فائزون|۲۰ شهریور ۱۳۵۹

کدخبر : 14505 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲|۱۰:۱۳

تاریخ شمسی

20 شهریور 1359

تاریخ قمری

1 ذی‌القعده 1400

تاریخ میلادی

11 سپتامبر 1980
 
خلاصه روز: 

- تشدید نبردهای زمینی و هوایی در منطقه مرزی حساس خان‌لیلی میان قوای نظامی ایران و عراق؛ درگیری در منطقه نفت‌شهر، پاسگاه سانواپا تابع گروهان سومار و سپس گسترش آن در کلیه پاسگاه‌های مرزی گروهان سومار؛ تقویت زرهی عراق در ارتفاعات زینل‌کش و پاسگاه تنگاب‏‌کهنه مقابل منطقه خسروی ایران؛ وقوع درگیری شدید بین نیروهای عراق و برادران پاسدار مستقر در پاسگاه‌های دارخور، قلعه‌سفید و برارعزیز که این درگیری تا ساعت 3 نیمه‌شب ادامه داشت و تلفات سنگینی به دشمن وارد شد.

- ادامه نبردهای پرشدت و خونین در مرزهای استان ایلام: تقویت بیشتر مواضع و استحکامات عراق در منطقه مهران در خط مرز مهران و میمک ـ صالح‌آباد و افزایش احتمال یورش به پاسگاه‌های مرزی ایران؛ نقل‏‌وانتقال نیروهای عراقی و پیشروی به‏‌سوی پاسگاه انجیره ایران در منطقه صالح‌آباد؛ حملات هوایی عراق به پاسگاه نی‌خزر و نیز پیشروی دشمن در خارج پاسگاه‌های شوروشیرین، هلاله و انجیره و احتمال سقوط پاسگاه‌های ایران؛ مقاومت 24 ساعته نیروهای ایرانی مستقر در پاسگاه تلخاب (تابع گروهان سومار) دربرابر حملات شدید هوایی دشمن و درخواست مکرر کمک؛ درگیری شدید در پاسگاه چیلات پس از تقویت زرهی عراق در مقابل این پاسگاه؛ ادامه عملیات مهندسی و راه‌سازی و تقویت استحکامات در منطقه مقابل گروهان موسیان توسط عراق و افزایش احتمال حمله عراق از این منطقه.

- آخرین وضعیت و نتایج نبردهای امروز بین قوای مسلح ایران و عراق تا ساعت 23 امروز بنا به گزارش خبرنگار ویژه خبرگزاری پارس، ازجمله: تصرف قسمتی از محوطه پایگاه پرویز و منطقه گروهان خان‌لیلی و پاسگاه‌هایش به‏‌دست نیروهای عراق؛ عدم هماهنگی فعالیت‌های نیروی هوایی با عملیات زمینی و عدم تشخیص به‌موقع هواپیماها و بالگردهای خودی از بیگانه؛ ادامه کوچ مردم از شهر قصرشیرین؛ افزایش کمک‌های مردمی به مناطق درگیر با مهاجمان عراقی.

- بیانیه رسمی وزارت دفاع عراق درباره تهاجمات اخیر عراق به مرزهای ایران و تأکید بر دلایل آن؛ سخنان فرمانده نیروی زمینی ارتش پس از بازگشت از مناطق مرزی قصرشیرین.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- گزارش نیروی زمینی ارتش درباره اهداف عراق از تهاجمات اخیر به‌خصوص به شهرهای مرزی استان ایلام و بازکردن جبهه وسیع‌تری در مقابل ایران؛ بازخوانی یک سند سری ارتش عراق درمورد حمله قریب‌الوقوع عراق به جنوب‏‌غربی کشور.

- هجوم ناگهانی ارتش عراق به پاسگاه‌های طاوسیه، صفریه، دویرج و رشیده از گروهان بستان و درگیری شدید میان مدافعان ایران با مهاجمان عراقی؛ تحرک ارتش عراق و قصد حمله به چاه نفت شماره 60 و پاسگاه طلائیه قدیم و مقاومت پرسنل پاسگاه و عقب‌راندن دشمن در این منطقه؛ دستور نیروی زمینی ارتش به یگان‏های لشکر92 زرهی مبنی‏‌بر تغییر مکان به مناطق عملیاتی؛ گزارش‏های متعدد درباره تحرکات عراق در مقابل پاسگاه‏های مرزی هنگ سوسنگرد.

- هجوم ناگهانی ارتش عراق به پاسگاه خین در مرز خرمشهر؛ غرق‏‌شدن یک قایق ایرانی در اروندرود توسط نیروهای عراقی؛ ادامه تحرکات عراق در نقاط مرزی خوزستان.

- درخواست استانداری خوزستان از فرمانداران مناطق مرزی این استان برای پشتیبانی از نیروهای درگیر در مرز؛ پخش ویژه‏‌ برنامه‏‌ای درخصوص آموزش نحوه برخورد با حملات هوایی دشمن از سیمای مرکز اهواز.

- گزارش شاهدان عینی در کویت از تظاهرات مردم عراق در محکومیت حملات عراق به ایران در شهرهای نجف، کربلا و شهرک الثوره در حومه بغداد.

- تشدید تحرکات و فعالیت‌های عوامل داخلی وابسته به عراق با حمایت کامل این رژیم در شهرهای مرزی ازجمله آبادان و اهواز در قالب بمب‌گذاری، شایعه‌سازی و کسب اطلاعات به نفع دشمن.

- محاصره ستون اعزامی نیروهای خودی از بانه به سردشت توسط مهاجمان مسلح غیرقانونی و درگیری سخت میان طرفین، تلاش یک فروند بالگرد کبری برای نجات جان محاصره‌شدگان؛ حمله عناصر مسلح ضدانقلاب به نیروهای خودی در روستای کانی‌سانان و آبادی انجیران از توابع مریوان؛ تحرکات گروه‌های سیاسی مسلح غیرقانونی در مناطق مختلف کردنشین ازجمله در منطقه کامیاران و بیجار؛ انفجار مین در روستای جبرئیل‌آباد از توابع اشنویه و زخمی‏‌شدن سه درجه‌دار ژاندارمری؛ حکم دادگاه انقلاب اسلامی تبریز مبنی‏‌بر اعدام 6 نفر از افراد دمکرات و کومه‏‌له به‏‌جرم قیام مسلحانه علیه نظام.

- تأثیر منفی درگیری و مناقشات سیاسی میان دو جناح حاکم بر نظام بر برخی مسائل غرب کشور: برکناری نماینده بنی‌صدر توسط سپاه غرب کشور، ناهماهنگی میان ارتش و سپاه و خودداری برخی فرماندهان ارتش از رساندن تدارکات نظامی به سپاه.

- حرکت تاکتیکی و حساب‏‌شده سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در محکومیت تجاوزات مرزی عراق و اعلام آمادگی این سازمان برای دفاع از مرزها و شهرهای غرب کشور؛ تظاهرات هرروزه هواداران مجاهدین خلق (منافقین) در اغلب شهرها در اعتراض به دستگیری و تشکیل دادگاه محمدرضا سعادتی، عضو مرکزی این سازمان، که به‏‌جرم جاسوسی برای شوروی دستگیر شده است؛ ممنوعیت فعالیت هواداران مجاهدین خلق (منافقین) در برخی شهرها؛ اخطار حاکم شرع کاشان به نهادهای نظامی و انتظامی برای جلوگیری از پخش کتب مجاهدین خلق تا اعلام رأی مجلس شورای اسلامی.

- ادامه التهاب در فضای سیاسی کشور به‏‌دلیل سخنرانی بنی‌صدر و بازتاب‏‌های آن در میان گروه رقیب و اقشار دیگر ازجمله: مصاحبه آیت‌الله منتظری و پیام به مسئولان دو جناح درمورد رفع اختلاف بین خود و درنظرگرفتن صلاح مملکت؛ اظهارنظر امام‏‌جمعه تهران و نماینده امام در شورای عالی دفاع درباره تشکیل‏‌نشدن جلسات این شورا و انتقاد از سخنان بنی‌صدر؛ بیانیه شورای فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در واکنش به سخنان بنی‌صدر؛ اطلاعیه دفتر مرکزی جهاد سازندگی و دعوت مسئولان دو جناح به وحدت؛ نامه سرگشاده ستاد عملیات غرب کشور به امام.

- سخنرانی بنی‌صدر بر مزار آیت‌الله طالقانی در بهشت زهرا در مراسم بزرگداشت سالگرد درگذشت ایشان، که طی آن با لحن نسبتاً ملایم‌تری به جناح رقیب حمله شده است. تشدید واکنش طرف‏داران دو جناح و تظاهرات علیه یکدیگر، به‌ویژه در شهرهای مشهد و اصفهان.

- تشکیل اولین جلسه رسمی کابینه دولت محمدعلی رجایی درحالی‏که جای هفت وزیر آن خالی است و گزارش مفصل کیهان دراین‏‌مورد.

- دیدار محمدعلی رجایی، نخست‏‌وزیر، به‏‌همراه 10 تن از وزرای کابینه با امام خمینی و سخنان مبسوط امام درباره ریشه اصلی اختلافات اخیر دو جناح و دعوت مجدد آنان به حفظ وحدت.

- واکنش مقامات امریکایی به سخنان چند روز پیش نخست‏‌وزیر ایران در قم که طی آن خواستار عذرخواهی امریکا از ایران شده بود: واکنش سخنگوی وزارت خارجه و نیز واکنش وزیر امور خارجه امریکا دراین‏‌باره.

ارسال نظر






captcha
ارسال