فائزون|۲۲ شهریور ۱۳۶۲

کدخبر : 14529 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲|۱۲:۰۴

تاریخ شمسی

22 شهریور 1362

تاریخ قمری

5 ذی‌الحجه 1403

تاریخ میلادی

13 سپتامبر 1983
 
خلاصه روز: 

- جلسه فرماندهان قرارگاه‌های خاتم‌الانبیا(ص) و نجف در گیلان‌غرب برای تعیین زمان اجرای عملیات والفجر5.

کمبود نیرو، نبود عقبه، اتکا به یک جاده، محدودیت زمان و تضمین پوشش هوایی از مهم‌ترین مشکلاتی بود که به آن اشاره شد؛ بررسی وضعیت نهایی قرارگاه نجف و تعیین زمان عملیات والفجر5 در جلسه فرماندهان ارشد سپاه و ارتش. در این جلسه سازمان رزم قرارگاه نجف تعیین و مقرر شد برای غافلگیری دشمن عملیات فریبی هم‌زمان با عملیات والفجر5 اجرا شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- فرماندهان قرارگاه‌های خاتم‌الانبیا(ص) و مقدم حمزه در جلسه‌ای به بررسی تحرکات دشمن در خطوط پدافندی منطقه عملیاتی والفجر4 پرداختند. برخی فرماندهان خواستار رعایت بیشتر مسائل حفاظتی درخصوص عملیات والفجر4 شدند.

- امروز شهر مریوان به‌ویژه پادگان شهر سه بار مورد حمله جنگنده‌های عراقی قرار گرفت؛ قرارگاه حمزه ضمن اعلام خسارات ناشی‌از این حملات، پدافند هوایی منطقه را ضعیف دانست.

- اقدام هواپیماهای عراقی به پخش اعلامیه‌هایی در سردشت و تحریک مردم به قیام علیه نیروهای خودی؛ دولت عراق به ضدانقلاب و اهالی بانه، مریوان و سردشت اعلام کرده است که تا روز 25 شهریور شهرها را تخلیه کنند.

- در عملیات پاک‌سازی در روستاهای اشنویه 4 نفر از چته‌های حزب دمکرات کشته، 3 نفر دستگیر و عده‌ای هم زخمی شدند؛ در عملیات پاک‌سازی در محور بانه - سردشت، کلیه ارتفاعات منطقه به‌ تصرف نیروهای خودی درآمد.

- درگیری‌های امروز نیروهای خودی با ضدانقلاب در مناطق غرب و شمال‌غرب کشور چندین شهید یا زخمی برجای گذاشت؛ تجمع گروهی از عناصر مسلح غیرقانونی در کوه‌های اطراف جاده بوکان - مهاباد برای حمله به بوکان؛ ورود حدود 60 نفر از اعضای حزب دمکرات و کومه‌له به مهاباد.

- دیدار عزالدین حسینی و برخی از سران حزب دمکرات کردستان ایران با یکی از معاونان صدام در قصبه زمقس در نزدیکی طویله؛ حدود 20 وانت اسلحه برای تحویل به سران اکراد آماده شد.

- باتوجه‌به بمباران‌های مکرر مریوان و بروز مشکلات امنیتی و معیشتی، برخی ارگان‌ها درصدد رفع مشکلات اهالی شهر برآمده تا از خروج بی‌رویه ساکنان این شهر جلوگیری کنند.

- هلاکت پنج نفر از مقامات سیاسی و نظامی محلی دولت عراق به‌دست معارضین عراقی.

- سخنان رئیس‌جمهور در مراسم پایانی سی‌وسومین دوره آموزشی سپاه منطقه 10 تهران، راجع به ضرورت تشکیل سپاه، رسالت اصلی سپاه و ادامه جنگ.

- در جلسه‌ای با حضور فرمانده کل سپاه و فرمانده سپاه منطقه 8 و برخی مسئولان استان‌های خوزستان و لرستان راجع به طرح لبیک یا خمینی، کیفیت اعزام نیرو و عوامل مؤثر در نوسانات جذب نیرو بحث و گفت‌وگو شد؛ سخنان فرمانده کل سپاه در حاشیه برگزاری گردهمایی دوروزه "طرح لبیک یا خمینی" و سازماندهی ارتش بیست‌ میلیونی.

- درپی نام‌گذاری روز آخر هفته جنگ به‌عنوان روز "نبرد اقتصادی علیه کفر جهانی"، وزرا و مسئولان وزارتخانه‌های کشاورزی، صنایع، معادن و فلزات، صنایع سنگین و کار پیامی خطاب به کشاورزان، کارگران، صنعتگران و مدیران واحدهای صنعتی صادر کردند.

- توافق راجع به کلیات پیش‌نویس قرارداد فرهنگی، علمی و فنی دو کشور در دیدار وزیر امور خارجه ایران با وزیر علوم چین؛ ولایتی از مجتمع اسلامی چین بازدید و با مسئولان این مرکز گفت‌وگو کرد؛ ملاقات با وزیر اقتصاد و روابط تجارت خارجی چین دیگر برنامه وزیر امور خارجه بود.

- برگزاری مراسم برائت از مشرکین با حضور حدود یک‌صد هزار نفر از حجاج ایرانی در محاصره مأموران امنیتی و پلیس عربستان. در این مراسم بین حجاج و پلیس درگیری‌هایی روی داد؛ سرپرست حجاج ایرانی درخواست ملاقات معاون استاندار مکه را رد کرد.

- پس از قوت‌گرفتن اخبار مربوط به نزدیک‌شدن زمان تحویل هواپیماهای سوپراتاندارد فرانسه به عراق، رسانه‌های بین‌المللی از نگرانی کشورهای دیگر به‌خصوص امریکا، انگلیس و کشورهای حوزه خلیج‌فارس از تأثیر این اقدام در گسترش دامنه جنگ خبر دادند.

- صدام حسین در سخنانی در هفتمین اجلاس شورای متحده سندیکاهای کارگران عراق، ایران را مسئول آغاز و تداوم جنگ دانست و از تلاش کشورش برای برقراری صلح سخن گفت؛ وی در سخنانی در جمع اهداکنندگان پول و طلا بارزانی‌ها را به خیانت متهم کرد و مدعی شد ایران در تأمین نیروی انسانی در جبهه‌ها دچار مشکل شده است.

- نماینده عراق در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به دبیرکل سازمان مزبور مدعی دخالت ایران در امور داخلی عراق شد وضمن تکذیب حمله عراق به مناطق مسکونی، نگرش عراق به صلح را مثبت و فعالانه توصیف کرد، در این نامه ایران به بدرفتاری با اسرای جنگی و نقض حقوق بشر متهم شده است.

- دیدار رئیس‌جمهور گینه با دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی و گفت‌وگو راجع به تحولات جنگ ایران و عراق و تلاش‌های انجام‌شده برای برقراری صلح؛ وزیر مشاور در امور خارجه هند از تلاش گسترده هند به‌عنوان رئیس جنبش عدم‌تعهد برای پایان‌‌دادن به جنگ ایران و عراق خبر داد؛ دبیرکل جامعه عرب نیز در تونس با وزیر امور خارجه ترکیه دیدار و راجع به جنگ ایران و عراق با وی مذاکره کرد؛ وزیر امور خارجه کویت فردا با رهبران سوریه ملاقات و درباره بحران لبنان و جنگ ایران و عراق گفت‌وگو خواهد کرد.

- با پایان سفر سه‌روزه وزیر امور خارجه برزیل به عراق رسانه‌های بین‌المللی به تحلیل محتوا و نتایج مذاکرات وی با مقامات عراقی پرداختند؛ رادیو اسرائیل بر توافقات تسلیحاتی و مالی طرفین تأکید کرد؛ رادیو بغداد هم مذاکرات انجام‌شده در زمینه‌های روابط بازرگانی و فنی دو کشور را بسیار مثبت و موفقیت‌آمیز توصیف کرد.

ارسال نظر






captcha
ارسال