فائزون|۲۱ شهریور ۱۳۶۲

کدخبر : 14512 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲|۱۰:۵۵

تاریخ شمسی

21 شهریور 1362

تاریخ قمری

4 ذی‌الحجه 1403

تاریخ میلادی

12 سپتامبر 1983
 
خلاصه روز: 

- تهیه و تنظیم طرح مانور عملیات والفجر5 در جلسه فرماندهان قرارگاه نجف در گیلان‌غرب. طبق این طرح منطقه عملیات به سه هدف امیر، خاتم و قائم تقسیم‌بندی شد.

- درپی ابلاغ عملیات والفجر5 (منطقه دربندیخان) فرماندهان قرارگاه نجف و لشکرهای تحت امر برای بررسی مانور، سازمان رزم و شناسایی‌های منطقه عملیات مزبور جلسه‌ای تشکیل دادند؛ به‌علت تأکید برخی فرماندهان بر استفاده صحیح از نیروی احتیاط و لزوم تمرکز بر روی جزئیات، مقرر شد که تعداد قرارگاه‌ها مجدداً مورد بررسی قرار گیرد.

- باتوجه‌به عقب‌نشینی ارتش عراق در دشت شیلر، مسئول اطلاعات - عملیات قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) در نامه‌ای به فرماندهی این قرارگاه از وضعیت مناطق تخلیه‌شده بانه گزارش داد؛ تأکید فرمانده قرارگاه مقدم حمزه، بر تعجیل عملیات یگان‌های 14 امام حسین(ع) و 44 قمر بنی‌هاشم(ع) پیش از تخلیه کامل سورن و پنجوین.

- تحکیم مواضع و تقویت استعداد رزمی دشمن در محدوده مناطق عملیاتی والفجر2 (حاج‌عمران) والفجر4 (دهانه شیلر) به‌منظور جلوگیری از تداوم اجرای عملیات‌های والفجر؛ حمله به پایگاه‌های ایران در مناطق کال‌وی‌الیون و ارتفاعات رستم عالیان، هدف عراق از تجهیز نیروهای خود در اطراف شهر قلعه‌دیزه عنوان شد.

- بررسی امکان اجرای عملیات روی اسکله‌های البکر و العمیه در جلسه فرماندهان سپاه و ارتش در قرارگاه نوح نبی(ع) بوشهر؛ فرماندهان نیروی دریایی به بهانه کمبود نیرو، ضعف در اجرای عملیات و نگرانی از پیش‌دستی سپاه در اجرای عملیات، رغبتی به اجرای این عملیات‌ها نداشتند.

 

 

 

 

 

 

 

- تخریب بیش از 50 ساختمان در حملات هوایی جنگنده‌های عراقی به مریوان؛ براثر شلیک 6 راکت توسط جنگنده‌های عراقی به اطراف شهر پیرانهشر 6 نفر شهید و عده زیادی زخمی شدند و بیش از یک‌صد رأس دام تلف و بخشی از زمین‌های کشاورزی هم تخریب شد؛ در گلوله‌باران سردشت 3 تن از نیروهای جهاد به شهادت رسیدند؛ روز گذشته هم مریوان هدف حملات توپخانه‌ای عراق قرار گرفت.

- حمله هواپیماهای عراقی به یک کاروان از کشتی‌های تجاری ایران که از بندر بوشهر به‌سمت بندر امام خمینی در حرکت بود.

- تداوم درگیری‌ها و تبادل آتش در جبهه‌های میانی و جنوبی؛ حمله نیروهای کمیته انقلاب اسلامی آبادان به متجاوزان عراقی در جبهه اروندرود.

- درپی بمباران‌های متعدد مریوان، رئیس‌جمهور هیئت ویژه‌ای را به ریاست حجت‌الاسلام دعاگو برای بررسی مسائل و مشکلات کردستان و به‌ویژه مریوان به منطقه اعزام کرد.

- دستگیری یکی از کادرهای تشکیلاتی محال نالوس به‌همراه 4 نفر دیگر با تلاش سپاه اشنویه؛ درگیری نیروهای خودی با عوامل مسلح غیرقانونی؛ در حوالی سلماس، ارومیه و خوی عناصر ضدانقلاب یک سرباز را در محور مهاباد - میاندوآب ربوده و به شهادت رساندند.

- فرمانده نیروی زمینی ارتش در مصاحبه با روزنامه اطلاعات راجع به بمباران مریوان، عملیات‌های پاک‌سازی مناطق کردنشین و سفر رئیس‌جمهوری به آذربایجان‌‌شرقی سخن گفت.

- تشریح برنامه‌های سومین سالگرد تجاوز عراق به خاک ایران توسط مسئول ستاد تبلیغات جنگ.

- علی‌اکبر ولایتی وزیر امور خارجه، در اولین روز سفر به چین با مقامات این کشور درمورد مسائل سیاسی و اقتصادی مذاکره کرد؛ خبرگزاری رویتر و رادیو امریکا در تفسیر این مذاکرات به مناسبات دو کشور و موضع چین در جنگ ایران و عراق اشاره کردند.

- رئیس دیوان‌عالی کشور در اجتماع قضات، رؤسای دادگاه‌ها و مستشاران دیوان‌عالی خواستار برخورد قاطع دستگاه قضا با محتکران شد؛ سخنان استاندار گیلان راجع به وضع مقررات جدید درباره میزان خروج برنج از استان.

- وزیر امور خارجه برزیل در ادامه سفر خود به عراق با صدام حسین دیدار و پیام کتبی رئیس‌جمهور برزیل را تسلیم وی کرد.

- موافقت صندوق کمک عرب با پرداخت وام 85 میلیون دلاری به عراق.

- رادیو اسرائیل خسارات آتش‌سوزی خط لوله انتقال نفت عراق در ترکیه را ازبین‌رفتن 70 هزار بشکه نفت، تخریب 19 منزل مسکونی و یک مسجد برآورد کرد.

- مقاله روزنامه میدل ایست تایمز (چاپ قبرس) راجع به جنگ ایران و عراق، تهدید ایران به بستن تنگه هرمز، تحویل هواپیماهای سوپر اتاندارد به عراق، اقدامات دیپلماتیک اخیر عراق و تداوم جنگ.

- مصاحبه خبرگزاری فرانسه با دادستان دادگاه انقلاب مرکز راجع به محاکمه اعضای حزب توده؛ میدل ایست اکونومیک دایجست به تأثیر محاکمه اعضای حزب توده بر روابط ایران و شوروی پرداخت.

- فرماندهی ارتش لبنان در بیانیه‌ای مدعی حضور نیروهای ایرانی در جنگ داخلی لبنان شد. سفارت ایران در بیروت با انتشار اطلاعیه‌ای این موضوع را تکذیب کرد؛ ورود دوهزار تفنگ‌دار امریکایی به آب‌های لبنان؛ معاون فرماندهی سازمان الفتح از حمایت فلسطینیان از وطن‌پرستان لبنانی درصورت افزایش ملاحظات امریکا و رژیم صهیونیستی در لبنان خبر داد؛ سوریه تهدید کرد درصورت وقوع جنگ تمام‌عیار در لبنان از شوروی تقاضای کمک خواهد کرد.

ارسال نظر






captcha
ارسال