فائزون|۹ شهریور ۱۳۶۱

کدخبر : 14367 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۲۶|۱۳:۵۶

تاریخ شمسی

9 شهریور 1361

تاریخ قمری

11 ذی‌القعده 1402

تاریخ میلادی

31 اوت 1982
 
خلاصه روز: 

- ناکامی مجدد هواپیماهای عراقی در بمباران جزیره‌ی خارک؛ پایان بازسازی لوله‌های انتقال نفت به اسکله‌ی "تی" جزیره‌ی خارک.

- در گلوله باران شهر آبادان یک مغازه و بخشی از پالایشگاه دچار حریق شد؛ ورود 78 تریلر و 24 خودرو حامل سلاح، مهمات و قطعات هواپیما طی دیروز و امروز از مرزهای اردن و کویت به عراق.

- در حمله‌ی غافلگیرانه‌ی نیروهای سازمان کومه‌له به مقر حزب دمکرات در 23 کیلومتری شمال شرقی مهاباد، 8 تن از افراد این حزب دستگیر شدند و تعدادی سلاح و مقداری مهمات از جمله یک توپ 105 میلیمتری به دست نیروهای کومه‌له افتاد. حمله‌ی نیروهای مسلح غیرقانونی به سه نقطه از پایگاه‌های خودی در شهر بوکان پس از نفوذ شبانه به این شهر؛ پاک‌سازی 7 روستا در جنوب شرقی صائین‌دژ در عملیاتی به نام ثارالله؛ پاک‌سازی یکی از روستاهای حاشیه "جوانمرد"؛ ترور و شهادت 3 تن از کردهای مسلمان به‌دست نیروهای مسلح غیرقانونی در سنندج و حوالی ماکو؛ آزادی محور مرزی "شیخ‌صله" و آزاد شدن 22 آبادی از اشغال حزب دمکرات و گروه کومه‌له.

- کشف 4 کامیون پارچه با پوشش یونجه به ارزش 300 میلیون ریال که نیروهای حزب دمکرات به صورت قاچاق به مقصد تهران بارگیری کرده بودند‌.

- فرار یک هلی‌کوپتر خودی به ترکیه، این هلی‌کوپتر پس از تعمیر به بهانه‌ی آزمایش به پرواز درآمد و در مرز ترکیه در مقر ضدانقلاب به زمین نشست.

- به حکم دادگاه انقلاب باختران، ارومیه و بابل 9 نفر از اعضای حزب دمکرات کردستان، سازمان کومه‌له و مجاهدین خلق به جرم اقدام مسلحانه برای براندازی نظام و شرکت در عملیات بمب‌گذاری، ترور و... اعدام شدند.

- شهادت یک سبزی‌فروش به دست نیروهای سازمان مجاهدین خلق در خیابان فرجام تهران.

- انفجار دفتر خطوط هواپیمایی آلمانی "لوفت هانزا" در بغداد.

- سرنگونی 2 هلی‌کوپتر ارتش عراق به دست پیشمرگان حزب دمکرات کردستان عراق در استان اربیل این کشور.

- ابراز رضایت نمایندگان جمعیت هلال‌احمر سوریه و جمهوری صحرا از رفتار ایران با اسیران عراقی.

- دیدار رئیس و نمایندگان مجلس، فرمانده سپاه، وزیر خارجه و سفیران و کارداران جمهوری اسلامی ایران در کشورهای خارجی، جمعی از علمای پاوه و اورامانات و اعضای اتحادیه‌ی انجمن‌های اسلامی دانشجویان ایرانی در هند با امام‌خمینی، لزوم مراقبت از نفس و حضور در جبهه، شکست عراق در برگزاری اجلاس سران غیرمتعهدها در بغداد و پیروزی سیاسی ایران، تقبیح تلاش کشورهای عربی برای به رسمیت شناختن اسرائیل و... از محورهای سخنان امام بود؛ بخش‌هایی از سخنان رئیس مجلس قبل از بیانات امام درباره‌ی تجاوز اسرائیل به لبنان و سکوت کشورهای مسلمان.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- تأکید رئیس‌جمهور بر پیشروی ایران در خاک عراق برای سرکوب توپخانه‌ی دشمن و ایجاد امنیت در شهرهای مرزی در صبحگاه مشترک نیروهای نظامی و انتظامی در مشهد؛ گزارش رادیو بی.‌بی.‌سی از سخنان رئیس‌جمهور ایران.

- دیدار سفیر سوریه با معاون سیاسی وزارت خارجه‌ی ایران و گفت‌وگو درباره‌ی امور دوجانبه و موضوعات منطقه‌ای.

- تصویب قطعنامه‌ی پیشنهادی عراق در نشست وزیران خارجه‌ی کشورهای عربی؛ دیدار ملک حسین پادشاه اردن با صدام برای هماهنگی مواضع دو کشور در کنفرانس آتی فاس؛ اعتراض قذافی به طرح برخی موضوعات در کنفرانس سران عرب.

- آیت‌الله گلپایگانی اجازه‌ دادند یک سوم از سهم امام در امر بازسازی مناطق جنگی هزینه شود.

ارسال نظر






captcha
ارسال