فائزون|۲۰ شهریور ۱۳۶۲

کدخبر : 14503 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲|۱۰:۰۷

تاریخ شمسی

20 شهریور 1362

تاریخ قمری

3 ذی‌الحجه 1403

تاریخ میلادی

11 سپتامبر 1983
 
خلاصه روز: 

- ارتش عراق در ادامه تخلیه ارتفاعات شمال دهانه شیلر، ارتفاعات پنج انگشتان و گله‌گم را خالی کرده و بر روی سورکوه اقدام به احداث سنگر کرده است؛ تأکید احمد کاظمی فرمانده لشکر8 نجف، بر اجرای عملیات در قسمت شمالی رودخانه شیلر باتوجه‌به عقب‌نشینی بدون تلفات ارتش عراق.

- گزارش ستاد منطقه7 سپاه از اعزام نیرو و ارسال تجهیزات سنگین عراق از جبهه جنوب به پنجوین، سیدصادق و دیگر نقاط غربی. هدف عراق از این تحرکات حمله به مریوان و نوسود اعلام شد؛ گزارش قرارگاه حمزه سیدالشهدا از تلاش دشمن برای حفظ برتری و تحکیم مواضع خود در جبهه شمالی.

- فرماندهان قرارگاه نجف و لشکر31 عاشورا در جلسه‌ای طرح مانور، شناسایی‌های انجام‌شده و راهکارهای اجرای عملیات والفجر5 در مناطق مأموریت لشکر31 را بررسی کردند؛ در این جلسه راجع به استعداد دشمن نیز بحث شد.

 

 

 

 

 

 

- در حملات هوایی مکرر جنگنده‌های عراقی به مریوان، 3 نفر شهید و 7 تن مجروح شدند و به بیش از 60 واحد مسکونی و خدماتی آسیب رسید؛ تجاوز هواپیماهای دشمن به حریم هوایی بانه در سه نوبت؛ درحالی‌که اطلاعیه نظامی ستاد مشترک ارتش خبر از سقوط یکی از هواپیماهای عراقی داد، عراق مدعی شد جنگنده‌های این کشور عملیات خود را با موفقیت انجام داده و حتی دو جنگنده ایرانی را هم سرنگون کرده‌اند.

- تداوم تبادل آتش در نوار مرزی خرمشهر منجر به شهادت 4 ارتشی و زخمی‌شدن 9 نفر شد؛ در گلوله‌باران آبادان 2 نفر شهید و 11 نفر از نیروهای ارتش و بسیج مجروح شدند به تعدادی از ساختمان‌ها هم خساراتی وارد آمد.

- پناهندگی عده‌ای از اهالی خانقین، اربیل و کرکوک به ایران ازطریق مرزهای غربی کشور.

- درگیری با عناصر ضدانقلاب در روستای کفرآباد از توابع اشنویه؛ افراد حزب دمکرات دو نفر از نیروهای تأمین جاده را در اطراف سنندج به گروگان گرفتند؛ حمله مهاجمان مسلح به پایگاه مروارید و پاسگاه جعفرآباد بیجار.

- ترور یکی از پرسنل واحد اطلاعات و تحقیقات سپاه در میرآباد بوکان به‌دست اعضای سازمان مجاهدین خلق (منافقین)؛ دستگیری یکی از اعضای سازمان مذکور در شیراز.

- تشریح اهداف طرح "لبیک یا خمینی" و طرح مانور آزادی قدس در مصاحبه فرمانده سپاه منطقه 7 کشور با روزنامه اطلاعات.

- وزیر اقتصاد، دارایی و بازرگانی پاکستان در آخرین روز سفر خود به ایران با آیت‌الله خامنه‌ای دیدار کرد. در پایان این سفر یادداشت‌تفاهمی در زمینه‌های بازرگانی، کشتیرانی، حمل‌ونقل و امور بانکی امضا شد.

- در جلسه امروز هیئت دولت چند طرح ازجمله تأمین اعتبار طرح ساختمان‌ها و تأسیسات نیروی هوایی ارتش، هزینه‌های عملیات نظامی ژاندارمری در ماه‌های مهر و آبان، تخصیص بودجه به استانداری آذربایجان‌غربی و شهرداری تهران برای هزینه‌های جنگ و اختصاص مبالغی به ادارات عقیدتی - سیاسی ارتش و امور فرهنگی استان‌های جنگی به تصویب رسید.

- وزیر امور خارجه ایران که در رأس هیئتی بلندپایه عازم چین شده است، در اسلام‌آباد توقف و با مقامات پاکستانی دیدار کرد؛ ولایتی توسعه روابط با چین را از اهداف سفر خود بیان کرد. این هیئت علاوه‌بر چین از بنگلادش هم بازدید خواهد کرد.

- سخنرانی سرپرست حجاج ایرانی در جمع روحانیون کاروان‌ها و عده‌ای از نمایندگان مجلس در محل بعثه امام خمینی؛ حضور گروهی از حجاج کشورهای اسلامی و برخی اعضای نهضت‌های آزادی‌بخش در بعثه امام خمینی.

- سفر وزیر امور خارجه برزیل به عراق و دیدار با همتای عراقی خود و نیز معاون رئیس‌جمهور عراق؛ مهم‌ترین محورهای مذاکرات وی با مقامات عراقی عبارت بود از: جنگ ایران و عراق و توسعه روابط اقتصادی دو کشور به‌ویژه درزمینه مبادله نفت و اسلحه.

- مشارکت تعداد زیادی از اتباع کشورهای عربی در جنگ علیه ایران. این داوطلبان در پادگان النهروان آموزش نظامی می‌بینند.

- ماهنامه استراتژیک (چاپ بیروت) خبر داد که تعدادی موشک زمین‌به‌هوای متحرک رولاند2 به‌زودی توسط شرکت فرانسوی - آلمانی ارومیسیل به عراق تحویل داده می‌شود.

- تحلیل تلاش‌های مقامات ترکیه درخصوص کاهش تأثیرات سوء جنگ ایران و عراق بر منافع این کشور و نگرانی آنها از تأثیر پیروزی‌های ایران بر گروه‌های افراطی ترکیه در نشریه المجله. لزوم تقویت تدابیر حفاظتی از خط لوله نفتی کرکوک به بندر یومورتالیک از دیگر دغدغه‌های ترکیه دراین‌باره است.

- روزنامه‌های امارات متحده با اعلام خبر عزیمت 3 هزار رزمنده حزب‌الله از بعلبک به‌منظور کمک به گروه‌های مقاومت ملی لبنان به کوه‌های عالیه و شوف مدعی شدند که نیروهای ایرانی نیز در این گروه حضور داشته‌اند؛ بخش عربی رادیو مونت کارلو به بررسی نقش سوریه در بحران لبنان پرداخت؛ ادامه رایزنی‌های مک ‌فارلین برای برقراری آتش‌بس در لبنان.

ارسال نظر






captcha
ارسال