فائزون|۱۴ شهریور ۱۳۵۹

کدخبر : 14435 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۳۰|۰۹:۳۶

تاریخ شمسی

14 شهریور 1359

تاریخ قمری

25 شوال 1400

تاریخ میلادی

5 سپتامبر 1980
 
خلاصه روز: 

- تحرکات عراق در غرب کشور در قالب درگیری‏‌های موضعی و اجرای آتش پاسگاهی؛ قطع ارتباط مخابراتی هنگ ژاندارمری قصرشیرین با کرمانشاه؛ حمله‌ی توپخانه‌ای ارتش عراق به پاسگاه تپه‌رش؛ آتشباری شدید عراق بر روی پاسگاه‌های سه‌تپان، چقاشیرگه، سلمان کشته، سانواپا و نفت‌شهر در منطقه سومار؛ تأیید حمله‌ی گسترده عراق به مرزهای مهران با انجام دو پرواز شناسایی در این منطقه؛ خلاصه‌ای از گزارش‌های مربوط به درگیری‌های امروز در مناطق مختلف مرزی ایلام: گروهان مهران، درگیری بین کلیه پاسگاه‌های مهران و پاسگاه‌های کشور عراق و آتشباری سنگین عراق روی شهر مهران؛ گروهان دهلران، تجاوز مرزی واحدهای توپخانه‌ی عراق به منطقه‌ی چیلات؛ درخواست کمک از نیروهای ارتش مستقر در موسیان و مهران برای مقابله با حمله‌ی احتمالی عراق به پاسگاه چیلات؛ گروهان صالح‌آباد، درگیری‌های مرزی در پاسگاه‌های شوروشیرین، انجیره، نی‌خزر و هلاله؛ اقدام عراق به تقویت نیرو و واحدهای زرهی خود در منطقه‌ی مقابل پاسگاه‌های چیلات و تلخاب.

- افزایش روزافزون و نگران‌کننده تحرکات عراق در نواحی مرزی خوزستان: اتصال جاده‌ی مرزی عراق به جاده‌ای که از میان هور می‌گذرد و خطر برگشت آب ‌هور به داخل خاک ایران؛ اقدام عراق به تقویت نیرو و تجهیزات زرهی حفر کانال سرتاسری در منطقه پاسگاه طلائیه قدیم؛ تحرکات عراق در منطقه‌ی مرزی خرمشهر: حفر سنگر و ایجاد خاکریز در مقابل پاسگاه شلمچه و پاسگاه کیلومتر 25؛ دستورات مراقبتی مسئولان نظامی، انتظامی و سیاسی استان خوزستان به کلیه‌ی واحدهای تابعه در شهرهای مختلف استان.

- عراق در عرصه‌ی تبلیغات، درگیری‌های مرزی در خوزستان را در محدوده‌ی اقدامات عناصر تجزیه‌طلب خلق عرب جلوه می‌دهد؛ گزارشی از خبرگزاری فرانسه و رادیو اسرائیل دراین‏‌باره.

- فعالیت‌های چشمگیر عوامل داخلی وابسته به عراق در غرب کشور، تجمع تعدادی از رهبران و فرماندهان گروه‌های مزبور در منطقه‌ی چهارکلا عراق و ملاقات آنها با سردار جاف؛ استقرار تعدادی از افراد عراقی در منطقه‌ی کوه‌ساراون به‏‌قصد حمله به پایگاه سپاه مستقر در قلعه‌ زیرآباد.

- ادامه پاک‌سازی و پیشروی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در مناطق کردنشین ازجمله مهاباد؛ درگیری نیروهای سپاه و پیشمرگان مسلمان کرد با افراد مسلح حزب دمکرات در محور شاهین‌دژ ـ بوکان و اظهارات فرماندار میاندوآب پس از بازدید از این منطقه؛ اقدام سپاه پاسداران اعزامی از مهاباد به میاندوآب به ترک منطقه‌ی عملیاتی میاندوآب بدون هماهنگی با ارتش؛ آغاز اولین مرحله‌ی پاک‌سازی محور بانه ـ سردشت؛ گزارشی درمورد استقرار افراد کومه‌له در پشت کوه سیاش بزرگ به‏‌قصد حمله به پادگان مریوان؛ درگیری افراد حزب رزگاری با مردم روستای صوفیان سنندج.

- گزارش تلفنی فرمانده عملیات سپاه رشت به مرکزی فرماندهی سپاه دربار‌ه‌ی جرائم حسن صالحی، عضو سازمان چریک‌های فدایی خلق، که روز گذشته حین فرار کشته شد؛ گزارش تکمیلی خبرگزاری پارس درمورد تجمع اعضا و هواداران سازمان مذکور برای خاک‌سپاری این فرد.

- سخنان کوتاه رئیس دانشگاه سیستان و بلوچستان در بین خطبه‌های نمازجمعه شهر زاهدان؛ این سخنان ضمن بیان پاره‌ای از مشکلات موجود در استان حاکی‌‏از سرمایه‌گذاری عراق از طریق دامن‌زدن به جریان تجزیه‌طلبی قومی در این منطقه است.

- ادامه‌ی رایزنی، بحث و جدل درمورد اعضای کابینه‌ی دولت جدید؛ ملاقات بنی‌صدر با امام خمینی و گفت‌وگو درخصوص آخرین تحولات و رویدادهای کشور، مسئله‌ی دولت و انتخاب وزیران، سفر بنی‌صدر به خوزستان و امنیت کشور؛ حساسیت بنی‌صدر بر روی 4 نفر از افراد معرفی‏‌شده برای وزارت و تفسیر کیهان دراین‌باره. بنی‌صدر در مصاحبه با خبرگزاری پارس: امام فرموده‌اند وزرایی که تصویب شده‌اند، معرفی بشوند و چند نفری که مانده‌اند به تدریج که اشخاص قابلی پیدا شد معرفی شوند.

- سخنان آیت‌الله منتظری در خطبه‌های نمازجمعه قم درخصوص ضرورت بازگشایی سریع‌تر دانشگاه‌ها، لزوم تجدیدنظر در برخی پاک‌سازی‌ها، امکان ایجاد توطئه در مراسم سالگرد هفده‌شهریور و لزوم تسریع در معرفی کابینه؛ مهندس میرحسین موسوی، وزیر خارجه‌ی پیشنهادی کابینه‌ی رجایی، پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران بر خطرهای ملی‌گرایی برای جامعه‌ی امروز تأکید کرد؛ محورهای سخنان آیت‌الله خامنه‌ای، امام جمعه تهران: مبارزه‌ی خط امام با جناح‌های وابسته به غرب، تبلیغات غربی و جبهه‌گیری آنان علیه کابینه‌ی جدید به‌دلیل اهمیت مکتب در آن.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- پاسخ محمدعلی رجایی به پیام تبریک مارگارت تاچر نخست‌وزیر انگلستان و هشدار به دولت انگلیس برای پایان‌دادن به تحرکات خود علیه ایران؛ تفسیر رادیو لندن درمورد روابط اخیر ایران و انگلستان که به سردی گراییده است.

- بازتاب بحران گروگان‌های امریکایی و تحولات تازه‌ای که در ایران و دررابطه ‏با سرنوشت آنها روی داده است، در رسانه‌های امریکایی: گزارش رادیو صدای امریکا از تحلیل روزنامه‏‌های کریستین ساینس مانیتور، شیکاگو تریبون، واشنگتن پست و... دراین‌باره؛ مواضع متفاوت صادق قطب‌زاده با جریان کلی سیاست ایران درمورد گروگان‌های امریکایی.

ارسال نظر






captcha
ارسال