فائزون|۱۴ شهریور ۱۳۶۶

کدخبر : 14429 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۲۹|۱۰:۱۸

تاریخ شمسی

14 شهریور 1366

تاریخ قمری

11 محرم 1408

تاریخ میلادی

5 سپتامبر 1987
 
خلاصه روز: 

- تجاوز هواپیماهای عراق به حریم هوایی شهرهای اسلام‌آباد ‌غرب، اهواز و سرپل‌ذهاب و حمله به پادگان ابوذر.

- احضار سفیران پنج کشور عضو دائمی شورای امنیت به وزارت خارجه کویت و درخواست از آنها برای اقدام فوری این شورا در اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از حملات موشکی. حمله موشکی به سواحل کویت را فهد و یاسر عرفات محکوم کردند.

- سفیر عراق در بحرین: «ایران می‌خواهد از نام‌ بردن کشوری که موشک کرم ابریشم را تحویل داده، خودداری کند.» سخن‌گوی وزارت خارجه چین: ما نمی‌توانیم کشوری را که موشک‌های کرم ابریشم را در اختیار ایران قرار داده شناسایی کنیم.

- عبور کاروان نفت‌کش‌های کویتی از تنگه هرمز و تعقیب آنها به وسیله ناوچه‌های ایرانی. اعزام کشتی‌های بیش‌تر از امریکا به منطقه. ریچارد مورفی معاون وزیر خارجه امریکا: «ما اقدامات عراقی‌ها را درک می‌کنیم. آتش‌بس محدود موجب حملات زمینی بیش‌تر ایران می‌شود.» سردبیر جیمز دیفنس: من نگران اشتباه در شناسایی و حمله پاسداران انقلاب هستم.

- بیانیه نخست‌وزیر ایتالیا: «تغییرات عمیقی در وضعیت منطقه به‌وجود آمده و لذا ما به اعزام ناوگان جنگی به خلیج‌فارس اقدام کردیم.» استقبال انگلستان از تصمیم ایتالیا و تأکید این کشور بر نصب پرچم روی دو نفت‌کش کویتی.

- اظهارنظر در مورد سفر دبیرکل به ایران: روزنامه جمهوری اسلامی با قبول آن، اقدام نظامی را تنها راه پایان جنگ می‌داند. عصمت کتانی سفیر عراق در سازمان ملل: «اصرار ایران برای معرفی متجاوز نشان می‌دهد که این کشور قطع‌نامه را نپذیرفته است.» تحلیل فرد هالیدی و اکونومیست از سفر دبیرکل به منطقه و موضع جمهوری اسلامی ایران در برابر قطع‌نامه 598 و خلیج‌فارس.

- انتقاد مولانا عارف حسینی از اقدامات امریکا و بی‌توجهی کشورهای اسلامی به مقاصد امریکا.

- بررسی و مقایسه اقتصاد ایران و عراق از دیدگاه مجله اکونومیست با توجه به میزان استقراض، کمک خارجی و توان بازپرداخت بدهی‌ها.

- تصرف بخش حیران در شرق شقلاوه به دست نیروهای اتحادیه میهنی کردستان عراق.

- حمله عناصر حزب دمکرات به پایگاه و روستای "دیرج" در 35 کیلومتری ارومیه. کمین در مسیر عناصر کومه‌‌له در روستای "گوشتخالی" مریوان و حمله افراد کومه‌له به مسجد روستای "میشاو" سقز.

- ادعای سخن‌گوی سازمان مجاهدین خلق مبنی‌بر به دست گرفتن رهبری ایران در پنج سال آینده.

ارسال نظر






captcha
ارسال