاه دریایی بندرعباس راجع به اهمیت تنگه هرمز و بروز ناامنی در این تنگه گفت ارتش و نیروهای مردمی ایران هستند که راجع به امنیت یا ناامنی خلیج‌فارس تصمیم می‌گیرند.

- وزیر امور خارجه ایران پیش از ترک بنگلادش در گفت‌وگو با خبرنگاران راجع به میانجیگری برای پایان جنگ ایران و عراق مطالبی بیان کرد؛ ولایتی هنگام ورود به تهران هم درباره نتایج سفر و توافقات انجام‌شده با چین و بنگلادش در امور بازرگانی و فرهنگی توضیحاتی داد.

 

 

 

 

 

 

- هیئتی از مدیران کل وزارتخانه‌های امور خارجه و اقتصاد آلمان‌غربی به ریاست قائم‌مقام وزارت امور اقتصاد و دارایی این کشور و هیئت دیگری متشکل از نمایندگان مؤسسات و شرکت‌های بازرگانی و صنعتی وارد ایران شدند؛ سفیر لهستان در تهران به مناسبت روز ملی لهستان در نمایشگاه بین‌المللی بازرگانی تهران راجع به روابط اقتصادی و تجاری دو کشور سخن گفت. رئیس مرکز فلزات ایران کسب استقلال اقتصادی و سیاسی در روابط خارجی را منوط به اجرای سیاست نه شرقی نه غربی دانست.

- تلویزیون فرانسه در برنامه‌ای تفسیری ادعا کرد جلوگیری از گسترش انقلاب اسلامی به عراق و ممانعت از سقوط صدام و کاهش نفوذ روسیه در بغداد دلیل پشتیبانی تسلیحاتی فرانسه از عراق است؛ تفاسیر نشریات بین‌المللی درمورد تحویل هواپیماهای سوپراتاندارد به عراق، واکنش مقامات ایرانی و درخواست کشورهای غربی از فرانسه برای تجدیدنظر در تصمیم خود.

- نشریه فارین ریپورت در مقاله‌ای عملیات آتی ایران در شمال‎غرب، میزان تلفات و خسارات جنگ، صادرات نفت ایران و عراق، وضعیت سیاسی ایران و... را بررسی کرد.

- پیام تبریک جبهه آزادی‎بخش فلسطین برای صدام حسین به‎ مناسبت عید سعید قربان؛ ولیعهد عربستان جنگ ایران و عراق را پس از فلسطین، بزرگ‎ترین بلای جهان اسلام خواند.

- خبرگزاری فرانسه به نقل از روزنامه الانباء کویت اعلام کرد وزرای امور خارجه سوریه و عراق 5 ژوئیه سال جاری (14 تیر 1362) در مسکو به‎طور محرمانه باهم دیدار کرده‎اند؛ این دو مقام همچنین در حاشیه اجلاس عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با یکدیگر ملاقات خواهند کرد.

ارسال نظر






captcha
ارسال