فائزون|۱۷ شهریور ۱۳۶۲

کدخبر : 14448 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۳۰|۱۲:۰۲

تاریخ شمسی

17 شهریور 1362

تاریخ قمری

30 ذی‌القعده 1403

تاریخ میلادی

8 سپتامبر 1983
 
خلاصه روز: 

- درپی اقدام ارتش عراق به تخلیه تدریجی ارتفاعات سرآسمان‌بین و تخته‌نادر در منطقه شمالی دهانه شیلر، فرماندهان قرارگاه مقدم حمزه به بررسی تغییرات پدافندی دشمن در منطقه پرداختند؛ تقویت نیروهای عراق در منطقه پنجوین پس از انتشار شایعه احتمال حمله نیروهای ایرانی از منطقه مرزی بانه.

- جلسه فرماندهان قرارگاه‌های خاتم‌الانبیا(ص) و مقدم حمزه در پادگان مریوان به‌منظور بررسی طرح مانور، خط حد و سازمان رزم قرارگاه‌های تاکتیکی عملیات دهانه شیلر. در طرح عملیات قرارگاه مقدم حمزه کل منطقه به شش هدف (قرارگاه تاکتیکی) تقسیم شد. غلامعلی رشید جاده را اصلی‌ترین مشکل عملیات در مناطق غرب عنوان کرد. در این جلسات فرماندهان به حضور یگان‌های ارتش برای شکستن خط محورهای عملیاتی ابراز بی‌اعتمادی کردند.

- بررسی طرح مانور، تعداد قرارگاه‌های تاکتیکی، تأمین پوشش هوایی، تعیین مکان استقرار موشک هاگ و کمبود نیرو در منطقه عملیاتی والفجر5 (دربندیخان) در جلسات فرماندهان قرارگاه نجف.

- سرنگونی بالگرد عراقی در پیرانشهر؛ بمباران اطراف مریوان و بوکان توسط جنگنده‌های عراقی؛ تجاوز هواپیماهای میگ عراقی به حریم هوایی رزاب سنندج؛ تخلیه کامل منازل مسکونی و تعطیلی برخی ادارات مریوان درپی بمباران‌های اخیر این شهر؛ گلوله‌باران سردشت.

- در طول هفته اخیر براثر آتش دشمن 59 نفر در آبادان و 47 نفر در خرمشهر زخمی شدند.

- عملیات شهید حسینی که از 13 شهریور در محور مهاباد - سردشت زیرنظر قرارگاه حمزه سیدالشهدا آغاز شده بود، امروز با آزادسازی کانون عملیاتی - نظامی کومه‌له و 32 روستا به پایان رسید؛ تلفات ضدانقلاب در این عملیات 90 نفر اعلام شد.

- اجرای عملیات‌های پاک‌سازی در هزارکانیان و بوبکتان سقز و روستای افراسیاب دیواندره؛ به‌هلاکت‌رسیدن چند نفر از مسئولان حزب دمکرات کردستان در عملیات نفوذی سه نفر از پیشمرگان کرد؛ شهادت 13 نفر از نیروهای خودی در عملیات کمین عناصر ضدانقلاب در محور گرده‌بن پیرانشهر؛ تسلیم‌شدن عده‌ای از عناصر ضدانقلاب در بوکان و اشنویه.

- کشته‌شدن 2 نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در آستارا؛ در خلخال هم یکی از اعضای این سازمان با نارنجک به زندگی خود پایان داد و یک نفر دیگر هم دستگیر شد.

- رئیس‌جمهور در سفر به تبریز به‌طور جداگانه با نیروهای پایگاه دوم شکاری تبریز، علما و روحانیون آذربایجان‌شرقی و مردم تبریز دیدار کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- مصاحبه روزنامه اطلاعات با فرماندهی کل سپاه و مسئول واحد بسیج مستضعفین سپاه پاسداران آذربایجان‌شرقی راجع به مراحل اجرای طرح "لبیک یا خمینی" و استقبال از این طرح؛ تشکیل دفتر پشتیبانی جبهه‌های جنگ در دانشگاه‌ها به‌منظور استفاده از تخصص دانشجویان در بازسازی مناطق جنگ‌زده.

- دیدار وزیر امور خارجه بنین با رئیس مجلس شورای اسلامی؛ بولتن وزارت امور خارجه در شماره امروز خود سفر و دیدارهای وزیر امور خارجه بنین را تشریح کرد.

- گزارش واشنگتن پست از محتوای مذاکرات عصمت کتانی با مقامات امریکایی؛ گمانه‌زنی رسانه‌های بین‌المللی درباره اهداف عراق از خرید 5 فروند هواپیمای سوپراتاندارد از فرانسه و رایزنی‌های برای ممانعت از تحویل این هواپیماها به عراق.

- مشروح آخرین جلسه مناظرات زندانیان عضو سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در روزنامه کیهان. عملیات مهندسی یا عملیات شکنجه‌گری سازمان موضوع این جلسه بود.

- صدور بیانیه وزارت امور خارجه ایران در واکنش به تداوم درگیری‌های داخلی لبنان و مداخلات قدرت‌های غربی در این کشور؛ وزارت امور خارجه در اطلاعیه دیگری به‌رسمیت‌شناختن تلویحی رژیم صهیونیستی در بیانیه پایانی اجلاس جهانی سازمان ملل درمورد فلسطین را غیرقابل‌قبول خواند؛ روزنامه افتون بلادت (چاپ سوئد) درگیری‌های داخلی و عملکرد شیعیان این کشور را حاکی‌از هویت‌یابی شیعیان دانست.

- انتشار بخش سوم و پایانی گزارش "گشت‌وگذار در لبنان و نگاهی به عملکرد نیروهای ایرانی" در روزنامه جمهوری اسلامی.

ارسال نظر






captcha
ارسال