فائزون|۲۵ شهریور ۱۳۶۲

کدخبر : 14553 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۴|۱۰:۰۰

تاریخ شمسی

25 شهریور 1362

تاریخ قمری

8 ذی‌الحجه 1403

تاریخ میلادی

16 سپتامبر 1983
 
خلاصه روز: 

- نخستین جلسه مشترک فرماندهان ارتش و سپاه در قرارگاه نجف برای بررسی عملیات والفجر5 در قرارگاه ظفر سرپل ‎ذهاب تشکیل و راجع به طرح مانور، سازمان رزم، خط حد یگان‎ها و پیشرفت امور قرارگاه نجف بحث و گفت‎وگو شد؛ مشکل نبود جاده به‌عنوان مهم‎ترین مشکل عملیات، لزوم استفاده بیشتر از هوانیروز را ایجاب می‎کند؛ در این نشست مسئولان قرارگاه‎های تاکتیکی نجف معرفی و مأموریت آنها نیز تعیین شد.

- بررسی میزان آمادگی یگان‎های شرکت‌کننده در عملیات والفجر4 در جلسه فرماندهان قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) و مقدم حمزه. در این جلسه درمورد تغییرات خطوط پدافندی دشمن در دهانه شیلر و میزان پیشرفت عملکرد واحدهای بهداری، زرهی، مهندسی، تدارکات، و نیز سازمان رزم و احداث سایت موشکی گفت‎وگو شد.

- انتقال نیروهای عراقی از منطقه صلاح‎الدین به سلیمانیه؛ انتقال 300 زیل، 120 تانک و حدود 150 نفر از سلیمانیه به سیدصادق و پنجوین؛ در حلبچه هم نیروهای دشمن به‌حال آماده‎باش درآمدند.

- جنگنده‎های عراقی سه ‎بار پیرانشهر را هدف حمله قرار دادند؛ ورود دو جنگنده دشمن به حریم هوایی مریوان؛ براثر شلیک مداوم توپ‎های عراق به سردشت یک نفر شهید و عده‎ای از اهالی مجروح شدند.

- تأیید خبر سقوط یک هواپیمای سوخوی22 و اسارت خلبان آن به‌دست نیروهای ایرانی در اطلاعیه امروز ارتش عراق.

- تداوم گلوله‌باران آبادان وخرمشهر؛ گزارش گردان مالک‌اشتر از گلوله‌باران مواضع پیاده، سنگر نفرات و سنگر دیده‌بانی توپخانه دشمن.

- در سومین مرحله از عملیات پاک‎سازی شهید بروجردی در حوالی کامیاران و روانسر، 40 تن از عناصر معاند کشته، تعدادی زخمی و 25 نفر دستگیر شدند؛ ادامه عملیات پاک‎سازی محور کامیاران - مریوان و کامیاران - روانسر؛ درگیری نیروهای خودی با افراد کومه‌له در مریوان و کشته‌شدن 15 تن از عناصر این گروه؛ در مهاباد نیروهای خودی در ده نقطه اقدام به ایجاد کمین کردند؛ درگیری عناصر مسلح ‌غیرقانونی و نیروهای خودی در سنقر؛ یک خودرو در منطقه تنگی‎سر به کمین ضدانقلاب افتاد و همه سرنشینان آن کشته یا زخمی شدند؛ ناکامی چته‎ها در حمله به تأسیسات شهر نقده.

- احمد سکوتوره رئیس کمیته صلح کشورهای اسلامی، از ایران و عراق درخواست کرد به جنگ پایان دهند؛ انتقاد ملک حسین از بی‎اعتنایی مقامات ایران به این درخواست؛ سازمانی موسوم به کمیته صلح برای خاور نزدیک در یک آگهی ایران را مسئول تداوم جنگ دانست.

- رئیس مجلس در سخنانی در جمع مردم زابل از نیروهای حزب‎الله و دلسوزان نظام دعوت کرد به مردم محروم سیستان و بلوچستان خدمت کنند؛ هاشمی رفسنجانی در چابهار نیز راجع به تکمیل منطقه اقتصادی - نظامی این شهر سخن گفت.

- آیت‎الله موسوی اردبیلی در خطبه‎های نمازجمعه تهران به تشریح تحولات اخیر جنگ و کمک‎های کشورهای غربی به عراق پرداخت؛ خطیب نمازجمعه همچنین به موضوع تحویل هواپیماهای سوپراتاندارد به عراق اشاره و اظهار کرد از این سوپراتانداردها کاری ساخته نیست.

 

 

 

 

 

 

 

- دیدار سرهنگ صیاد شیرازی و رؤسای دانشگاه‎ها با آیت‌الله منتظری.

- رهبر لیبی با اظهار تأسف از برگزاری مراسم برائت از مشرکین ادعا کرد برای لغو این مراسم با ایران توافق‎هایی به ‎عمل آمده بود؛ نخست‌وزیر ایران این اظهارات معمر قذافی را تکذیب کرد؛ آیت‎الله موسوی اردبیلی هم در خطبه‎های نمازجمعه تهران این ادعا را کذب محض خواند؛ رادیو اسرائیل به بررسی موضع ضدایرانی قذافی پرداخت.

- انعکاس خبر تحویل قریب‌الوقوع هواپیماهای سوپراتاندارد فرانسه به عراق و واکنش مقامات ایران به این موضوع در رسانه‌های جمعی؛ انگلیس و دیگر متحدان غربی فرانسه این اقدام فرانسه را باعث گسترش جنگ دانسته و از این کشور درخواست کردند در تصمیم خود تجدیدنظر کند.

- برتری نیروهای مسلمان در درگیری‎های داخلی لبنان؛ بی‌نتیجه ماندن تلاش‌های فرستادگان ویژه امریکا و عربستان در لبنان؛ برگزاری گردهمایی با حضور وزرا و نمایندگان شیعه پارلمان لبنان در بیروت و مخالفت با طرح تقسیم لبنان؛ آیت‎الله موسوی اردبیلی در خطبه‎های نمازجمعه حرکت مسلمانان لبنان را ملهم از انقلاب ایران دانست؛ آیت‎الله مشکینی خطیب نمازجمعه قم درگیری‎های دنیای اسلام در افغانستان و لبنان را جنگ اسلام با کفر توصیف کرد.

ارسال نظر






captcha
ارسال