فائزون|۱۹ شهریور ۱۳۶۱

کدخبر : 14491 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲|۰۹:۴۳

تاریخ شمسی

19 شهریور 1361

تاریخ قمری

21 ذی‌القعده 1402

تاریخ میلادی

10 سپتامبر 1982
 
خلاصه روز: 

- تداوم تبادل آتش توپخانه بین نیروهای خودی و دشمن و گلوله‌باران شهرهای آبادان و خرمشهر؛ شهادت 10 تن از نیروهای ارتش و یکی از نیروهای ژاندارمری در جبهه‌ها.

- ادعای سخن‌گوی نظامی عراق درباره‌ی انهدام یک نفت‌کش در بندر بوشهر به‌وسیله‌ی هواپیماهای عراقی؛ گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس درباره‌ی حمله به بوشهر و تجاوز هواپیماهای عراقی به آسمان تهران.

- رایزنی دیپلماتیک ترکیه با عراق برای بازگشت 2 کشتی آن کشور از بندر امام‌خمینی، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی ترکیه: ایران در تدارک کاروانی از کشتی‌های جنگی برای اسکورت کشتی‌های گیرافتاده در بندر امام‌خمینی است.

- انهدام یک خودرو نیروهای مسلح غیرقانونی در جاده‌ی مرزی بانه؛ کشته شدن 2 تن از عناصر وابسته به کومه‌له به‌هنگام کار گذاشتن مین در مریوان؛ تسلیم شدن 3 نفر از عناصر گروه‌های خبات و رزگاری به نیروهای خودی.

- سلب مسئولیت دولت آلمان غربی در مدیریت انیستیتو گوته در تهران در واکنش به بازداشت و اخراج دانشجویان ایرانی از آلمان غربی؛ واکنش سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی آلمان غربی به این اتفاق.

- اظهارات رئیس کل بانک مرکزی ایران درباره‌ی تصمیم ایران برای نفروختن سهام ایران در شرکت کروپ آلمان، افزایش ذخیره‌ی ارزی ایران، فروش بدون مشکل روزانه 1/7 تا 2 میلیون بشکه نفت و تأکید بر تصمیم ایران برای بیمه کردن کشتی‌های نفت‌کش و تجاری با نرخ یک درصد.

- اعلام وزارت خارجه‌ی ترکیه مبنی‌بر موافقت دولت ایران با فروش گاز به این کشور.

- حمله‌ی پلیس عربستان به صفوف حجاج ایرانی که با سردادن شعارهایی علیه امریکا و اسرائیل عازم نماز جمعه شهر مدینه بودند.

- اطلاعیه‌ی وزارت خارجه در محکومیت تصمیمات کنفرانس فاس مبنی‌بر به رسمیت شناختن اسرائیل.

- بازتاب تصویب طرح به رسمیت شناختن تلویحی اسرائیل در کنفرانس فاس در میان مقامات کشورهای گوناگون، استقبال مقامات امریکا، فرانسه، آلمان غربی، انگلیس و... از این طرح، واکنش متناقض مقامات اسرائیلی؛ واکنش عرفات و قذافی به‌عنوان اعضای جبهه‌ی پایداری در برابر تصویب این قطعنامه.

- ملاقات مجدد صدام و حافظ اسد رؤسای جمهور عراق و سوریه در فاس، ضیافت ناهار پادشاه مراکش و گزارش روزنامه‌ی جمهوری اسلامی به نقل از رویتر دراین‌باره؛ رادیو لبنان به نقل از شاه مراکش از تداوم این دیدار در آینده خبر داد.

- دیدار سردبیران روزنامه‌های کویتی با صدام و پاسخ او به سؤال‌های آنان درباره‌ی اختلاف نظر با سوریه، طرح صلح با اسرائیل، تحولات جنگ ایران و عراق و اختلافات مرزی عراق و کویت.

- مصاحبه مجله‌ی عربی المجله چاپ انگلستان با شیخ صباح الاحمد معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه‌ی کویت درباره‌ی اوضاع منطقه خاورمیانه و تحولات جنگ ایران و عراق.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- درپی خروج کارشناسان نفتی امریکایی از لیبی، اولین گروه از کارشناسان ایرانی برای جایگزینی آنان عازم لیبی شدند، سخنان معاون وزیر نفت در این‌باره.

- ارسال 30 خودرو حامل مهمات موشکی از کویت به عراق.

- خودکشی 2 تن از عناصر سازمان مجاهدین خلق با قرص سیانور قبل از دستگیری در رامسر.

ارسال نظر






captcha
ارسال