فائزون|۵ شهریور ۱۳۶۲

کدخبر : 11452 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۲۵|۱۲:۵۷

تاریخ شمسی

5 شهریور 1362

تاریخ قمری

18 ذی‌القعده 1403

تاریخ میلادی

27 اوت 1983
 
خلاصه روز: 

- فرماندهان ارشد قرارگاه کربلا نشستی را به‌منظور رفع مشکلات عملیات‌های مهندسی قرارگاه مزبور به‌ویژه عملیات لشکر25 کربلا در منطقه طلائیه، برگزار کردند.

- گزارش عناصر شناسایی لشکر14 امام حسین‌(ع) از وضعیت خطوط پدافندی دشمن در ارتفاعات مریوان - پنجوین.

- اعزام 600 نفر از نیروهای شهربانی، گروهی از دانش‌آموزان آموزشگاه سرپاسبانی زنجان و نیروهایی از شهرستان کلاله به جبهه‌ها.

- در عملیات پاک‌سازی روستاهای محال انزل (شمال ارومیه) تعدادی از عناصر کومه‌له، حزب دمکرات و سازمان مجاهدین خلق (منافقین) کشته شدند؛ براثر کمین عناصر مسلح غیرقانونی به نیروهای خودی در جاده خامسان 3 تن به شهادت رسیدند و با اعزام نیروی کمکی، مهاجمان با تحمل تلفاتی به کوه‌های شاهو عقب‌نشینی کردند؛ در عملیات تعقیب‌وگریز در محور سردشت - بانه، تعدادی از عناصر ضدانقلاب کشته و یک تن نیز دستگیر شد.

- کشته‌شدن 15 نفر از نیروهای بارزانی در کمین چته‌های حزب دمکرات؛ شهادت 3 پاسدار در حمله گروه ضربت هیز افشین به واحد عملیات سپاه نقده؛ حمله چته‌های دمکرات به پایگاه ژاندارمری سردشت؛ در درگیری نیروهای خودی با عناصر ضدانقلاب در محور بوکان - میاندوآب و بوکان - سقز 4 تن به شهادت رسیدند؛ درگیری نیروهای تأمین پایگاه مروارید سنندج با عناصر مسلح غیرقانونی؛ تلاش عناصر ضدانقلاب برای محاصره پایگاه شهید اصغری در سنندج ناکام ماند.

- رئیس‌جمهور در مصاحبه‌ای به مناسبت هفته دولت ضمن اشاره به برخی نقاط ضعف، عملکرد دولت موسوی را موفق ارزیابی کرد و با تأکید بر حمایت دولت از محرومان و مستضعفان حرکت دولت در خط اسلام و مردم را ضروری دانست.

   

 

 

 

 

 

- رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با خانواده‌های شهدا و جانبازان مریوان ضمن تشریح عملکرد ضدانقلاب و پاک‌سازی کردستان، به استعداد مناطق کردنشین برای آبادانی اشاره کرد.

- وزیر سپاه و فرمانده کل سپاه در پایان گردهمایی دوروزه فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منطقه یک کشور درخصوص مراحل پنج‌گانه و اهداف طرح لبیک یا خمینی مطالبی را بیان کردند.

- علی‌اکبر ولایتی با مقامات بلندپایه ترکیه دیدار و راجع به ادامه جنگ ایران و عراق، گسترش روابط دوجانبه، مسئله فلسطین، لزوم خروج شوروی از افغانستان و مناسبات فرهنگی دو کشور مذاکره کرد. خبرگزاری‌های خارجی امنیت منطقه و فعالیت جنبش‌های کرد را از محورهای این مذاکرات برشمردند.

- مصاحبه مطبوعاتی دادستان کل انقلاب اسلامی راجع به مبازره با گران‌فروشی، احتکار و قاچاق کالا، اقدامات انجام‌شده برای کنترل قیمت‌ها و تشکیل گشت ارشاد برای مبارزه با منکرات و فساد ظاهری.

- سخنگوی مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق در دیدار با اعضای دادگاه بین‌الملل اسلامی، تحمیل جنگ بر ایران و جلوگیری از اجرای شعائر اسلامی را ازجمله جنایات صدام برشمرد.

- مقامات عربستان سعودی ادعای ایران مبنی‌بر اعمال محدودیت آن کشور درمورد تعداد پروازهای زائران ایرانی به عربستان را تکذیب کردند.

- صدام حسین در جمع اهداکنندگان طلا و پول، به مقایسه جنگ ایران و عراق با نبرد قادسیه پرداخت و شرکت‌نکردن اعراب در جنگ با ایران را ناشی‌از اعتماد آنها به توانمندی عراق برای شکست‌دادن ایران دانست. این درحالی بود که طه یاسین رمضان با ارائه آماری از کشته‌شدگان و اسرای مصری به شرکت مستقیم آنها در جنگ ایران و عراق اعتراف کرد.

- روزنامه لوموند در مقاله‌ای کمک‌های مالی استثنایی فرانسه به عراق را متأثر از خواسته‌های یک گروه فشار اقتصادی فرانسوی دانست و به تأثیر این گروه هوادار عراق بر موضع‌گیری فرانسه در جنگ ایران و عراق پرداخت.

- حسنی مبارک و راشد عبدالله وزیر مشاور امور خارجی امارات متحده عربی به ضرورت پایان‌دادن به جنگ ایران و عراق تأکید کردند؛ روزنامه الانباء از تلاش مقامات بلندپایه عربی برای بازگرداندن مصر به دنیای عرب و جلب رضایت سوریه نسبت به سازش‌نامه لبنان و اسرائیل خبر داد.

- وزیر بهداری کویت و مسئول اجرایی سازمان منطقه‌ای حفظ محیط زیست دریایی به برپایی نشست آینده وزیران محیط زیست کشورهای منطقه در کویت برای مذاکره درمورد امکان بستن چاه‌های نفتی نوروز ایران اشاره کرد.

- یک فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ 727 ایرفرانس که از وین به پاریس درحال پرواز بود، ربوده شد. هواپیماربایان که به عربی سخن می‌گفتند، انگیزه خود را اعتراض به سیاست‌های فرانسه در غرب آسیا عنوان کردند.

- نورالدین کیانوری در یک برنامه تلویزیونی ضمن نفی مارکسیسم و اذعان به وابستگی عقیدتی - سیاسی حزب توده به شوروی، عملکرد این حزب در وقایع سیاسی تاریخ معاصر ازجمله نفت شمال، فرقه دمکرات آذربایجان، کابینه قوام و ملی‌شدن صنعت نفت را اشتباه خواند. سهم ناچیز حزب توده در پیروزی انقلاب اسلامی، عملکرد خیانت‌آمیز این حزب بعد از پیروزی انقلاب و در جریان جنگ تحمیلی و تلاش آن برای تضعیف جمهوری اسلامی از دیگر محورهای سخنان کیانوری در این برنامه بود.

- دیدار ولید جنبلاط با رابرت مک فارلین فرستاده ویژه ریگان؛ بررسی اوضاع لبنان در دیدار وزیر امور خارجه سوریه با هیئتی از سناتورهای امریکا؛ تبادل آتش نیروهای سوری با ارتش رژیم صهیونیستی در دره بقاع.

ارسال نظر






captcha
ارسال