فائزون|۴ شهریور ۱۳۵۹

کدخبر : 11444 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۲۵|۱۰:۳۲

تاریخ شمسی

4 شهریور 1359

تاریخ قمری

15 شوال 1400

تاریخ میلادی

26 اوت 1980
 
خلاصه روز: 

- ادامه بحران در روابط سیاسی ایران و عراق: اطلاعیه وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران خطاب به مراجع بین‏‌المللی علیه تعدیات و تجاوزات دولت عراق درزمینه اخراج اتباع عراقی ایرانی‏‌الاصل از آن کشور و گسیل آنان به‏‌سوی مرزهای ایران.

- سخنان صدام حسین در یک حرکت تبلیغاتی درجهت القاء ذهنی رهبری جهان عرب و به ‏صدا درآوردن مجدد طبل‌های ناسیونالیزم عربی همراه با یک مانور نمایش قدرت؛ اعلام رسمی حمایت کامل کویت از تلاش جمهوری عراق برای دستیابی به رآکتور اتمی.

- بروز آثار وقوع انقلاب اسلامی ایران و تأثیرات آن بر مردم کشورهای حوزه خلیج‏‌فارس، در اجلاس امنیتی گروهی از وزیران کشورهای عرب در شهر طائف عربستان با کارگردانی سه کشور عراق، عربستان سعودی و مصر.

- گزارش‏‌های متعدد درباره تجمع و آرایش جنگی کاملاً مشهود نیروهای عراقی در نوار مرزی قصرشیرین و ایلام و تلاش ارتش عراق در فراهم‏‌کردن مقدمات یک درگیری گسترده؛ ادامه تحرکات عراق در منطقه مرزی آبادان و خرمشهر ازجمله اجرای مأموریت شناسایی هوایی به‏‌وسیله سه هواپیمای عراقی در منطقه پاسگاه خیّن خرمشهر و به موازات اروندرود، اعتراض رسمی مرزبان جمهوری اسلامی ایران در خرمشهر به همتای عراقی خود درخصوص این تجاوز هوایی؛ تقویت پاسگاه شلمچۀ عراق ازلحاظ نیرو و تجهیزات؛ انتقال تیپ19 پیاده عراق از شمال این کشور به منطقه بصره.

- حزب دمکرات کردستان در اطلاعیه‏‌ای اعلام کرد به‏‌دلیل ترور سرگرد عباسی و یارانش، تا شب چهلم آنها ازطریق خرابکاری، ترور شخصیت‏‌ها و انفجار نقاط حساس، انتقام سختی از پاسداران و نیروهای ارتش مستقر در سقز و دیگر نقاط کردستان خواهد گرفت؛ گزارش‏‌های متعدد درباره تحرکات و نقل‏‌وانتقال عناصر ضدانقلاب و نیز نیروهای مسلح خودی در مناطق کردنشین ازجمله اطراف مهاباد؛ به‏‌گروگان گرفته‏‌شدن 500 نفر ـ که اکثراً زن و کودک و مسافر هستند ـ به‏‌دست مهاجمان مسلح ضدانقلاب در مهاباد و بوکان.

- ادامه درگیری و زدوخورد میان نیروهای مسلح انقلاب و گروه‏‌های مسلح ضدانقلاب در مناطق مختلف کردنشین ازجمله اطراف مریوان، کامیاران، پاوه و نیز مناطقی در آذربایجان‏‌غربی: تحرکات و نقل‏‌وانتقالات گروه‏‌های مسلح ضدانقلاب در مناطق آویهنگ، بیساران، هوسه، توریور و حلوان و منطقۀ مرزی نوسود؛ تحرکات و تجمع عناصر و گروه‏‌های مسلح غیرقانونی ازجمله کومه‌له با همراهی و حمایت تسلیحاتی دکتر شاکری در آبادی‏‌های سفیدکوه، ساوان و کوه کلوره؛ دستگیری دختری به نام سوسن اردلان از اعضای سازمان چریک‏‌های فدایی خلق با هشیاری پیشمرگان مسلمان کرد در جریان بازدید از اتومبیل‏‌های راه سنندج ـ کامیاران.

- تصویب دو فوریت طرح ترمیم نواقص پاسگاه‌ها و جاده‏‌های مرزی مناطق غرب و جنوب‏‌غربی کشور در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی.

- ادامه تحرکات و فعالیت‌های گروه‏‌های مسلح معاند با نظام در شرق و جنوب کشور و ایجاد درگیری و ناامنی در این مناطق: درگیری تعدادی از افراد سپاه پاسداران ایرانشهر با اشرار در 70 کیلومتری جاده خاش ـ ایرانشهر؛ پرواز مشکوک یک بالگرد در اطراف طبس؛ اقدام طرف‏داران خسرو قشقایی به ایجاد راه‏‌بندان و کمین برای پاسداران و تیراندازی به‏‌سوی ماشین‌های عبوری و بستن جاده شیراز ـ کازرون در نزدیکی روستای خان‌زینان و حمله به یکی از روستاها و ایجاد رعب و وحشت بین مردم.

- کشف و ضبط مقادیر زیادی مواد منفجره آماده و درحال ساخت و نیز اعلامیه‌های سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در بازرسی از محل ستاد این سازمان در کازرون؛ وقوع درگیری شدید میان طرف‏داران مجاهدین خلق (منافقین) و اعضای انجمن اسلامی استه‏کلا در آمل؛ راه‏پیمایی اعتراض‌آمیز گروهی از مردم از محل مسجد الزهراء شهرآرا به‏‌طرف پارک شهرآرا در تهران و تعطیلی کلیه کتاب‏‌فروشی‌ها و روزنامه‏‌فروشی‌های متعلق به سازمان مجاهدین خلق (منافقین) و دیگر گروه‏‌های سیاسی در اطراف این پارک.

- دیدار گروهی از علما و روحانیون کردستان (سنندج) با امام خمینی در حسینیه جماران و سخنرانی امام خمینی در این دیدار با وجود اینکه پزشکان او را از صحبت‏‌کردن منع کرده‌اند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- به‏‌تعویق‏‌افتادن معرفی اولین کابینه نظام جمهوری اسلامی پس از افتتاح مجلس شورای اسلامی که می‏‌بایست هفته گذشته انجام می‌شد و مخالفت بنی‌صدر با برخی از وزیران پیشنهادی نخست‏‌وزیر.

- انتشار مصاحبه صادق قطب‌زاده، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در شماره امروز روزنامه انقلاب اسلامی درباره مشکلات و بحران‏‌های اقتصادی، امنیتی و سیاسی پیش روی نظام نوپای اسلامی و جهت‌گیری سیاسی وی که باوجود اختلافات سیاسی‏‌اش با بنی‌صدر، بیشتر به نفع جریان بنی‌صدر می‌باشد.

ارسال نظر






captcha
ارسال