فائزون|۱۳ شهریور ۱۳۶۶

کدخبر : 14424 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۲۹|۰۹:۲۸

تاریخ شمسی

13 شهریور 1366

تاریخ قمری

10 محرم 1408

تاریخ میلادی

4 سپتامبر 1987
 
خلاصه روز: 

- حمله هواپیماهای عراق به تأسیسات نفتی بهرگان، آغاجاری و واحد شماره یک اهواز. گلوله‌باران مناطق مسکونی سردشت و اعتراض جمهوری اسلامی ایران به حملات عراق در نامه به دبیرکل سازمان ملل.

- اصابت یک فروند موشک کرم ابریشم به سه کیلومتری محل حضور کاروان کشتی‌های کویتی تحت حفاظت امریکا در بندر "الاحمدی" کویت و واکنش این کشور و وزارت دفاع امریکا در مورد این حمله موشکی.

- در سخنان رییس مجلس در خطبه‌های نماز جمعه مطرح شد: اهداف امریکا از حضور گسترده نظامی در منطقه؛ تأکید بر سیاست مقابله به مثل ایران و لزوم خروج زودتر امریکا از خلیج‌فارس؛ درخواست از جوانان برای حضور بیش‌تر در جبهه‌ها.

- ایتالیا کشتی‌های مین‌روب به خلیج‌فارس اعزام می‌کند. تأکید مجدد دولت فرانسه و انگلستان به اعزام نیرو به خلیج‌فارس پس از حمله قایق‌های توپ‌دار به کشتی ایتالیایی "جولی روبنیو". بلژیک اعلام کرد که به اتفاق هلند در حال بررسی امکان اعزام مین‌روب به خلیج‌فارس است. مخالفت روزنامه الخلیج ـ چاپ امارات ـ با حضور نظامی امریکا در خلیج‌فارس.

- اعلام رسمی موافقت شورای امنیت با سفر دبیرکل به تهران و شرایط شورای امنیت برای این سفر در گفتار رادیو امریکا و گزارش رویتر.

- اظهار نظر برخی روزنامه‌های فرانسه درباره سفر دبیرکل سازمان ملل به تهران، فیگارو: «دیپلما‌ت‌های سازمان ملل به نتایج این سفر چندان خوش‌بین نیستند.» لوموند: «مأموریت دکوئیار دارای ابهام است.

- دیدار هیئت سیاسی اتحادیه عرب از چین و مذاکره با مقامات این کشور در مورد حضور نیروهای بیگانه در خلیج‌فارس و پایان دادن به جنگ ایران و عراق. درخواست وزیر خارجه سودان از اعراب برای تجدید نظر در روابط با ایران.

- برگزاری جشن‌های هفته قادسیه در عراق و سخن‌رانی‌های صدام در سفر به استان‌های این کشور. تلگراف تبلیغاتی عدنان خیرالله به صدام در مورد تهیه طرح‌هایی که گذشت زمان را به نفع عراق تغییر داده است. گزارش واشنگتن‌پست از وجود مخالفت‌هایی در ارتش عراق علیه صدام.

- آغاز عملیات نفوذی "فتح 10" در منطقه سیدکان در شمال استان اربیل به همت نیروهای تحت امر قرارگاه رمضان سپاه. حمله نیروهای اتحادیه میهنی به بخشداری "شوشین" و آزادسازی این بخش به مدت 24 ساعت.

- چهار عملیات نفوذی نیروهای "تیپ 75 ظفر" و پیش‌مرگان حزب دمکرات کردستان عراق در کرکوک، جاده طوزخرماتو به چمچال و دینارته.

- عملیات کمین در مسیر عناصر کومو‌له در منطقه مریوان.

ارسال نظر






captcha
ارسال