فائزون|۱۴ شهریور ۱۳۶۲

کدخبر : 14431 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۲۹|۱۰:۲۵

تاریخ شمسی

14 شهریور 1362

تاریخ قمری

27 ذی‌القعده 1403

تاریخ میلادی

5 سپتامبر 1983
 
خلاصه روز: 

- برگزاری جلسه اضطراری فرماندهان قرارگاه مقدم حمزه برای بررسی گزارش ورود نیروهای عراقی به روستای جشنی‌آباد و قلقله و احتمال حمله عراق به شهر مریوان.

- مسئولان وزارت سپاه و فرماندهان قرارگاه‌های خاتم‌الانبیا(ص)، حمزه و نجف در باختران به بررسی مشکلات مهندسی این قرارگاه برای اجرای عملیات والفجر 4 و 5 در مناطق شیلر و دربندیخان پرداختند.

 

 

 

 

 

- برگزاری جلسه‌ای خصوصی با حضور قائم‌مقام سپاه، نماینده فرماندهی کل سپاه در قرارگاه مقدم حمزه، معاونت عملیات قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) و فرمانده قرارگاه نجف برای بررسی مشکلات عملیات دربندیخان.

- فرماندهی کل سپاه در نامه‌ای به فرماندهی منطقه 2 سپاه اعلام کرد برای جبران کمبود نیرو 1500 پاسدار جدید به منطقه یک سپاه اعزام کند؛ چند روز قبل هم مقرر شد برای تغییر زمان برگزاری امتحانات مدارس از شهریور به مهرماه نامه‌ای به وزارت آموزش‌وپرورش ارسال شود.

- جنگنده‌های عراقی کارخانه قند، کوی سازمانی، پادگان و ارتفاعات مریوان را بمباران کردند؛ مهاجرت تعداد زیادی از اهالی مریوان به سنندج؛ تداوم گلوله‌باران روستاهای نوار مرزی مریوان؛ باتوجه‌به بمباران‌های متعدد مریوان، در پانزدهمین نشست شورای عالی بازسازی و نوسازی مناطق جنگ‌زده مقرر شد هیئتی برای رسیدگی به احتیاجات مردم مریوان به این شهرستان اعزام شود؛ گردهمایی عده‌ای از اعضای هیئت‌های امنای مساجد سنندج و مدیران و مسئولان ادارات کردستان به‌منظور بررسی نحوه کمک به مردم مریوان و بازسازی مناطق تخریب‌شده.

- پاک‌سازی روستای طاژان از توابع بانه به‌همت نیروهای گردان مالک اشتر؛ حملات گروه‌های مسلح غیرقانونی به پایگاه‌های امنیتی، مراکز دولتی و مردم بومی در مریوان، محور سنندج - مریوان، دیواندره، مهاباد، سلماس و جاده دودیسه سنندج.

- انهدام تشکیلات شهری حزب کومه‌له و جامعه سوسیالیست‌های باختران با تلاش نیروهای کمیته انقلاب اسلامی باختران؛ عده‌ای از عناصر حزب دمکرات در بیجار، دیواندره و خوی دستگیر یا تسلیم شدند.

- برگزاری اولین مراسم توجیه صدها رزمنده بسیجی در پادگان مالک اشتر. جهاد سازندگی، اداره امور تربیتی وزارت آموزش‌وپرورش و واحد امداد جمعیت هلال‌احمر هم با انتشار اطلاعیه‌هایی در راه اجرای طرح "لبیک یا خمینی" اقداماتی را آغاز کردند؛ برگزاری گردهمایی بررسی مسائل جبهه و پشت جبهه با حضور فرمانده سپاه، معاونین وزارت سپاه و اعضای شورای فرماندهی منطقه 6 سپاه در مشهد.

- دیدار رئیس‌جمهور، رئیس دیوان‌عالی کشور و رئیس مجلس شورای اسلامی با امام خمینی.

- آیت‌الله خامنه‌ای ضمن دریافت استوارنامه سفیر جدید جمهوری خلق لهستان از توسعه روابط و همکاری‌های دوجانبه ایران و لهستان استقبال کرد.

- رسانه‌های بین‌المللی ضمن بازتاب پیام امام خمینی به حجاج، به تفسیر دیدگاه جمهوری اسلامی درمورد ماهیت مراسم حج پرداختند؛ عده‌ای از حجاج ایرانی که در مدینه بازداشت شده بودند، آزاد شدند؛ دیدار علمای اهل سنت کردستان و سیستان و بلوچستان با سرپرست حجاج ایرانی.

- یک هیئت از وزارت بهداشت به ریاست معاون امور بهداشتی این وزارتخانه برای شرکت در اجلاس منطقه‌ای بهداشت جهانی در جنوب‌شرق آسیا عازم کره شمالی شد.

- تحلیل برخی رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی درمورد اقدام ایران به استقرار نیروهای سپاه در جزیره لارک.

- گمانه‌زنی راجع به تلاش جدید جنبش غیرمتعهدها برای پایان‌دادن به جنگ ایران و عراق درپی سفر وزیر امور خارجه هند به بغداد؛ سفارت عراق در دهلی‌نو با انتشار بیانیه‌ای مدعی شد آماده همکاری با تمام سازمان‌های بین‌المللی برای خاتمه‌دادن به جنگ است.

- سعدون حمادی عضو شورای فرماندهی حزب بعث، ایران را متهم به توسعه‌طلبی در عراق و کشورهای عربی منطقه و همکاری با امریکا و رژیم صهیونیستی کرد؛ هفته‌نامه نیوزویک اعلام کرد که عراق از امریکا خواسته است مانع از تحویل سلاح به ایران شود؛ نشریه لوپوئن از تصمیم امریکا برای کمک‌های نظامی گسترده به عراق خبر داد.

- وزیر کشور ترکیه به‌منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات عراقی وارد بغداد شد؛ رسانه‌های خبری، امنیت خطوط لوله انتقال نفت عراق از مسیر ترکیه و عملیات نظامی ترکیه در کردستان عراق را ازجمله محورهای این مذاکرات برشمردند؛ دیدار هیئت اعزامی از فدراسیون صنایع عراق با مسئولان اتاق تجارت و صنایع ملی ترکیه.

- رئیس‌جمهور پاکستان در پایان سفرش به ترکیه و عربستان، در نشستی مطبوعاتی جنگ ایران و عراق، بحران افغانستان و فعالیت مجدد پیمان منطقه‌ای آر.سی.دی را از موضوعات مذاکرات خود با مقامات ترکیه و عربستان برشمرد.

- کمیسیون فرعی حقوق بشر در سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه‌ای از ایران درخواست کرد از اعزام نوجوانان به جبهه‌های جنگ خودداری کند.

- انتشار متن جلسات سوم و چهارم مناظرات اعضای سابق سازمان مجاهدین خلق (منافقین) با محوریت عملکرد و خطوط سازمان پس از 30 خرداد 1360، در روزنامه کیهان.

- ادامه درگیری‌های نیروهای داخلی لبنان برای سومین روز متوالی؛ گلوله‌باران مقر نیروهای امریکایی و مراکز ارتش لبنان در اطراف فرودگاه بیروت؛ خبرگزاری لیبی: امریکا با همکاری فرانسه و دیگر نیروهای مداخله‌گر در لبنان درصدد راه‌اندازی جنگ صلیبی علیه مسلمانان است؛ وزیر جنگ اسرائیل گفت این رژیم هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال درگیری‌های نیروهای داخلی لبنان ندارد؛ سوریه خواستار اخراج لبنان از اتحادیه عرب شد.

ارسال نظر






captcha
ارسال