فائزون|۱۱ شهریور ۱۳۶۲

کدخبر : 14415 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۲۷|۱۳:۱۸

تاریخ شمسی

11 شهریور 1362

تاریخ قمری

24 ذی‌القعده 1403

تاریخ میلادی

2 سپتامبر 1983
 
خلاصه روز: 

- معاونت عملیات قرارگاه  خاتم‎الانبیا در بررسی اوضاع عملیاتی جبهه‌ شمالی ضمن تشریح طرح عملیات‌های والفجر 4 و 5 در دهانه شیلر و منطقه دربندیخان و شناسایی‌های انجام‌شده در این مناطق، وضعیت دشمن در منطقه را هوشیار توصیف کرد.

 

 

 

 

- براساس گزارش‎های قرارگاه خاتم‎الانبیا(ص) باختران و سایر منابع خودی دشمن در منطقه عملیاتی والفجر4 در دهانه شیلر، اقدام به تحکیم مواضع و تقویت پایگاه‌های خود کرده است. 

- اقدام ارتش عراق به بمباران مریوان و بانه با هدف پیشگیری از اجرای عملیات آتی ایران در این منطقه؛ ارتش عراق با انتشار اعلامیه و پیام رادیویی اهالی سنندج، باختران و اسلام‎آباد را تهدید کرده است که در چند روز آینده این مناطق را بمباران می‌کند.

- در جریان حملات این هفته عراق در آبادان 5 نفر شهید و 88 نفر زخمی شدند، در خرمشهر هم 5 نفر شهید و 68 نفر زخمی شدند.

- گزارش روزنامه جمهوری اسلامی از آمار اعزام نیروهای فنی و رزمی و ارسال کمک‌های نقدی و جنسی مردم به جبهه‎ها در هفته اخیر.

- در سه روز گذشته، 12 عراقی با عبور از مرزهای غربی کشور درخواست پناهندگی کردند.

- در درگیری‎ها و حملات گروه‌های مسلح غیرقانونی در مناطق مختلف آذربایجان‌غربی تلفات و خساراتی به بار آمد؛ سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در اطلاعیه‎ای ادعا کرد که در دو هفتة گذشته، 155 نفر از نیروهای ایران در جریان اقدامات مسلحانه عناصر مخالف نظام کشته شده‌اند.

- براثر حملات و کمین گروه‌های مسلح ضدانقلاب در کردستان 17 نفر از نیروهای خودی شهید، 2 نفر زخمی و یک نفر به گروگان گرفته شد.

- دستگیر یا تسلیم‌شدن حدود 45 نفر از وابستگان و اعضای حزب دمکرات، کومه‎له و چریک‎های فدایی خلق در استان‎های کردستان و باختران.

- رئیس‌جمهور در خطبه‌های نمازجمعه تهران ضمن بیان خصوصیات حکومت اسلامی، اطاعت مردم از قانون، همکاری ملت و دولت و پشتیبانی همه‌جانبة مردم از جنگ را نشانه مردمی‌بودن جمهوری اسلامی دانست و در خطبه دوم نیز به بمباران شهرها، سکوت سازمان‎های حقوق بشری و بین‎المللی، ادعای احزاب کومه‎له و دمکرات درمورد طرف‌داری از مردم کرد، درگیری‎های بیروت و دخالت امریکا در لبنان پرداخت.

- نخست‌وزیر در سخنرانی پیش از خطبه‎های نمازجمعه، رهنمودهای امام خمینی را ملاک ارزیابی فعالیت دولت دانست و مشکلات ناشی‌از جنگ و نحوه برخورد مردم با مشکلات را تشریح کرد. تنظیم سیاست خارجی برمبنای جنگ، بازسازی مناطق جنگ‌زده و لزوم تدوین قوانین جدید مالیاتی برای حمایت از مناطق محروم از دیگر محورهای سخنان وی بود؛ ادعای رادیو اسرائیل درمورد سیاست دولت برای کاهش جمعیت تهران ازطریق وضع مالیات‌ها و عوارض.

- وزیر کشور که به استان مرکزی سفر کرده است راجع به برگزاری انتخابات دومین دوره مجلس شورای اسلامی، اهداف تشکیل حزب جمهوری اسلامی و اخبار مربوط به استیضاح خود، توضیحاتی بیان کرد.

- بازدید سخنگوی مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق و اعضای کمیسیون رسیدگی به امور اسرای عراقی از اردوگاه اسرای عراقی در گیلان. آیت‌الله حکیم فلسفه وجودی این مجلس را رهبری مبارزه با رژیم بعث عراق و وحدت مسلمانان عراق دانست و به ارزیابی وضعیت اقتصادی عراق پرداخت. دبیر شورای عالی دفاع نتایج این بازدید را تشریح کرد.

- راه‌پیمایی آرام حجاج ایرانی از بعثه امام تا مسجد‎النبی و شرکت در نمازجمعه به‌همراه مسلمانان اهل سنت؛ تأکید سرپرست حجاج ایرانی بر وحدت مسلمانان؛ حضور عده‎ای از نمایندگان مجلس در محل کاروان جانبازان.

- رادیو مسکو در تفسیری با اشاره به سخنان وزیر امور خارجه ایران در اجلاس بین‎المللی مسئله فلسطین درمورد سوءاستفاده رژیم صهیونیستی و امریکا از تفرقه مسلمانان، جنگ ایران و عراق را یکی از دلایل این تفرقه دانست و از دو کشور خواست ضمن پایان‌دادن به جنگ بر مبنای عهدنامه الجزایر، توان خود را صرف حمایت از حقوق مردم فلسطین کنند.

- سفر دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی به مراکش؛ وضعیت غرب آسیا، جنگ ایران و عراق و آمادگی برای برگزاری چهارمین اجلاس سران کشورهای اسلامی محورهای مذاکرات وی با شاه مراکش می‌باشد.

- برخی مقامات کشورهای هم‎پیمان عراق ازجمله وزیر دفاع مصر و پادشاه اردن هم‎زمان با سفر هیئت پارلمانی ایران به چین، به آن کشور سفر و با مقامات پکن راجع به جنگ ایران و عراق، مسئله فلسطین و لبنان مذاکره کردند.

- تقویت نیروهای امریکایی و فرانسوی در لبنان؛ آغاز رایزنی برخی سران و مقامات عرب برای حل‌وفصل منازعات داخلی این کشور.

ارسال نظر






captcha
ارسال