فائزون|۲۴ شهریور ۱۳۶۲

کدخبر : 14547 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲|۱۲:۵۲

تاریخ شمسی

24 شهریور 1362

تاریخ قمری

7 ذی‌الحجه 1403

تاریخ میلادی

15 سپتامبر 1983
 
خلاصه روز: 

- فرماندهان ارتش و سپاه با برگزاری جلسه‌ای در مریوان راجع به سازمان رزم قرارگاه‎ها و ادغام نیروهای فعال در عملیات والفجر4 بحث و گفت‎وگو کردند؛ اعتراض فرمانده قرارگاه مقدم حمزه از افشای برخی جزئیات مربوط به عملیات در اطلاعیه‎های ستاد مشترک ارتش؛ در این جلسه درمورد خط حد یگان‌ها، تعداد قرارگاه‌ها و ادغام نیروها توافق و سازمان رزم قرارگاه‎های فرعی تحت امر قرارگاه مقدم حمزه معیّن شد.

- گزارش نوبه‌ای - اطلاعاتی نیروهای خودی از اقدامات ارتش عراق در محدوده عملیاتی دهانه شیلر؛ عقب‎نشینی ارتش از ارتفاعات شمال رودخانه شیلر به ارتفاعات جنوبی رودخانه؛ انتقال ماشین‎آلات نظامی از دیگر جبهه‎ها به‌سمت منطقه جنوب شیلر و پنجوین؛ ترکیب و گسترش نیروهای عراق در منطقه بانه و مریوان. گزارش‎ها حاکی‌از هوشیاری کامل عراق درخصوص حمله احتمالی ایران در دهانه شیلر است.

- حمله 5 جنگنده عراقی به پادگان پیرانشهر بیش از 70 زخمی برجای گذاشت؛ شهادت 3 نفر براثر در بمباران مریوان؛ ناکامی حمله جنگنده‎های عراقی به سقز براثر آتش پدافند تیپ2.

- سرنگونی یک هواپیمای عراقی از نوع سوخوی22 در حوالی سنندج با آتش پدافند هوایی ارتش و دستگیری خلبان آن.

 

 

 

 

 

 

- گزارش شنود مأمور قرارگاه خاتم‎الانبیا(ص) درباره حمله یک گروه 45 نفری از بارزانی‎ها به یک گردان از تیپ 504 پیاده مستقل عراق. ارتش عراق صبح امروز با استفاده از 3 بالگرد و گردان یکم تیپ424 پیاده به این مسئله خاتمه داد.

- در درگیری‎های امروز نیروهای خودی با عناصر ضدانقلاب در سردشت، کوخان بانه، تلنگان کامیاران، تنگه قوچعلی باختران، جانداران مهاباد و بالو از توابع ارومیه تلفاتی به دو طرف وارد آمد؛ دستگیری یکی از چته‎های حزب دمکرات در اشنویه؛ تصمیم عناصر ضدانقلاب برای حمله به شهر بوکان در روز قبل یا بعد از عید قربان؛ ورود 60 نفر از عناصر حزب دمکرات و کومه‎له به مهاباد به‎منظور حمله به پایگاه‎ها و تأسیسات شهر.

- بروز اختلاف بین سازمان مجاهدین خلق (منافقین) و حزب دمکرات با گروه کومه‎له.

- عملیات نیروهای سپاه و بسیج در جنگل‎های هشتپر گیلان علیه بقایای سازمان مجاهدین خلق (منافقین)؛ در این عملیات 15 نفر از اعضای سازمان کشته، 2 نفر دستگیر و عده‎ای هم فراری شدند؛ گزارش ستاد مرکزی سپاه درباره تجدید حیات سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در یکی از شهرها با هدف ترور مقامات و مسئولان کشور.

- سران جمهوری اسلامی تحویل هواپیماهای سوپراتاندارد به عراق را در روند جنگ و عزم مردم و مسئولان بی‎تأثیر دانستند؛ رئیس‎جمهور دراین‌باره اظهار کرد که ما دربرابر قدرت‎های بزرگ مرعوب نمی‎شویم؛ رئیس مجلس شورای اسلامی گفت که تحویل این هواپیماها بیشتر جنبه روانی دارد، اما همان‎گونه‌که موشک‎های شوروی کمکی به عراق نکرد، این هواپیماها هم کاری از پیش نخواهند برد؛ نخست‌وزیر اقدام فرانسه را به‎مثابه تجاوز فرانسه علیه ایران تعبیر کرد؛ به گفته رادیو لندن، واگذاری این هواپیماها باعث گسترش دامنه ‎جنگ خواهد شد.

- سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به استان‎های کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان. شرکت در مراسم صبحگاه لشکر88 زرهی زاهدان، دیدار با روحانیون سنی و شیعه و مردم زاهدان از برنامه‌های این سفر بود؛ رادیو اسرائیل دلیل سفر هاشمی به این استان را ناآرامی‎های استان و بررسی آمادگی لشکر88 برای مقابله با حملات عراق به جنوب کشور بیان کرد.

- مسئولان سپاه در جلسه‎ای راجع به چگونگی سازماندهی و اجرای طرح‎های "لبیک یا خمینی" و "مانور آزادی قدس" بحث و گفت‎وگو کردند.

- سازمان مجاهدین خلق (منافقین) با انتشار اطلاعیه‎ای در پاریس طرح "لبیک یا خمینی" را نوعی اجبار به شرکت در جنگ تعبیر کرد.

- وزیر امور خارجه ایران پس از پایان سفرش به چین، عازم بنگلادش (میزبان اجلاس آتی کنفرانس اسلامی) شد و با رئیس‎جمهور و برخی وزرای این کشور دیدار و درباره روابط دوجانبه در زمینه‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی، اوضاع غرب آسیا، لبنان و فلسطین مذاکره کرد.

- توضیحات رئیس سازمان برنامه‌وبودجه درمورد سهمیه‎بندی کالاهای اساسی، عملکرد دولت، وضعیت اقتصادی کشور، برخورد با محتکران و تأثیر جنگ بر اقتصاد.

- گزارش رادیو اسرائیل از سخنان وزیر امور خارجه کویت درباره رایزنی‎های انجام‎شده برای آشتی عراق و سوریه؛ روزنامه الانباء (چاپ کویت) در مقاله‎ای درباره حل اختلافات دو کشور ابراز امیدواری کرد.

ارسال نظر






captcha
ارسال