فائزون|۲۵ شهریور ۱۳۵۹

کدخبر : 14555 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۴|۱۰:۴۶

تاریخ شمسی

25 شهریور 1359

تاریخ قمری

6 ذی‌القعده 1400

تاریخ میلادی

16 سپتامبر 1980
 
خلاصه روز: 

- صدور بیانیه‌ای ازسوی وزارت امورخارجه‌ی جمهوری اسلامی ایران درخصوص  تصمیم اخیر سوریه و لیبی بر اتحاد با یکدیگر، انتقاد از رژیم‌های دست‌نشانده امریکا در منطقه؛ حمله به رهبران عراق به‏‌خاطر تلاش آنها برای جنگ با ایران با هدف دستیابی به ژاندارمری منطقه و برشمردن خطرهای بالقوه‌ی عراق برای منطقه.

- نوع بازتاب مسائل ایران و عراق در رسانه‌های عراقی، تلاش مسئولان و رسانه‌های رسمی عراق در ارائه اخبار و تحلیل‌های یک‏‌سویه با هدف متجاوز جلوه‌دادن ایران و محق‏‌دانستن عراق در بازپس‌گیری خاک خود برمبنای قرارداد 1975 الجزایر.

- کوشش برخی کشورها، رسانه‌ها و مقامات عربی و انقلابی برای ایجاد آشتی و رفع سوءتفاهم‌ها میان ایران و عراق درپی شدت‏‌گرفتن درگیری‌های مرزی دو کشور ازجمله: اعزام دو سفیر ازطرف یاسر عرفات، رهبر سازمان آزادی‌بخش فلسطین، به تهران و بغداد؛ گزارش رادیو کلن درباره‌ی تأثیر اختلافات مرزی ایران و عراق بر روابط ایران با شوروی.

- ادامه درگیری‌های شدید در مناطق مرزی قصرشیرین، نفت‌شهر و سومار؛ درگیری در منطقه تنگاب نو و عقداء و انهدام پاسگاه بانمیل عراق در نزدیکی مرز خسروی؛ تقویت و نقل‏‌وانتقال نیرو و زرهی عراق از مندلی به‌طرف تپه بازرگان؛ حملات توپخانه‌ای عراق به پاسگاه‏‌های سانواپا و بازرگان و روستاهای بخش سومار؛ ادامه‌ی درگیری‌ها در پاسگاه تلخاب و قطع ارتباط آن با گروهان سومار؛ دو عملیات پارتیزانی نیروهای خودی در منطقه خانقین و پاسگاه پله چفت عراق به‏‌تلافی تجاوزات مکرر عراق؛ آتشباری شدید عراق روی شهر قصرشیرین؛ گزارشی از تحرکات عراق و مهاجمان مسلح ضدانقلاب در منطقه سرپل ذهاب و نوار مرزی خان‌لیلی و نفت‌شهر؛ اعزام یک واحد ضدهوایی به غرب کشور.

- حملات ارتش عراق و مهاجمان مسلح وابسته به این رژیم در مناطق مرزی ایلام و مقاومت نیروهای خودی؛ وخامت اوضاع در پاسگاه‌های تابع گروه‌های صالح‌آباد و سقوط پاسگاه‌های انجیره و تپه شینو؛ آتشباری شدید عراق روی پاسگاه شوروشیرین؛ گزارش مرزبان مهران از وضعیت منطقه پاسگاه کانی‌سخت؛ درگیری میان نیروهای خودی و مهاجمان مسلح ضدانقلاب در منطقه بیات؛ عقب‌نشینی قوای عراق در منطقه‌ی سمیده براثر آتش توپخانه خودی؛ دستور فرمانده هنگ ایلام مبنی‌بر تقویت پاسگاه چیلات.

- هشدار لشکر92 زرهی اهواز درمورد قصد تجاوز عراق به ایران از طریق عماره ـ دو سلک ـ دزفول؛ حملات آتشباری عراق به پاسگاه‌های تابع هنگ سوسنگرد ازجمله فکه، رشیدیه، صفریه، دویرج و طاوسیه؛ تقاضای مکرر پاسگاه‌های تابع هنگ سوسنگرد و جبهه بستان برای پشتیبانی رزمی و هوایی؛ حرکت گروه رزمی "الله‌اکبر" به‏‌طرف پاسگاه سوبله؛ محرزدانستن امکان حمله هوایی عراق به سوسنگرد به‌ویژه مناطق پل فلزی و مخابرات شهر؛ ادامه‌ی درگیری‌های شدید در منطقه بستان و انهدام پاسگاه رشیدیه ایران؛ تقویت نیرو و واحدهای زرهی عراق در مقابل پاسگاه‌های خرابه و سوبله ایران و نیز در جبهه‌های بستان و سوسنگرد؛ انهدام پاسگاه‌های فکه، دویرج و رشیدیه عراق؛ حملات جنگنده‌های ایران به پاسگاه شیب و یونیت شرکت نفت عراق.

- اوضاع نسبتاً ناآرام در منطقه مرزی خرمشهر؛ وقوع یک درگیری نه‌چندان شدید میان مهاجمان عراقی و مدافعان ایرانی در پاسگاه خین؛ ایجاد خلل در امر دفاع از مرزهای منطقه براثر ناهماهنگی در اجرای دستورها یا صدور برخی دستورها بدون هماهنگی با مافوق؛ گزارشی درمورد تخلیه و عقب‌نشینی نیروهای پاسگاه خرمان.

- گزارش شنود نیروهای اطلاعاتی خودی از مکالمات ارتش عراق در مناطق درگیر غرب و جنوب‌غربی درمورد اتفاقات مرزی ایران و عراق.

- ادامه تحرکات عوامل داخلی وابسته به عراق در شهرهای مرزی خوزستان: آتش‌سوزی در 7 خط‌ لوله گاز و نفت پالایشگاه آبادان براثر انفجار بمب؛ گزارش رکن دوم ستاد مشترک ارتش درمورد فعالیت‌ جاسوسی عوامل ایرانی وابسته به عراق؛ اعلام حمایت مردم عرب بخش هویزه از امام خمینی و نیروهای سپاه وارتش.

- مهم‌ترین درگیری‌ها و حوادث غرب کشور: استقرار ستون اعزامی متشکل از نیروهای لشکر64 ارومیه، سپاه و ژاندارمری در نقاط مهم و حیاتی شهر مهاباد پس از درگیری‌های پراکنده؛ ادامه‌ی پیشروی ستون اعزامی از میاندوآب به مهاباد باوجود درگیری‌های پراکنده با مهاجمان ضدانقلاب؛ استقرار افراد مسلح ضدانقلاب بر سر راه ستون اعزامی به سردشت در سه‌راهی پیرانشهر؛ تصرف ارتفاعات زاگرس در سردشت توسط نیروهای خودی و سخنان استاندار کردستان در این باره؛ آغاز اولین عملیات پاک‏سازی در محور سقز ـ بوکان؛ ادامه‌ی تحرکات گروه‌های مسلح ضدانقلاب با حمایت رژیم عراق در نوسود، بوکان، و نقده. (ضمیمه دارد)

- تحرکات بی‌سابقه و وسیع گروه‌های مسلح معارض با نظام که حاکی‏‌از تلاش آنها برای درگیرکردن نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در چند جبهه است، گزارش خبرگزاری پارس در این‌باره؛ درگیری میان نیروهای خودی و مهاجمان ضدانقلاب در مناطق الله‌دره، اورامانات، رشکا، غلغله (از توابع جوانرود) و قصرشیرین؛ بسته‌شدن راه سقز به بانه به دلایل امنیتی؛ دستور مرکز فرماندهی سپاه مبنی‏‌بر بررسی شایعات اخیر درمورد اقدامات احمد مفتی‌زاده علیه دولت جمهوری اسلامی.

- انتشار متن مصاحبه‌ی تلویزیونی ناصر رکنی، افسر نیروی هوایی، درمورد توافق رسمی کودتاگران (سازمان نقاب) با سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در روزنامه جمهوری اسلامی؛ براساس این توافق مجاهدین خلق متعهد شدند در روز کودتا هیچ عملی که به ضرر کودتاگران باشد انجام ندهند و در مقابل بعد از پیروزی از آزادی سیاسی برخوردار شوند.

- آغاز رسیدگی به مسئله گروگان‌های امریکایی در جلسه‌ی علنی امروز صبح مجلس: مخالفت نمایندگان با بررسی این موضوع در یک جلسه غیرعلنی؛ پیگیری ماجرای گروگان‌های امریکایی با تشکیل یک کمیسیون ویژه در مجلس. (ضمیمه دارد)

- تکذیب وجود تماس‌های سری با ایالات متحده امریکا درمورد گروگان‌های امریکایی ازسوی صادق‌قطب‌زاده؛ مصاحبه‌ی قطب‌زاده با خبرگزاری فرانسه درباره‌ی راه‏‌حل مشکل گروگان‌های امریکایی؛ افزایش تحرکات و تبلیغات ضد امریکایی گروه‌های چپ به‌ویژه حزب توده، ازجمله انتشار مقاله‌ای در نشریه نامه مردم با عنوان "گروگان‌ها، مسئله امریکا نیستند؛ مسئله اصلی سرکوب انقلاب ایران است."

ارسال نظر






captcha
ارسال