فائزون|۱۹ شهریور ۱۳۶۲

کدخبر : 14489 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲|۰۹:۳۹

تاریخ شمسی

19 شهریور 1362

تاریخ قمری

2 ذی‌الحجه 1403

تاریخ میلادی

10 سپتامبر 1983
 
خلاصه روز: 

- ارتش عراق به‌منظور تحکیم مواضع پدافندی خود اقدام به استقرار نیرو در جنوب رودخانه شیلر و تخلیه نواحی غرب پنج ‌انگشتان کرد.

- بررسی نقش و مأموریت هوانیروز در عملیات والفجر5 به‌منظور تأمین پوشش هوایی منطقه دربندیخان در جلسه امروز فرماندهان قرارگاه نجف.

- تداوم تحرکات نیروهای دشمن در دهانه شیلر با آگاهی از حمله آتی ایران، اقدام عراق به اعزام بیش از 80 تانک، 5 گردان پیاده و هزار نیروی جاش و مزدور محلی به پنجوین در هفته گذشته.

- هواپیماهای عراقی اطراف مریوان و بانه را بمباران کردند؛ سرنگونی یک هواپیمای عراقی براثر آتش پدافند هوایی ایران.

- تداوم درگیری نیروهای خودی با ضدانقلاب در آذربایجان‌غربی و کردستان؛ پاک‌سازی چند روستا در محور بانه - سردشت؛ عملیات ناموفق نیروهای قدس در منطقه نیستان (بین سردشت و مهاباد).

- پانزده نفر از افرادی که قصد خرابکاری در نیروگاه برق مهاباد را داشتند، دستگیر شدند؛ دستگیری 11 نفر از افراد وابسته به گروه‌های مسلح غیرقانونی در میاندوآب و منطقه شیلر؛ تسلیم‌شدن 15 تن از عناصر ضدانقلاب در سلماس و بوکان.

- درپی اقدام عراق به خرید هواپیماهای سوپراتاندارد و تقویت حضور نظامی خود در خلیج‌فارس، فرمانده کل سپاه از قرارگاه سپاه منطقة 9 درخواست کرد یک طرح آفندی و پدافندی را به‌منظور حفاظت از مراکز راهبردی و حساس ایران در خلیج‌فارس تدوین کند.

- گشایش نهمین نمایشگاه بین‌المللی تهران با پیام رئیس‌جمهور و سخنان نخست‌وزیر. در این نمایشگاه 32 کشور، 400 واحد صنعتی و تولیدی و 100 شرکت بین‌المللی حضور دارند. افتتاح هشتمین نمایشگاه اکتشافات و اختراعات؛ توجه برخی رسانه‌ها به حضور گسترده آلمان فدرال در این نمایشگاه.

- دیدار غلام اسحاق خان وزیر اقتصاد، دارایی و بازرگانی پاکستان، با نخست‌وزیر و وزیر نفت ایران؛ وزیر صنایع سبک بلغارستان در دیدار با وزیر صنایع ایران بر یافتن راه‌های جدید برای گسترش همکاری میان دو کشور تأکید کرد.

- انتشار بیانیه وزارت امور خارجه درمورد سفر آتی علی‌اکبر ولایتی به چین؛ گمانه‌زنی رسانه‌های خارجی راجع به اهداف و انگیزه‌های این سفر.

- اقدام نیروهای امنیتی عربستان به برداشتن عکس امام خمینی از سردر بعثه امام در مکه؛ تشدید محدودیت‌ها و اعمال فشار ازسوی دولت عربستان بر حجاج ایرانی.

- خبرگزاری فرانسه تظاهرات حجاج ایران در موسم حج را مسئله‌ای دانست که مقامات سعودی باید آن را حل کنند. نشریات سعودی در ادامه تبلیغات منفی خود علیه جمهوری اسلامی تداوم جنگ ایران و عراق را دستمایه انتقاد از حکومت ایران قرار دادند.

- وزیر امور خارجه قطر در دیدار با صدام حسین همدردی کامل قطر با عراق را در جنگ با ایران اعلام کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

- تحلیل واشنگتن پست و میدل ایست تایمز از دیدار اخیر قائم‌مقام وزیر امور خارجه عراق با برخی مقامات امریکایی در نیویورک.

- خبرگزاری آلمان در تفسیری به‌طور تلویحی عراق را آغازکننده جنگ و ایران را مسئول تداوم جنگ دانست. در این گزارش به کمک کشورهای عرب به عراق هم اشاره شد.

- تصرف شهرهای عین‌الصور و بورجین توسط دروزی‌ها؛ تلاش عربستان و امریکا برای حل مسئله لبنان؛ برگزاری جلسه با حضور مسئولان سه قوه، وزیر امور خارجه و سفیر ایران در سوریه راجع به مسئله لبنان؛ انتشار طرح چهارماده‌ای آتش‌بس توسط دفتر رئیس‌جمهوری لبنان؛ دیدار نماینده ویژه پادشاه عربستان در امور لبنان با عبدالحلیم خدام؛ ولید جنبلاط خواستار عقب‌نشینی ارتش از منطقه شوف شد.

ارسال نظر






captcha
ارسال