فائزون|۲۱ شهریور ۱۳۵۹

کدخبر : 14517 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲|۱۱:۰۹

تاریخ شمسی

21 شهریور 1359

تاریخ قمری

2 ذی‌القعده 1400

تاریخ میلادی

12 سپتامبر 1980
 
خلاصه روز: 

- شدیدترین نبرد امروز در طول هشت روز گذشته، به‌خصوص با حمله‌های گسترده نیروهای بعثی به نقاط مختلف ایلام، نفت‏‌شهر و مهران غرب و وسعت‏‌یافتن نبرد در این مناطق و اشغال بخش‌هایی از خاک ایرات توسط نیروهای عراقی؛ گزارش استاندار ایلام در مورد نبردهای امروز در این منطقه.

- یکی از شدیدترین نبردهای خونین در طول امروز در منطقه عمومی قصرشیرین و نفت‌شهر و دفاع نیروهای مدافع ایرانی در نبردی نابرابر؛ شدت‏‌یافتن این درگیری‌ها در بعدازظهر امروز و آتشباری سنگین ارتش عراق روی پاسگاه‌های گروهان سومار ازجمله پاسگاه‌های نفت‏‌شهر، گیسکه، سلمان‌کشته، سه‌تپان، سانواپا، چقاشیرگه، کانی‌شیخ، تلخاب و بازرگان؛ محاصره پاسگاه بازرگان تابع گروهان سومار از سه طرف و انهدام کامل این پاسگاه توسط عراق.

- وضعیت نابهنجار مردم به‌خصوص زن‌ها، بچه‌ها و افراد مسن به‏‌دلیل نبردهای خونین چند روز گذشته در نوار مرزی غرب کشور که با آتشباری و بمباران‌های وسیع ارتش عراق روی مناطق مسکونی و تأسیسات شهری همراه بوده است: آواره‏‌شدن مردم شهرهای قصرشیرین، خسروی، مهران و دهلران و مهاجرت نیمی از آنها به منطقه اسلام‌آباد غرب؛ ادامه کمک‌های امدادی به مناطق جنگی.

- ادامه تحرکات وسیع ارتش عراق و استقرار و تجهیز و تقویت نیروها در مناطق همجوار قصرشیرین، خسروی، ایلام، مهران و دهلران.

- واکنش مقامات رسمی عراق و مطبوعات این کشور درباره درگیری‌های هشت روز گذشته در مناطق مرزی کرمانشاه و ایلام میان قوای ایران و عراق و اقدام عراق در تصرف بخش‌هایی از خاک ایران، که قابل‏‌تأمل و حاکی‏‌از تاکیدهای مکرر مقامات عراقی بر آغاز تهاجم ازسوی این کشور است.

- حمله آتشباری عراق از سه طرف به پاسگاه‌های مؤمنی، خین و حدود در مرز خرمشهر و درگیری ده‏‌ساعته بین طرفین و اعتراض رسمی مرزبان درجه یک خرمشهر به همتای بصری خود درباره این حمله و تحرکات اخیر عراق در منطقه؛ حمله آتشباری و تیراندازی عراقی‌ها به‌سوی پاسگاه‌های دویرج و طاوسیه برای دومین روز متوالی در منطقه مرزی بستان؛ تجاوز هوایی مکرر به حریم فضایی آبادان و خرمشهر؛ پخش پارازیت ازسوی عراق بر روی صدای جمهوری اسلامی ایران در خرمشهر و آبادان؛ ادامه و تشدید تحرکات عراق در مرزهای بستان، آبادان و خرمشهر.

- تمهیدات مقامات استان خوزستان برای مقابله با تجاوزات عراق باتوجه‏‌به درگیری‌های دیروز و امروز در برخی مناطق مرزی استان، ازجمله: پخش برنامه ویژه مقابله با حملات هوایی دشمن و آشنایی مردم با آژیر خطر هنگام حمله هوایی در شهر اهواز، دستورالعمل استانداری خوزستان به شرکت ملی نفت و مناطق نفت‏‌خیز جنوب و نیز فرمانداری خرمشهر برای در اختیار قراردادن امکانات و خدمات به ارتش و سپاه؛ مشکل اصلی سپاه در خوزستان ازنظر تجهیزات و ادوات جنگی.

- ادامه درگیری‌های سخت و خونین در مناطق مختلف کردنشین: وقوع شدیدترین درگیری‌ها در محور بانه ـ سردشت، ادامه محاصره نیروهای خودی از نیمه‌شب گذشته و واردشدن تلفات سنگین به نیروهای خودی ازجمله شهادت 15 نفر و مجروح‏‌شدن 144 نفر از نیروهای مرکب ستون اعزامی از بانه به‌سوی سردشت؛ آتشباری مهاجمان به شهر پاوه؛ حمله مهاجمان مسلح به گروه گشتی در شهر سنندج و شهادت دو پیشمرگ مسلمان کرد؛ چشمگیربودن و تشدید تحرکات گروه‌های سیاسی مخالف نظام در مناطق کردنشین، به‌خصوص در استان آذربایجان‏‌غربی.

- پیام سازمان چریک‌های فدایی خلق (اقلیت) به مناسبت کشته‏‌شدن دو تن از فرماندهان این سازمان که در درگیری‌های چند روز گذشته در محور بانه ـ سردشت به‏‌دست رزمندگان انقلاب کشته شدند.

- سخنان محمدعلی رجایی، نخست‏‌وزیر، در مراسم سالگرد رحلت آیت‌الله طالقانی: تقسیم گروه‌های سیاسی داخلی کشور به چهار دسته و بیان مواضع دولت در برخورد با آنها.

- برگزاری نمازجمعه این هفته تهران در بهشت زهرا و در کنار مزار آیت‌الله طالقانی و گزارش مبسوط خبرگزاری پارس درباره این مراسم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- پیام مبسوط و مفصل امام خمینی به زائران بیت‌الله الحرام در آستانه ورود به موسم برگزاری گردهمایی عظیم جهان اسلام که در این پیام به مسائل معتنابه جهان اسلام ازجمله حمله عراق به مرزهای ایران، حمله شوروی به افغانستان و حملات اسرائیل به فلسطین و لبنان پرداخته شده است.

- ابراز نگرانی مقامات رسمی و رسانه‌های امریکا درباره آزادی قریب‌الوقوع گروگان‌های امریکایی باتوجه‏‌به وضعیت داخلی ایران، به‌خصوص بالاگرفتن اختلافات میان دو جناح رقیب حاکم بر نظام جمهوری اسلامی ایران؛ سخنان دبیرکل سازمان ملل و اظهار ناامیدی وی از آزادی زودهنگام گروگان‌ها.

- وقوع یک کودتای نظامی در ترکیه به رهبری یک ژنرال چهار ستاره به نام کنان اورن، بازداشت 118 تن از مقامات سیاسی و رهبران دولت ترکیه و اعلام حکومت نظامی در اغلب شهرهای این کشور.

ارسال نظر






captcha
ارسال