فائزون|۱۳ شهریور ۱۳۵۹

کدخبر : 14428 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۲۹|۱۰:۰۷

تاریخ شمسی

13 شهریور 1359

تاریخ قمری

24 شوال 1400

تاریخ میلادی

4 سپتامبر 1980
 
خلاصه روز: 

- تداوم حملات ایذایی و تحرکات ارتش عراق در مناطق مرزی و افزایش احتمال تحمیل یک جنگ ازطرف عراق به ایران: نامه ستاد مشترک ارتش به نیروهای سه‌گانه ارتش، ژاندارمری و سپاه مبنی‌بر احتمال حمله‌ی عراق از تاریخ 1359/6/15 به بعد و لزوم آمادگی تمامی نیروها؛ گزارش‌هایی از اقدامات عراق درزمینه ایجاد استحکامات و تقویت نیرو و تجهیزات در مناطق مرزی خوزستان ازجمله: در نوار مرزی از پاسگاه خین تا کوشک، اطراف پاسگاه شلمچه عراق روبه‌روی پاسگاه صفریه ایران، مقابل پاسگاه کوشک حوالی پاسگاه فکه‌ی عراق؛ گزارش هنگ ژاندارمری خوزستان مبنی‌بر خاموش‌شدن کلیه چراغ‌های پاسگاه‌ها، پالایشگاه‌های پتروشیمی و شهر بصره عراق؛ دستور فرمانده لشکر92 زرهی به فرماندهی گردان 151 دژ خرمشهر برای دادن تجهیزات و مهمات به هنگ ژاندارمری آبادان؛ ورود چند افسر و درجه‌دار ایرانی به عراق و افشای اطلاعات یگان‌های ارتش ایران؛ زدوخورد بین نیروهای ارتش عراق در بصره درپی اهانت یکی از فرماندهان عراقی به نیروهای جیش‌الشعبی.

- حملات عراق و درگیری‌های شدید مرزی در مناطق عمومی قصرشیرین، سومار، مهران و پاسگاه‌های تابع آنها؛ آتشباری شدید عراق روی کلیه‌ی پاسگاه‌های گروهان صالح‌آباد و آتش متقابل نیروهای ایرانی؛ ادامه درگیری‌ها در نی‏‌خزر؛ گزارش کیهان از حملات عراق با استفاده از موشک و واحدهای زرهی به مناطق مسکونی شهر مهران و پاسگاه‌های مرزی منطقه به‌ویژه ازگله تا نفت‌شهر؛ سقوط یک بالگرد عراقی در داخل مقر سپاه نفت‌شهر؛ شدت درگیری‌ها در نفت‌شهر و پاسگاه‌های مرزی چقاشیرگه، سلماس کشته، سانواپا و سه‌تپان؛ گزارش‌های متعدد از فقدان آتش و واحدهای پشتیبانی برای پاسگاه‌های گروهان سومار ازجمله تلخاب، بازرگان و گیسکه؛ تقویت نیروهای زرهی عراقی در مقابل پاسگاه‏های تلخاب، بازرگان و کانی‌شیخ.

- قصرشیرین، کانون درگیری‌های مرزی غرب کشور: حملات ارتش عراق با سلاح‌های سنگین به منطقه‌ی قصرشیرین از نخستین ساعات بامداد امروز؛ قطع برق قصرشیرین براثر اصابت گلوله‌ی توپ به خط انتقال برق سرپل ذهاب ـ قصرشیرین؛ حملات توپخانه‌ای عراق از کوه‌های آق‌داغ و گلوله‌باران بیش از 30 نقطه از شهر قصرشیرین که تلفات و خساراتی درپی داشت؛ اقدام تعدادی از عناصر کمونیست به دیدبانی برای توپخانه‌ی عراق در درگیری‌های امروز قصرشیرین؛ محاصره‌ی یک دسته از نیروهای ارتشی در نزدیکی امام‌زاده حسن قصرشیرین و اعزام تیپ ابوذر برای کمک به آنها؛ دستور فرماندهی ژاندارمری کل به ناحیه‌ی کرمانشاه مبنی‌بر تقویت، مراقبت و هوشیاری بیشتر.

- پاسخ متقابل نیروهای خوی به حملات عراق و گزارش‌هایی از تلفات واردآمده به مهاجمان، که البته از جنبه‌های تبلیغاتی رسانه‌ای یا ابراز حمیت صنفی گزارش‌دهندگان خالی نیست.

- تحرکات عوامل داخلی وابسته به عراق در قالب رفت‏‌وآمدهای غیرقانونی، حمل اسلحه و مهمات قاچاق به‌منظور اجرای عملیات ایذایی و جاسوسی به نفع کشور عراق؛ کشف تعدادی سلاح و مهمات در مسیر گشت نیروهای سپاه مستقر در پاسگاه خین؛ ادامه‌ی مبارزه و مقابله با عوامل داخلی وابسته به عراق: جبار چنانی به‌جرم تردد مکرر غیرمجاز به عراق، اقدام مسلحانه علیه امنیت کشور و... به اعدام محکوم شد.

- اعلام رأی نهایی دادگاه رسیدگی به پرونده‌ی متهمان فاجعه سینما رکس آبادان: 10 تن از عاملان این فاجعه به اعدام و 15 نفر به زندان محکوم شدند، دادگاه همچنین رأی به برائت 5 تن از متهمان داد.

- ادامه‌ی تحرکات ایذایی و درگیری‌های گروه‌های مسلح معاند با نظام در مناطق کردنشین: حمله‌ی عناصر ضدانقلاب به پایگاه مجاهدین مستقر در جبرئیل‌آباد و غارت تعدادی از وسایل و تجهیزات این پایگاه؛ درگیری نیروهای خودی با مهاجمان مسلح غیرقانونی در بخش شاهین‌دژ؛ استقرار افراد مسلح معاند با نظام در نقاط مختلف اطراف تکاب و تصرف منطقه‌ای به طول 2 کیلومتر از محور شاهین‌دژ ـ تکاب؛ درپی بازدید فرماندار میاندوآب از سپاه تکاب، مقرر شد اقدامات لازم برای رفع مشکلات و کمبود نیرو و تجهیزات سپاه و ارتش در این منطقه انجام شود؛ تسلیم‌شدن 50 نفر از افراد مسلح ایل قلخانی به سپاه پاسداران قصرشیرین.

- بدبینی و تردید برخی جناح‌های نظام درمورد انشعاب در سازمان چریک‌های فدایی خلق و دورشدن شاخه‌ی "اکثریت" از مشی مسلحانه باتوجه‌به وجود قراین متعدد دال‌بر آماده‌شدن این گروه برای مبارزه مسلحانه با نظام در آینده نزدیک، ازجمله: کشف یک خانه‌ی تیمی مربوط به این سازمان در سنندج، از این خانه تعدادی وسایل چاپ و تکثیر، اعلامیه علیه نظام، وسایل جراحی و... به‌دست آمد؛ تحلیل روزنامه جمهوری اسلامی در این‌باره.

- ادامه‌ی تحرکات گروه‌های مسلح برانداز علیه نظام نوپای جمهوری اسلامی در شهرهای مختلف: بازداشت 14 تن از هواداران مجاهدین خلق (منافقین) و چریک‌های فدایی خلق در بوشهر به‏‌دنبال برخوردهای پراکنده‌ی چند روز اخیر در این شهر؛ کشف اسنادی مربوط به تشکیل هسته‌های مقاومت در شهر مسجدسلیمان در یک خانه‌ی تیمی متعلق به سازمان رزمندگان راه‌ آزادی طبقه‌ی کارگر؛ ادعای سازمان چریک‌های فدایی خلق مبنی‌بر کشته‏‌شدن یکی از افراد این سازمان در رشت به‏‌دست افراد ناشناس؛ اشغال دفتر نشریه اتحاد مردم در تهران به‏‌دست عده‌ای از مردم انقلابی و نامه‌ی اعتراض‌آمیز مدیر این نشریه خطاب به دادستان کل انقلاب.

- گزارش‌ هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، از اقدامات چند روز گذشته‌ی دو جناح حاکم رقیب برای انتخاب کابینه‌ی جدید و اظهار خوش‏‌بینی درمورد حل‏‌وفصل نهایی این مسئله و دستیابی به تفاهم کامل، وی شایعه‌ی دخالت مجلس در تعیین وزیران را رد کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- آماده‌شدن هر دو جناح رقیب حاکم بر کشور برای برگزاری مراسم دومین سالگرد حادثه هفدهم شهریورماه، دفتر هماهنگی همکاری‌های مردم با رئیس‌جمهور در اطلاعیه‌ای از مردم خواست در مراسم بعدازظهر دوشنبه 17 شهریورماه که با حضور رئیس‌جمهور در میدان شهدا برگزار می‌شود، شرکت کنند.

- تنظیم یک قطعنامه مبنی‌بر درخواست آزادی گروگان‌های امریکایی توسط یک متخصص حقوق بین‌المللی و کارشناس امریکایی که به امضای اکثریت کارشناسان حقوق ‌بشر سازمان ملل رسیده است، این قطعنامه درصورت تصویب لازم‌الاجرا است.

ارسال نظر






captcha
ارسال