فائزون|۱۶ شهریور ۱۳۶۲

کدخبر : 14443 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۳۰|۱۰:۴۱

تاریخ شمسی

16 شهریور 1362

تاریخ قمری

29 ذی‌القعده 1403

تاریخ میلادی

7 سپتامبر 1983
 
خلاصه روز: 

- ارتش عراق به‌منظور جلوگیری از حمله احتمالی ایران در نقطه مرزی بانه و مریوان، اقدام به تحکیم خطوط پدافندی خود در ارتفاعات لری و استقرار نیرو در ارتفاع زرگر کرده است.

- در ادامه جلسات بررسی عملیات والفجر4، فرماندهان ارشد و مسئولان ستادی قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) با فرماندهان قرارگاه مقدم حمزه در مریوان تشکیل جلسه دادند. نزدیکی فصل سرما و بازگشایی مدارس، تعجیل در اجرای عملیات را ضروری ساخته است.

- آمادگی نیروها، سازمان رزم و خط حد یگان‌ها برای اجرای عملیات والفجر5 در منطقه دربندیخان از مواردی بود که در جلسه فرماندهان سپاه و ارتش قرارگاه نجف در گیلان‌غرب بررسی شد.

- تداوم حملات هوایی جنگنده‌های عراق به مریوان و خرمشهر.

- درگیری نیروهای خودی با عناصر مسلح غیرقانونی در سقز، مهاباد و سردشت؛ ادعای سازمان مجاهدین خلق (منافقین) مبنی‌بر حمله عناصر این سازمان به نیروهای خودی در منطقه کردستان و کشتن 12 نفر از پاسداران.

- فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اراک از پاک‌سازی عناصر سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در استان مرکزی خبر داد؛ دستگیری تعدادی از هواداران گروهک‌ها در اسلام‌آباد غرب، تهران، مسجدسلیمان و شیراز.

- انفجار یکی از خودروهای سفارت فرانسه در تهران براثر بمب‌گذاری. به گزارش خبرگزاری فرانسه یک نفر به نمایندگی از گروه ارمنی اورلی مسئولیت انفجار را به‌عهده گرفته است.

- رئیس مجلس در دیدار با سفیر شوروی، کمک این کشور به عراق، حمایت از حزب توده و تجاوز به افغانستان را از اشتباهات شوروی در تعامل با ایران دانست.

- دیدار و مذاکره وزیر اقتصاد و بازرگانی پاکستان با رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه ایران. تأکید بر گسترش روابط دوجانبه مهم‌ترین موضوع این دیدارها بود.

- سفر وزیر امور خارجه بنین به تهران و دیدار وی با وزیر امور خارجه و نخست‌وزیر ایران.

- سخنگوی وزارت امور خارجه چین از سفر آتی وزیر امور خارجه ایران در روزهای 21 تا 24 شهریور به چین خبر داد؛ وزیر دفاع مصر با همتای خود در کره شمالی دیدار و مذاکره کرد.

- دیدار قائم‌مقام وزارت امور خارجه عراق با معاون وزیر امور خارجه امریکا در نیویورک. این دیدار آغاز فصل جدیدی در روابط دیپلماتیک دو کشور است که از سال 1967 تاکنون قطع شده بود. وزیر فرهنگ و اطلاع‌رسانی عراق گفت این کشور نگران فشار احتمالی امریکا برای جلوگیری از تحویل هواپیماهای سوپراتاندارد فرانسوی به عراق نیست؛ مجله نیوزویک از اشتیاق عراق برای استفاده از 5 هواپیمای سوپراتاندارد درجهت نزدیکی دیپلماتیک به امریکا خبر داد.

 

 

 

 

 

 

 

- وزیر امور خارجه هند با صدام حسین و دیگر مقامات عراقی دیدار و گفت‌وگو کرد. رادیو لندن: احتمال دارد جنبش عدم‌تعهد برای پایان‌دادن به جنگ ایران و عراق دست به ابتکارهای تازه بزند.

- اظهارات ضدونقیض مقامات عراقی درمورد توان ارتش این کشور برای ادامه جنگ و نیز پایبندی عراق به حل مسالمت‌آمیز اختلافات با ایران؛ صدام حسین در سخنانی در جمع اهداکنندگان طلا و پول به افزایش اراده عراقی‌ها برای ادامه جنگ اشاره کرد. لطیف نصیف جاسم با اشاره به افزایش توان نظامی و اقتصادی عراق از سوریه به‌دلیل حمایت از ایران انتقاد کرد.

- تحلیل مناسبات تجاری و تسلیحاتی برزیل با ایران و عراق در روزنامه فایننشال تایمز.

- اعضای هیئت اعزامی دادگاه بین‌الملل اسلامی در نشستی در لندن از بازدید خود از مناطق مسکونی بمباران‌شده ایران و عدم‌همکاری عراق با این هیئت گزارش دادند.

- پایان کار اجلاس بین‌المللی فلسطین در ژنو با تصویب یک بیانیه و شناسایی تلویحی رژیم صهیونیستی.

- بمباران مواضع شبه‌نظامیان دروزی توسط هواپیماهای فرانسوی؛ پرواز هواپیماهای امریکایی بر فراز بیروت؛ گلوله‌باران اردوگاه‌های فلسطینی صبرا و شتیلا توسط شبه‌نظامیان فالانژ؛ تصمیم رهبران فلسطینی برای فعال‌ترکردن نیروهای مشترک لبنانی - فلسطینی.

- انتشار بخش دوم گزارش "گشت‌وگذار در لبنان و نگاهی به عملکرد نیروهای ایرانی" در روزنامه جمهوری اسلامی.

ارسال نظر






captcha
ارسال