فائزون|۲۳ شهریور ۱۳۶۱

کدخبر : 14543 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲|۱۲:۳۷

تاریخ شمسی

23 شهریور 1361

تاریخ قمری

25 ذی‌القعده 1402

تاریخ میلادی

14 سپتامبر 1982
 
خلاصه روز: 

- ادامه حملات عراق به مناطق مسکونی و پایانه‌های نفتی ایران، 6 مجروح در گلوله‌باران آبادان؛ ناکامی عراق در حمله‌ی هوایی به جزیره‌ی خارک.

- گزارش نشریه‌ی میدل ایست و روزنامه کیهان از نقش فرانسه در فعال شدن عراق در حمله به مناطق نفتی ایران؛ کمک‌های نظامی آلمان به عراق و اعتراض مخالفان تجارت اسلحه در آلمان به این امر.

- نیروی دریایی ایران اجازه‌ی خروج کشتی‌هایی را که به‌دلیل تهدید هواپیماهای عراقی در بندر امام‌خمینی متوقف شده بودند، از این بندر صادر کرد؛ گزارش تایمز مالی از تصمیم ایران برای بیمه کردن کشتی‌های عازم جزیره‌ی خارک.

- گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی از وضعیت بارگیری و صدور نفت از جزیره‌ی خارک؛ گزارش خبرگزاری فرانس پرس به نقل از منابع بیمه‌ی لویدز دربارۀ سفر کشتی‌ها به بندرهای ایران باوجود تهدیدهای عراق و واکنش عراق به تصمیم ایران برای بیمه کردن کشتی‌ها.

- گفت‌وگوی اختصاصی خبرگزاری جمهوری اسلامی با رئیس پلیس تهران درباره‌ی ترورها و انفجارهای اخیر تهران.

- در ادامه‌ی اقدامات تروریستی سازمان مجاهدین خلق در تهران و درگیری با نیروهای امنیتی ایران 2 نفر زخمی شدند، 3 تروریست دستگیر شدند و یک تروریست خودکشی کرد؛ دستگیری 50 تن از افراد فعال مجاهدین خلق و پیکار در رامهرمز.

- دیدار دادستان انقلاب و عده‌ای از مسئولان دادگستری با رئیس‌جمهور، اصلاح مجرمان و بازگرداندن آنها به جامعه، فراهم کردن امکان توبه‌ی افراد گناهکار، تفاوت در کیفر افراد گمراه و سردمدار و قاطعیت در اجرای حکم افراد از مهم‌ترین محورهای سخنان رئیس‌جمهور بود.

- رئیس مجلس در دیدار با سفیر ژاپن در تهران، امکان استفاده‌ی ایران از خلیج‌فارس را شرط برقراری امنیت در خلیج‌‌فارس دانست، سفیر ژاپن نیز خواستار استقرار صلح و خاتمه‌ی جنگ شد؛ خبرگزاری فرانسه دلیل این دیدار را کسب مجوز برای عبور آزاد کشتی‌های ژاپنی از تنگه هرمز اعلام کرد.

- جلسه‌ی شورای عالی بازسازی مناطق جنگی با حضور نخست‌وزیر، وزیر کشور، نمایندگان امام در بنیاد مسکن و جهاد سازندگی و اعضای شورای مرکزی جهاد سازندگی و تصویب آئین‌نامه‌ی شرکت جهاد در بازسازی روستاهای جنگ‌زده.

- گزارش نشریه‌ی "میدل ایست کارنتس" درباره تأثیر جنگ ایران و عراق بر موقعیت فلسطینی‌ها در خاورمیانه.

- مصاحبه‌ی وزیر اطلاعات سوریه هنگام ترک تهران، محال بودن امکان نزدیکی سوریه و عراق، تشریح دیدار صدام و حافظ اسد، روابط ایران و سوریه، به رسمیت شناختن تلویحی اسرائیل در کنفرانس فاس و مواضع متفاوت جبهه‌ی پایداری درباره‌ی کنفرانس فاس مهم‌ترین موضوعات این مصاحبه بود؛ با وجود سخنان وزیر اطلاعات سوریه، رادیو بی.‌بی.‌سی از سردی روابط سیاسی میان ایران و سوریه خبر داد.

- دبیرکل سازمان ملل در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه از احتمال تلاش‌های جدید سازمان ملل برای پایان دادن به جنگ عراق علیه ایران خبر داد؛ گزارش خبرگزاری رویتر از واکنش نمایندگان ایران در کنفرانس بین‌المجالس دربرابر تلاش جدید عراق برای صلح.

- مقاله‌ی نشریه‌ی "فارین ریپورت" درباره‌ی وضعیت اجتماعی، اقتصادی و سیاست خارجی عراق.

- بررسی تأثیر جنگ عراق علیه ایران بر بازار نفت و معادلات کنونی بازار نفت در نشریه‌ی مسلم مدیا چاپ پاکستان.

- نشست مطبوعاتی دکتر حامد الگار استاد دانشگاه برکلی امریکا در پایان سفر چندروزه به ایران، دلیل وقوع جنگ عراق علیه ایران، بازدید از جبهه‌ها، مقایسه وضعیت فعلی ایران با سفر قبل، رهبری امام، انفجار خیابان خیام، کنفرانس فاس و... مهم‌ترین محورهای این مصاحبه بود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- انفجار دفتر حزب کتائب (فالانژها) در شرق بیروت درحالی‌که بسیاری از فالانژیست‌ها از جمله بشیر جُمیَّل رهبر این حزب و رئیس‌جمهور جدید لبنان داخل ساختمان بودند و احتمال کشته شدن وی.

- اخراج 21 تن از حجاج ایرانی از عربستان به‌دلیل تجمع 4 روز پیش در مدینه.

ارسال نظر






captcha
ارسال