فائزون|۱۸ شهریور ۱۳۶۲

کدخبر : 14480 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲|۰۸:۵۵

تاریخ شمسی

18 شهریور 1362

تاریخ قمری

1 ذی‌الحجه 1403

تاریخ میلادی

9 سپتامبر 1983
 
خلاصه روز: 

- گزارش واحد طرح و عملیات قرارگاه حمزه مریوان از تغییرات خطوط پدافندی دشمن در ارتفاعات محور شمال دهانه شیلر در دو روز گذشته؛ پیشروی نیروهای خودی تا منطقه برکچل در خاک عراق؛ اقدام ارتش عراق به جابه‌جایی نیرو و ایجاد و تقویت موانع خود در محور جنوبی دهانه شیلر.

 

 

 

 

 

 

- جلسه فرماندهان قرارگاه مقدم حمزه برای رسیدگی به مشکلات نیروهای مستقر در محورهای شمالی و جنوبی عملیات (بانه و ‌مریوان)؛ در جلسه‌ای دیگر مقرر شد که فرماندهی کل سپاه راجع به ارتباط نیروهای لشکر19 فجر و لشکر8 نجف در عملیات محور بانه، به‌عنوان قسمت شمالی عملیات والفجر4، تعیین تکلیف کند؛ بررسی مشکلات و ناهماهنگی ارتش و سپاه درزمینه مهندسی و بهداری در جلسه‌ای در مریوان.

- در جلسه فرماندهان قرارگاه نجف علاوه‌بر بررسی خط حد یگان‌ها و تعداد قرارگاه‌های تاکتیکی عملیات والفجر5 در دربندیخان وتعیین سازمان رزم این قرارگاه، مقرر شد که کل منطقه عملیاتی والفجر5 با دو قرارگاه عملیاتی هدایت شود.

- گزارش روزنامه جمهوری اسلامی از اعزام نیرو و ارسال کمک‌های نقدی و جنسی مردم به جبهه.

- امروز جنگنده‌های عراقی چندین بار مناطق مسکونی و تأسیسات نظامی و اداری مریوان را بمباران کردند. حملات مذکور تلفات و خسارات زیادی برجای گذاشت؛ بمباران اطراف پادگان بسطام در سقز توسط هواپیماهای عراقی.

- با تداوم حملات هوایی عراق به مناطق مسکونی ایران، نماینده ایران در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به دبیرکل این سازمان، مسئولیت جامعه بین‌المللی در قبال این اقدامات عراق را متذکر شد.

- پناهنده‌شدن 32 نفر از اتباع عراق به ایران در طول هفته گذشته.

- پس از عملیات‌های پاک‌سازی موفقیت‌آمیز علیه عناصر ضدانقلاب در شمال‌غرب کشور، حدود 500 تن از این عناصر با هدف حمله به پایگاه‌های نیروهای خودی در مهاباد، بوکان و نقده در ارتفاعات منطقه مستقر شدند؛ هلاکت15 تن از عناصر ضدانقلاب در درگیری با نیروهای خودی در روستای بوبکتان؛ درگیری نیروهای خودی با عناصر ضدانقلاب در سردشت، سلماس، مهاباد، ارومیه و سنندج؛ 3 نفر از اعضای حزب دمکرات در سنندج و میاندوآب خود را تسلیم کردند.

- رئیس‌جمهور در روز پایانی سفر به آذربایجان‌شرقی با مقامات کشوری این استان، خانواده شهدای تبریز و علما و طلاب مدرسه علوم اسلامی طالبیه، دیدار کرد.

- رئیس مجلس در خطبه‌های نمازجمعه تهران علاوه‌بر عدالت اجتماعی و توجه به ارزش‌های انسانی در اسلام درخصوص وقایع لبنان، سالگرد قیام هفده شهریور، اشتباهات سازمان مجاهدین خلق (منافقین) و ناکامی آنها برای بدنام‌کردن آیت‌الله طالقانی و بمباران مناطق مسکونی ایران توسط عراق سخن گفت.

- سفر سه‌روزه وزیر امور خارجه بنین به تهران با امضای بیانیه مشترک بین دو کشور پایان یافت؛ وزیر صنایع سبک بلغارستان در رأس هیئتی به‌منظور مذاکره با مقامات ایرانی و بازدید از نهمین نمایشگاه بین‌المللی وارد تهران شد.

- درپی دیدارهای عصمت کتانی با مقامات امریکایی در واشنگتن، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا شایعه موضع‌گیری کشورش به نفع عراق در جنگ با ایران را تکذیب و اظهار کرد که ما به‌سوی هیچ‌کدام از طرفین متمایل نشده‌ایم.

- پس از اجرای عملیات والفجر2 در جبهه شمالی، ترکیه به منطقه شمال عراق حساس‌تر شده و برای حل مسائل مرزی و امنیتی خود با عراق رایزنی‌هایی را آغاز کرده است.

- آتش‌سوزی خط لوله انتقال نفت عراق به دریای مدیترانه در شهر مرزی دریک ترکیه؛ وزیر کشور ترکیه در بغداد یک پروتکل همکاری در زمینه‌های امنیتی با وزیر کشور عراق امضا کرد؛ حفاظت از خط لوله نفت عراق به بندر سیحان ترکیه از محورهای مذاکرات وزیر کشور ترکیه با مقامات عراقی بود؛ بازگشت وزیر بازرگانی عراق از ترکیه به بغداد.

- اعضای هیئت دادگاه بین‌الملل اسلامی در مراسمی که به دعوت کمیته مشترک مسلمانان مقیم لندن در سفارت ایران برگزار شد، مشاهدات خود از مناطق جنگی ایران را تشریح کردند.

- درگیری نظامیان امریکایی با دروزی‌ها در بیروت و اعلام حمایت کامل ریگان از تفنگ‌داران امریکایی؛ اعزام شش هواپیمای شکاری بمب‌افکن انگلیس به قبرس برای کمک به نیروهای انگلیسی مستقر در لبنان؛ عده‌ای از انقلابیون مسلمان لبنانی پس از اقامه نمازجمعه به‌منظور مبارزه با نیروهای امریکایی، عوامل فالانژ و ارتش دولتی لبنان عازم ارتفاعات عالیه و جبل شدند.

ارسال نظر






captcha
ارسال